Search page

Søket fant 29 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Rommet ditt

    Elevene skal tenke seg at de skal pusse opp sitt eget rom hjemme. Det skal males, legges gulvbelegg/parkett og kjøpes gardiner.

    Elevene må gjøre nødvendige mål hjemme og gjøre beregninger på materialer og kostnader. Elevene må sette opp budsjett for dette prosjektet.

    Hensikt:

    Line Johnsen - 13.05.2013 16:07

  2. Utregning av garasjeoppgave

    Elevene får en oppgave der de skal bli kjent med formler og bruk. De vil også se at det er noe de regner på i programfaget sitt, og at det er nyttig i fremtidig yrke.

    Mille - 07.11.2013 09:38

  3. Husmodellen

    Oppgaven er delt i tre ulike læringsoppdrag som alle bygger på en arbeidstegning (skisse av fasadetegning) av et hus. Lav inngangsterskel på hvert læringsoppdrag. Regning med målestokk, areal, volum, tetthet, prosent, og omgjøring mellom enheter.

    Oppgavene ligger vedlagt, samt fasadetegning.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 14:39

  4. Lage innhegning for husdyr

    Planlegge og bygge en innhegning for mindre husdyr, som kaniner, høns, lam o.l.

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Oppgaven er relativt åpen, men det er gitt betingelser/rammer for materialer og hvordan det kan løses. Det skal først lages et par skisser over alternative løsninger, hvor elevene får gjøre erfaringer med at arealet kan variere innenfor en gitt omkrets.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 17:15

  5. Praktisk bruk av formler

    Elevene skal etter endt gjennomføring ha fått en større forståelse innenfor bruk av areal, volum og vekt.
    Elevene skal også få til mengdeenheter og kunne finne ut hvor mye de må bestille for at jobben skal kunne gjennomføres.

    Mille - 06.11.2013 14:56

  6. Åttekantet lysthus - geometri og algebra

        

     

     

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Wenche Dypbukt - 13.04.2015 12:32

  7. Innføring i bygningsberegninger

    Denne oppgaven er laget med tanke på å få matematikken mer forståelig og se sammenhengen mellom fagene og nytteverdien.

    Oppgaven har blitt brukt i programfag etter at vi har tatt for oss flere yrker og sett sammenhengen mellom disse.

    Julie Bjørnstad - 17.11.2015 22:10

  8. Nivellering

    Hensikten er at elevene skal gjøre målinger, føre tabell og beregne høydeforskjeller ved hjelp av nivellering. Oppgaven kan utvides med volumberegninger av masse. Opplegget er en praktisk øvelse som også kan gjøres om vinteren med snø.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i matematikk, jobber vi med utforskning og problemløsing ut fra en praktisk situasjon som stigningsforhold ved å måle, gjøre beregninger ved hjelp av formler og føre verdier inn i tabell.

    Arbeidsoppdraget går ut på å:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 09:20

  9. Lage inngangsparti

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Det må lages tilrettelagt adkomst for rullestolbruker til ei hytte. Ved inngangsdøra skal det lages skråplant adkomst til inngangsdøra. Utgangspunktet er at betongplattingen foran døra er 0,75 m over bakkenivå, langs den ene veggen er det ei betongtrapp og skråplanet skal gå langs murveggen på andre sida av inngangen. Skråplanet skal utføres i betong, direkte på fjellgrunn.

     

    Rolf Liebich - 14.05.2013 09:58

  10. Får du bruk for matematikk på byggfag?

    Denne oppgaven går ut på at man skal tenke seg at man skal pusse opp et bad. Hva trenger eleven av kunnskaper for å utføre en slik oppgave?

    Passer godt som oppstart i matematikk. Da får du som lærer også innblikk i hva elevene kan fra ungdomsskolen.

    Elevene må bruke grunnleggende ferdigheter både fra matematikk og felles programfag for BAT. Alle hovedområdene fra matematikklæreplanen blir delvis berørt. Flere mål fra læreplanen i felles programfag i BAT.

    Line Johnsen - 14.05.2013 12:11

  11. Anbod bygg

    Elevane skal diskutere kva anbud er og rekne ut eit anbud på flislegging av eit bad. Når dei reknar ut anbudet kan elevane arbeide 2 og 2. Elevane skal skrive namnet sitt på ein lapp og levere inn sitt anbud.

    Geir Løland - 14.05.2013 11:59

  12. Lage ballkasse

    Illustrasjon: Rolf Liebich

    Det skal lages ballkasser til oppbevaring av treningsfotballer. Kassene skal stå inn til en vegg på lagerrommet i klubbhuset. Elevene skal jobbe med geometriske utfordringer, beregne diametre, høyder/lengder og volumer og tilpasse en eller flere alternative løsninger på utfordringen.

    Med 3 ulike ballstørrelser, må elevene pusle litt med tallene og finne/prøve seg fram til en eller flere mulige løsninger på hvordan kassene kan lages.

    Rolf Liebich - 23.10.2013 13:31

  13. Dekk og matematikk

    Opplegget tar utgangspunkt i informasjon som står på dekk. Ut fra informasjonen snakker vi om, og vi kan regne på, disse emnene i matematikk:

    Thorleif Westby - 06.11.2013 15:33

  14. Lysåpning og senteravstand

    Arbeide praktisk med grunnsvill og stendere, først bare to stendere, deretter øke og generalisere.

    Måle og finne sammenhenger, notere i OneNote, etter hvert konstruere / bygge opp / lage formler.

    Bruke formlene i regneark.

    Løse formlene med hensyn på de ulike størrelsene som inngår.

    Ytterligere generalisering med antall stendere som variabel n.

    Knut Barder - 07.11.2013 09:29

  15. Bordkledning

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevene skal løse læringsoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene nødvendigvis har kjennskap til "boden", da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her kle en endevegg med stående kledning, og må i den forbindelse løse ulike oppgaver:

    - Beregne avstand mellom underliggerne på kledningen.

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:20

  16. Mur av teglstein

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevene skal løse læringsoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene har kjennskap til boden, da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her mure den ene langveggen av teglstein, og må løse ulike oppgaver knyttet til dette:

    - Tegne en skisse i gitt målestokk.

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:37

  17. Grunnmuren

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevne skal løse lærinsgoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene nødvendigvis har kjennskap til denne "boden", da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her støpe grunnmuren til boden, og må i den forbindelse løse ulike oppgaver:

    - Beregne antall kubikkmeter med betong (inkluderer omgjøring mellom enheter).

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:29

  18. Fliselegging

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevene skal løse læringsoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene nødvendigvis har kjennskap til boden, da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her fliselegge et gulv, og må i den forbindelse løse ulike oppgaver:

    - Tegne en skisse i gitt målestokk.

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:45

  19. Møbelmontering

    Denne oppgaven er knyttet til elevenes produksjon av et skap med glassplate i døren, og består av fire små deloppgaver.

    Inneholder også arbeidstegning av skapdøren.

    Laget av Maria Therese Kirkerud (matematikklærer) og Asbjørn Lura (programfaglærer).

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 13:11

  20. Volumberegning av fundamenter

    Innhold/læringsmål/sluttprodukt:

    Beregning av volum med utgangspunkt i fundamenter (som også kan lages på verkstedet før/etter utregningene).

    Elevene skal bruke algebra og geometri i produksjon på bygg- og anleggsteknikk.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Å kunne skrive i matematikk inneber å beskrive og forklare ein tankegang og setje ord på oppdagingar og idear. Det inneber å bruke matematiske symbol og det formelle matematiske språket til å løyse problem og presentere løysingar.

    Elisabeth K - 06.02.2014 12:12

Pages