Search page

Søket fant 7 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Lage innhegning for husdyr

    Planlegge og bygge en innhegning for mindre husdyr, som kaniner, høns, lam o.l.

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Oppgaven er relativt åpen, men det er gitt betingelser/rammer for materialer og hvordan det kan løses. Det skal først lages et par skisser over alternative løsninger, hvor elevene får gjøre erfaringer med at arealet kan variere innenfor en gitt omkrets.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 17:15

  2. Mål av våtrom

    Som flislegger kan du komme til en jobb og ikke vite hva som er gjort av murarbeid før du skal legge fliser. Dersom du legger fliser på et bad som ikke er riktig konstruert, står du selv i fare for å måtte dekke feilene. Det er derfor veldig viktig at du er sikker på at både vegger og gulv er i orden.

    Undervisningsopplegget inneholder realistiske matematikkoppgaver med utregninger som en flislegger må gjøre i forberedelsene av flisleggingen.

    Oppgavene er utarbeidet sammen med forskalingslærer Tor Magne Fiskå gjennom FYR-arbeidet på Godalen VGS.

    Håkon Tveit - 21.01.2015 20:38

  3. Åttekantet lysthus - geometri og algebra

        

     

     

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Wenche Dypbukt - 13.04.2015 12:32

  4. Verktøykasse og geometri

    Tverrfaglig opplegg i matematikk og bygg- og anleggsteknikk med enkle geometriberegninger av verktøykassen.

    Læringsmål: Eleven skal lære å følge tegninger, bruke relevant verktøy, samt gjøre beregninger relatert til verktøykassen de har laget.

    Grunnleggende ferdigheter:

    -Å kunne rekne som grunnleggjande ferdigheit inneber å bruke symbolspråk, matematiske omgrep, framgangsmåtar og varierte strategiar til problemløysing og utforsking som tek utgangspunkt både i praktiske, daglegdagse situasjonar og i matematiske problem.

    Elisabeth K - 31.01.2014 11:57

  5. Innovasjonscamp - norsk, matematikk og programfaget

    Mål: Elevene skal lage et undervisningsopplegg hvor norsk og matematikk brukes inn mot programfagene og prosjekt til fordypning.

    Arbeidsmetodikk: Basert på kreativt arbeid gjennom tanker bak innovasjonscamp, Ungt Entreprenørskap.

    Alle bilder, også i vedlegg: Ingrid Fløtra. Lisens: CC by-nc-sa

    Ingrid Fløtra - 10.04.2016 13:16

  6. Trappeformel

    Hensikten med oppgaven er at elevene skal gjøre målinger og teste ut trappeformelen på ulike trapper på egen skole for å sjekke at de tilfredsstiller kravene til «ei god trapp». I tillegg skal de kontrollere at rekkverkene er innenfor reglementet.

    Arbeidsoppdraget vil gå ut på

    1) Sette seg inn i regler som gjelder for trapper (finne matematiske opplysninger ut fra en tekst)

    2) Utfør målinger og beregninger

    3) Presentere resultatene

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i BA jobbes det med å beregne størrelser, bruke målestokk og måltaking.

    Wenche Dypbukt - 17.02.2013 13:10

  7. Formelbruk praktisk vinkla

    Noen kjappe øvelser som kan benyttes for å vise formelbruk innen byggfaget og matematikk.

    Trappeformel, rettvinkla trekanter, areal, volum, hjelpemidler som regneark, kalkulator.

    Illustrasjon: Olav Kristensen / Stein Aanensen. Lisens: CC by-sa. Kilde: ndla.no

    Se hele undervisningsopplegget under her: "Formelbruk praktisk rettet.docx"

    Dag Vassbotn - 30.01.2013 15:50