Search page

Søket fant 9 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Desimaltall og meterstokken

    Mange elever i videregående skole vet ikke hvor lang en meter er! Jeg mener at foreldrene gjerne kan gi ungen sin en meterstokk i julegave eller bursdagspresang. Lær ungen hvordan man måler fra A til B.

    For å øve inn desimaltall kan du som lærer feste en meterstokk på tavla med teip. Skriv 0,00 ved 0cm og 1,00 ved 100cm. Hvor kommer 0,50 til å måtte skrives? Ved 50cm selvfølgelig. Deretter kan læreren spørre om de andre desimaltallene mellom 0 og 1. Nå er det riktignok milliarder av desimaltall mellom 0 og 1, men det er ikke nødvendig å ta alle.

    torhol35@hotmail.com - 30.01.2013 14:49

  2. Matematikk på betongverkstedet

    Elevene skal ta nødvendige mål på arbeidsstasjonene på verkstedet. Etterpå skal beregningene gjøres i matematikktimen.

    Line Johnsen - 07.11.2013 11:22

  3. Eigne forbruksval

    Ei gruppeoppgåve der elevane skal læra om eigne forbruksval og om ulike materialtypar dei finn på verkstaden.

    Solveig M Bergo Nielsen - 29.12.2013 16:35

  4. Åttekantet lysthus - geometri og algebra

        

     

     

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Wenche Dypbukt - 13.04.2015 12:32

  5. Hytteutvidelse

    Rik matteoppgave hvor elevene skal tegne et påbygg på en hytte i forskjellige målestokker. Kan brukes som en introduksjon til målestokk. Det er en fordel at elevene har kjennskap til arealbegrepet og kan regne arealet av enkle figurer på forhånd.

    Elevene må ha gradskive og linjal.

    Håkon Tveit - 12.05.2015 09:05

  6. Matematikk og HMS

    Elevene ska beregne dagmulkt målt i promille og utgifter i forbindelse med sykefravær.

    Hensikten med oppgaven er at elevene lærer å regne med promille og får innsikt i sykelønnsordningen.

    marit.aagesen - 03.10.2013 11:03

  7. Lage ballkasse

    Illustrasjon: Rolf Liebich

    Det skal lages ballkasser til oppbevaring av treningsfotballer. Kassene skal stå inn til en vegg på lagerrommet i klubbhuset. Elevene skal jobbe med geometriske utfordringer, beregne diametre, høyder/lengder og volumer og tilpasse en eller flere alternative løsninger på utfordringen.

    Med 3 ulike ballstørrelser, må elevene pusle litt med tallene og finne/prøve seg fram til en eller flere mulige løsninger på hvordan kassene kan lages.

    Rolf Liebich - 23.10.2013 13:31

  8. Lysåpning og senteravstand

    Arbeide praktisk med grunnsvill og stendere, først bare to stendere, deretter øke og generalisere.

    Måle og finne sammenhenger, notere i OneNote, etter hvert konstruere / bygge opp / lage formler.

    Bruke formlene i regneark.

    Løse formlene med hensyn på de ulike størrelsene som inngår.

    Ytterligere generalisering med antall stendere som variabel n.

    Knut Barder - 07.11.2013 09:29

  9. Formelbruk praktisk vinkla

    Noen kjappe øvelser som kan benyttes for å vise formelbruk innen byggfaget og matematikk.

    Trappeformel, rettvinkla trekanter, areal, volum, hjelpemidler som regneark, kalkulator.

    Illustrasjon: Olav Kristensen / Stein Aanensen. Lisens: CC by-sa. Kilde: ndla.no

    Se hele undervisningsopplegget under her: "Formelbruk praktisk rettet.docx"

    Dag Vassbotn - 30.01.2013 15:50