Search page

Søket fant 11 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Utvidelse av metaller ved varmepåvirkning

    Dette er et opplegg med en teoridel og en forsøksdel som utføres både i naturfagsrommet og på verkstedet hvor eleven skal måle temperaturutvidelse i forskjellige metalltyper brukt i industriell produksjon. Til dette må elevene velge riktig måleverktøy, kalibrere verktøy, variere variabler som temperatur (romtemp. og 100 gr. celsius) og materialtype (stål og aluminium), bestemme måleusikkerhet, vurdere/eliminere mulige feilkilder. Sluttproduktet vil bli en forsøksrapport.

    1202ulst - 31.10.2013 13:29

  2. Blandingsforhold i skjærevæske

    Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.

    Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.

    Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.

    Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18

  3. Tema solfanger

    Tema solfanger

    jocsc - 27.03.2014 13:19

  4. FYR TIP Sveisegass

    Passer i liten lærerstyrt gruppe.

    Lage etyn, sette det i sammenheng med energityper, energikjeder og stoffgrupper/hydrokarboner.

    elloed - 27.03.2014 13:45

  5. Automatisert vanningsanlegg basert på solcelle-energi

    Innhold

    Planleggingsdel:

    • Innkjøp (karsefrø, 20 frø per gruppe)
    • Klargjør spesifikkasjonene/ønska sluttprodukt
    • Materialliste
    • Fremdriftsplan
    • (grupper på 3-4 elever?)

    Gjennomføringsdel

    TIP:

    • lage kar der planten skal vokse
    • brakett (festeskinner)
    • montere systemet
    • vanntank

    Elektro:

    • programmering og kopling (PLS, pumpe, batteri/forsyning)

    Naturfag:

    Anders Melling - 17.11.2015 14:06

  6. Mikroorgansimer på verkstedet

    I dette arbeidet skal elevene gjøre forsøk med å inokulere agarplater med å stryke q-tips som de har dratt over egne hender, arbeidsklær og kjølevæske fra sponfraskillende maskin.

    Klassen deles inn i 4 ulike "vaske hender grupper": ingen vask, såpe og lunkent vann, desinfeksjonsmiddel og håndrens.

    Elevene skal skrive en liten rapport og dokumentere resultatene fra dyrkingen av agarpaltene i romtemperatur med mobilbilder.

    Dokumentet som ligger med inneholder en nøye forsøksbeskrivelse og et forslag til elevark for å lette arbeidet for elevene med rapportarbeidet.

    camilla.wammer@tromsfylke.no - 09.02.2016 09:02

  7. Rust

    Dette er et undervisningsopplegg fra naturfag.no som tar for seg fenomenet rusting og korrosjon gjennom utforskende aktiviteter.

    Berit Reitan - 22.12.2016 11:24

  8. Solovn

    Elevene skal bygge en modell av en solovn i papp og aluminiumsfolie. Denne skal testes ut (naturfag). Når modellen er godkjent, skal elevene bygge prototype på verkstedet (programfag).

    Foto: Erik Burton. Lisens: CC by. Kilde: flickr.com

    Julie Bjørnstad - 17.02.2017 14:35

  9. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  10. Askeskuffe - tverrfaglig prosjekt på TIP

    Bredt tverrfaglig prosjekt som involverer programfag og fellesfagene norsk, engelsk, naturfag og matematikk på VG1 TIP. Elevene skal lage en askeskuffe i stål. Andre produkter kan også vurderes. Alle grunnleggende ferdigheter kan legges inn i prosjektet. Læringsmål (kompetansemål) for alle involverte fag er beskrevet i vedlagte word dokument. Metoder involverer arbeid på verksted og i klasserom, noe undervisning og veiledning og mye egenarbeid. Sluttproduktet er en skriftlig rapport.

    dagst210562 - 21.02.2014 11:29

  11. Naturfagundervisning hos dekkgrossist

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i naturfag for TIP. Følgende fag involvert: naturfag, matematikk, tekniske tjenester, kvalitet og dokumentasjon. Stort innslag av praktiske oppgaver for elevene.

    ingaar@vgs.nfk.no - 31.05.2016 11:50