Search page

Søket fant 14 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Treningsmanualer

    Lage håndmanualer (2 stk), hver på ca 5 kilo. Hver av manualene skal bestå av 2 runde vekter av 15 mm plate og aksling med en diameter på 20 mm. Manualene skal være demonterbare.

    magmor - 14.05.2013 10:47

  2. Terning

    Du skal lage en TERNING lik den på bildet.

    Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.

    Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.

    Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.

    Aina Fardal - 13.05.2013 18:42

  3. Matematikk i produksjon


    Foto: Torkil Skogestad (C)

    Tverrfaglig prosjekt på TIP mellom fagene dokumentasjon, produksjon og matematikk. Matematikklærer bruker ekstra timer til dette, og alt arbeid foregår i tilknytning til elevenes verksted. Oppgaven passer midt i vårhalvåret, og har som overordnet målsetting å gi elevene en helhetlig forståelse for fagene, og spesielt matematikken som verktøy i produksjon.

    evada - 25.03.2014 21:56

  4. Sylinderen i en forbrenningsmotor

    VI REGNER PÅ MOTORSTØRRELSE

    HENSIKTEN MED OPPLEGGET

    Hensikten med oppgaven er at elevene skal gjøre målinger og lære seg å bruke ulike formler som brukes til å gjøre beregninger på motorer.

    Arbeidsoppdraget vil gå ut på:

    Wenche Dypbukt - 18.02.2013 11:46

  5. Finne toppfart

    Et 1-timers undervisningsopplegg om å finne toppfarten på en motor. Elevene skal regne med utveksling, omkrets, fart og forhold.

    Oppgavene er selvinstruerende og vanskelighetsgraden øker utover i oppgaven.

    Opplegget er laget med utgangspunkt i Godalen videregåendes ATV-prosjekt på TIP, men oppgavene kan lett overføres til andre skoler.

    Data som elevene trenger for å løse oppdraget: 

    • Omdreining for maks turtall
    • Forhold motorturtall/utgående aksel
    • Tannantall på tannhjul
    • Hjuldiameter

    Håkon Tveit - 20.01.2015 13:22

  6. Masse av planbord/sveisebord

    Elevene skal måle opp et planbord/sveisebord på verkstedet, for deretter regne ut areal, volum og masse av bordet. De må selv bestemme hva som er hensiktsmessig måleredskap.

    I tillegg skal de regne ut volum av et prisme og en sylinder.

    annkl4 - 10.02.2015 11:35

  7. Massetetthet i forskjellige metaller

    Foto H. Breilid. Lisens: CC-by-sa

    Hensikten er at elevene skal gjøre volumberegninger ved hjelp av forskjellige måleredskap. De skal måle prismene og observere at de har forskjellig tetthet. Ved hjelp av formel for tetthet kan de beregne tettheten til forskjellige metaller. Dette kan så kontrolleres med oppgitte verdier i verkstedshåndboka eller vedlagt tabell.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet dekker vi opp å beregne størrelser, volum og tetthet.

    harbre - 14.05.2013 10:02

  8. Matesystem i fôringsanlegg

    Oppgaven går ut på å beregne og planlegge ny drift /ombygging av et fôringsanlegg med tanke på fôring innen matproduksjon i landbruket.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i teknikk og industriell produksjon jobber vi med å foreta innstillinger på ulike maskiner.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 08:52

  9. Ramme og luke (produksjon TIP)

    Produksjon TIP - ramme og luke

    Alle foto og illustrasjoner: Wenche Dypbukt.

    HENSIKTEN MED OPPLEGGET

    Hensikten med oppgaven er å vise et eksempel på hvordan vi kan lage oppgaver omkring det elevene produserer på verkstedet.

    Wenche Dypbukt - 17.02.2013 17:19

  10. Omdreiningstall og skjærehastiget (TIP)

    Omdreiningstall og skjærehastiget (TIP)

    Hensikten med dette opplegget:

    I programfaget vektlegges det å

    • lære om hvordan vi bruker nomogram
    • bli kjent med formlene for å beregne omdreiningstall og skjærhastighet

    I matematikkfaget vektlegges det å

    Wenche Dypbukt - 17.02.2013 21:12

  11. Dekk og matematikk

    Opplegget tar utgangspunkt i informasjon som står på dekk. Ut fra informasjonen snakker vi om, og vi kan regne på, disse emnene i matematikk:

    Thorleif Westby - 06.11.2013 15:33

  12. Rørbøying

    Oppgaven inneholder utfordringer relatert til å finne bøyeradiuser, målenøyaktighet

    bjornd09@student.uia.no - 30.03.2017 18:52

  13. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  14. Traktorlodd

    Oppgaven går ut på å beregne volum, vinkler, vekt og høyde, i dette eksempelet et traktorlodd. Ut fra grunnskisse skal det beregnes høyde på lodd som skal ligge i bunnen i kassen. Dette loddet skal veie 200 kg. Elevene står fritt i å velge mellom jern og bly(egenvekt finnes i verkstedhåndboka). 

    vvestoel@gmail.com - 06.02.2018 19:25