Search page

Søket fant 24 resultater på 0.06 sekunder.

Søkeresultater

  1. Rommet ditt

    Elevene skal tenke seg at de skal pusse opp sitt eget rom hjemme. Det skal males, legges gulvbelegg/parkett og kjøpes gardiner.

    Elevene må gjøre nødvendige mål hjemme og gjøre beregninger på materialer og kostnader. Elevene må sette opp budsjett for dette prosjektet.

    Hensikt:

    Line Johnsen - 13.05.2013 16:07

  2. Utforme og planlegge blomsterbed i parkanlegg

    Det skal anlegges et nytt blomsterbed i en privat hage. Bedet skal være utformet med en rektangulær midtdel og med en halvsirkel i begge kortendene, med diameter lik kortenden. Det skal beregnes materialkostnader og tidsbruk og kostnader til dette blomsterbedet med kravspesifikasjoner, og det skal lages ei skisse i målestokk 1:10 til kunde.

    Eleven skal finne materialleverandør til det som trenges ved bruk av internett, annonseaviser eller telefonkontakt. Eleven skal også estimere arbeidstida og gi et skriftlig tilbud på denne jobben.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 18:23

  3. Husmodellen

    Oppgaven er delt i tre ulike læringsoppdrag som alle bygger på en arbeidstegning (skisse av fasadetegning) av et hus. Lav inngangsterskel på hvert læringsoppdrag. Regning med målestokk, areal, volum, tetthet, prosent, og omgjøring mellom enheter.

    Oppgavene ligger vedlagt, samt fasadetegning.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 14:39

  4. Begreper i geometri 1

    Oppgaven går ut på å teste seg selv i å forstå og gjenkjenne begreper i geometrien.

    Rolf Liebich - 11.03.2015 11:22

  5. Lage innhegning for husdyr

    Planlegge og bygge en innhegning for mindre husdyr, som kaniner, høns, lam o.l.

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Oppgaven er relativt åpen, men det er gitt betingelser/rammer for materialer og hvordan det kan løses. Det skal først lages et par skisser over alternative løsninger, hvor elevene får gjøre erfaringer med at arealet kan variere innenfor en gitt omkrets.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 17:15

  6. Praktisk bruk av formler

    Elevene skal etter endt gjennomføring ha fått en større forståelse innenfor bruk av areal, volum og vekt.
    Elevene skal også få til mengdeenheter og kunne finne ut hvor mye de må bestille for at jobben skal kunne gjennomføres.

    Mille - 06.11.2013 14:56

  7. Mål av våtrom

    Som flislegger kan du komme til en jobb og ikke vite hva som er gjort av murarbeid før du skal legge fliser. Dersom du legger fliser på et bad som ikke er riktig konstruert, står du selv i fare for å måtte dekke feilene. Det er derfor veldig viktig at du er sikker på at både vegger og gulv er i orden.

    Undervisningsopplegget inneholder realistiske matematikkoppgaver med utregninger som en flislegger må gjøre i forberedelsene av flisleggingen.

    Oppgavene er utarbeidet sammen med forskalingslærer Tor Magne Fiskå gjennom FYR-arbeidet på Godalen VGS.

    Håkon Tveit - 21.01.2015 20:38

  8. Hytteutvidelse

    Rik matteoppgave hvor elevene skal tegne et påbygg på en hytte i forskjellige målestokker. Kan brukes som en introduksjon til målestokk. Det er en fordel at elevene har kjennskap til arealbegrepet og kan regne arealet av enkle figurer på forhånd.

    Elevene må ha gradskive og linjal.

    Håkon Tveit - 12.05.2015 09:05

  9. Muring av pipe

    I dette undervisningsopplegget skal elevene regne ut hvor mange teglstein de skal kjøpe - og hvor mye fugemasse de må lage - for å kunne bygge ei pipe.

