Search page

Søket fant 25 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Treningsmanualer

    Lage håndmanualer (2 stk), hver på ca 5 kilo. Hver av manualene skal bestå av 2 runde vekter av 15 mm plate og aksling med en diameter på 20 mm. Manualene skal være demonterbare.

    magmor - 14.05.2013 10:47

  2. Konisitet - begrepstrening

    Elevene skal arbeide med begrepet konisitet ved å gjøre målinger på forskjellige gjenstander som er formet som en konus og beregne konisiteten.

    Foto: Kristine Lohne

    Kristine Lohne - 12.06.2013 19:47

  3. Terning

    Du skal lage en TERNING lik den på bildet.

    Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.

    Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.

    Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.

    Aina Fardal - 13.05.2013 18:42

  4. Dreiing av et kon - beregning av innstillingsvinkel

    TIP tillaging av et kon med tilhørende matematikk

    Utviklet ved Breivika vgs i Tromsø av Jan Einar Nilsen og Frank H Johannessen

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 11:02

  5. Diameter, slaglengde og volum

    Måler og tegner to forskjellige motorsylindre i verkstedet.

    I matematikktimen tas tegningene frem og det regnes på sylindervolum, enheter gjøres om og det regnes til slutt på motorstørrelse.

    Anders Fløtra - 18.11.2013 07:38

  6. Blandingsforhold i skjærevæske

    Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.

    Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.

    Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.

    Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18

  7. Lærerens bil - omkretsen av en sirkel

    Elevene skal regne ut hvor mange ganger hjulet til lærerens bil må gå rundt for at bilen (evt. sykkelen, mopeden) skal bevege seg en gitt avstand. Bilen bør også dyttes den gitte avstanden, slik at elevene kan se at utregningen stemmer overens med virkeligheten.

    Elevene skal deretter arbeide med noen oppgaver der de ser på sammenhengen mellom bilens hastighet, hjulets omdreiningshastighet og dekkets diameter. Opplegget kan knyttes opp mot formelen for skjærehastighet.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 16:36

  8. Produksjonsplanlegging verktøykasse - matematikk og TIP

    Tverrfaglig oppgave i samarbeid med programfaglærer TIP. Oppgaven tar utgangspunkt i forarbeid til produksjon av verktøykasse, men ethvert forarbeid til produksjon som involverer matematiske beregninger kan være utgangspunkt for samarbeid på tvers av fagene.

    magmor - 07.01.2014 13:14

  9. Matematikk i produksjon


    Foto: Torkil Skogestad (C)

    Tverrfaglig prosjekt på TIP mellom fagene dokumentasjon, produksjon og matematikk. Matematikklærer bruker ekstra timer til dette, og alt arbeid foregår i tilknytning til elevenes verksted. Oppgaven passer midt i vårhalvåret, og har som overordnet målsetting å gi elevene en helhetlig forståelse for fagene, og spesielt matematikken som verktøy i produksjon.

    evada - 25.03.2014 21:56

  10. Beregn vekt (masse) av planskive (sveisebord)

    Beregninger av masse på planskive i verkstedet. Elevene bør jobbe i grupper på 2-3 elever hvor de kan drøfte funn og samarbeide om beregninger.

    Oppgaven er å beregne vekta av bordet ved hjelp av måling, beregning av volum og beregning av masse ved bruk av tabell fra verkstedshåndboka. Her får de gjennomgått formler for volum av sylinder og prisme, og finne tetthet i verkstedshåndboka for å beregne masse.

    Planskive

    harbre - 30.01.2013 15:08

  11. Sylinderen i en forbrenningsmotor

    VI REGNER PÅ MOTORSTØRRELSE

    HENSIKTEN MED OPPLEGGET

    Hensikten med oppgaven er at elevene skal gjøre målinger og lære seg å bruke ulike formler som brukes til å gjøre beregninger på motorer.

    Arbeidsoppdraget vil gå ut på:

    Wenche Dypbukt - 18.02.2013 11:46

  12. Solovn, tverrfaglig prosjekt i naturfag, matematikk og TIP

    Følgende undervisning bør lærer ha gjennomgått på forhånd:

    • Gjennomgang av solfangere bør være gjort.
    • Global oppvarming er lurt å ha drøftet
    • Areal og volum er gjennomgått
    • Tas sammen med kompetansemålet i økonomi

    fape2605 - 29.01.2014 23:24

  13. Masse av planbord/sveisebord

    Elevene skal måle opp et planbord/sveisebord på verkstedet, for deretter regne ut areal, volum og masse av bordet. De må selv bestemme hva som er hensiktsmessig måleredskap.

    I tillegg skal de regne ut volum av et prisme og en sylinder.

    annkl4 - 10.02.2015 11:35

  14. Måleusikkerhet, toleranse og presisjon

    På verksted møter elevene begrepet toleranse, mens i matematikk prater vi nesten bare om måleusikkerhet. Toleransen forteller hvilke krav vi har til presisjon (nøyaktighet) til det vi lager. I dette undervisningsopplegget skal elevene arbeide med oppgaver der de må lese av måleresultat fra skyvelærer og bestemme hvilke måleinstrument de vil bruke i forhold til oppgitt toleranse.

    Kristine Lohne - 02.10.2013 13:55

  15. Massetetthet i forskjellige metaller

    Foto H. Breilid. Lisens: CC-by-sa

    Hensikten er at elevene skal gjøre volumberegninger ved hjelp av forskjellige måleredskap. De skal måle prismene og observere at de har forskjellig tetthet. Ved hjelp av formel for tetthet kan de beregne tettheten til forskjellige metaller. Dette kan så kontrolleres med oppgitte verdier i verkstedshåndboka eller vedlagt tabell.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet dekker vi opp å beregne størrelser, volum og tetthet.

    harbre - 14.05.2013 10:02

  16. Volum av figurar

    Elevane skal kunne måle og rekne ut volum av figurar.

    Geir Løland - 12.02.2013 09:56

  17. Ramme og luke (produksjon TIP)

    Produksjon TIP - ramme og luke

    Alle foto og illustrasjoner: Wenche Dypbukt.

    HENSIKTEN MED OPPLEGGET

    Hensikten med oppgaven er å vise et eksempel på hvordan vi kan lage oppgaver omkring det elevene produserer på verkstedet.

    Wenche Dypbukt - 17.02.2013 17:19

  18. Omdreiningstall og skjærehastiget (TIP)

    Omdreiningstall og skjærehastiget (TIP)

    Hensikten med dette opplegget:

    I programfaget vektlegges det å

    • lære om hvordan vi bruker nomogram
    • bli kjent med formlene for å beregne omdreiningstall og skjærhastighet

    I matematikkfaget vektlegges det å

    Wenche Dypbukt - 17.02.2013 21:12

  19. Utveksling

     

    Ved å se på et reimdriftopplegg, evt et kjededriftoppsett,i verkstedet, får elevene en introduksjon til utveksling og etter hvert formelen for dette.

     

    Anders Fløtra - 23.10.2013 14:02

  20. Dekk og matematikk

    Opplegget tar utgangspunkt i informasjon som står på dekk. Ut fra informasjonen snakker vi om, og vi kan regne på, disse emnene i matematikk:

    Thorleif Westby - 06.11.2013 15:33

Pages