    Foto: PDPhotos. Lisens: Public Domain Dedication. Kilde: pixabay.com

    Julie Bjørnstad - 10.02.2017 14:16

  10. Kvadrat og kubikk

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Hensikten med oppgaven er å øke forståelsen for sammenhengen mellom og forskjellen på areal og volum

    Arbeidsoppdraget går ut på

    1. å skjære til en kvadratisk plate på en kvadratmeter (1 m2)
    2. å skjære til flere plater og sette disse sammen med den første slik at det blir en kubikkmeter (1 m3)
    3. å beregne diagonalen i kubikkmeteren

    bodil-ahrens.berge - 30.01.2013 15:44

  11. Lage inngangsparti

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Det må lages tilrettelagt adkomst for rullestolbruker til ei hytte. Ved inngangsdøra skal det lages skråplant adkomst til inngangsdøra. Utgangspunktet er at betongplattingen foran døra er 0,75 m over bakkenivå, langs den ene veggen er det ei betongtrapp og skråplanet skal gå langs murveggen på andre sida av inngangen. Skråplanet skal utføres i betong, direkte på fjellgrunn.

     

    Rolf Liebich - 14.05.2013 09:58

  12. Situasjonsplan

    Målet for denne oppgaven er å bruke målestokk og pytagoras til å stikke ut et hus på anvist plass.

    Planet er skissert på tegningen under.

    Illustrasjon: Per Halvor Sjulstad

    Aina Fardal - 14.05.2013 01:14

  13. Geometriprosjekt på Bygg- og anleggsteknikk

    Undervisningsopplegget ble gjennomført som et større prosjekt på seks uker (2 dobbeløkter med matematikk per uke) hvor elevene fikk oppgaver i form av Læringsoppdrag. Det inneholder 3 læringsoppdrag som dekker alle kompetansemålene innenfor geometri, og hvor samtlige har forholdsvis lav inngangsterskel. Det er selvfølgelig fint mulig å bruke bare ett eller deler av et læringsoppdrag.

    I prosjektperioden arbeidet vi på verkstedet, samt arbeidsplassene tilknyttet dette.

    Maria Therese Kirkerud - 12.11.2013 13:55

  14. Mur av teglstein

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevene skal løse læringsoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene har kjennskap til boden, da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her mure den ene langveggen av teglstein, og må løse ulike oppgaver knyttet til dette:

    - Tegne en skisse i gitt målestokk.

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:37

  15. Fliselegging

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevene skal løse læringsoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene nødvendigvis har kjennskap til boden, da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her fliselegge et gulv, og må i den forbindelse løse ulike oppgaver:

    - Tegne en skisse i gitt målestokk.

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:45

  16. Volumberegning av fundamenter

    Innhold/læringsmål/sluttprodukt:

    Beregning av volum med utgangspunkt i fundamenter (som også kan lages på verkstedet før/etter utregningene).

    Elevene skal bruke algebra og geometri i produksjon på bygg- og anleggsteknikk.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Å kunne skrive i matematikk inneber å beskrive og forklare ein tankegang og setje ord på oppdagingar og idear. Det inneber å bruke matematiske symbol og det formelle matematiske språket til å løyse problem og presentere løysingar.

    Elisabeth K - 06.02.2014 12:12

  17. Enkel hytteoppgave

    Oppgave ment som en repetisjonsøkt innen areal, pytagoras, prosent og målestokk. Klart definerte oppgaver.

    oleha6 - 27.03.2014 13:47

  18. Pythagoras

    Pythagoras for yrkesfag. En oppgave som viser nyttigheten av matematikk for ulike yrker.

    Algebra, konstruksjon, potens, pythagoras, kommaflytting.

    Målgruppe: Maskinfører, snekker, murer, landmåler m.m.

    Læringsmål:

    anho66@vaf.no - 04.06.2015 09:16

  19. Husprosjekt

    Elevane skal teikne skisse og planteikning og bygge ein modell av eit hus. Modellen kan byggast ved hjelp av papp eller dataprogramma Minecraft eller SketchUp . Prosjektet kan vera med å dekka læremål som å:

    andreas.risoy@hfk.no - 02.02.2016 14:53

  20. Garasjegeometri

    Læringsmål: Eleven skal lære seg formlikhet, pytagoras og tangens med utgangspunkt i praktiske oppgaver fra verkstedet.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Elisabeth K - 13.02.2016 13:14

Pages