Search page

Søket fant 17 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Terningkast 6

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, matematikk, engelsk, dokumentasjon og kvalitet og tekniske tjenester.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Elevene skal kunne:

    - Skrive arbeidsbeskrivelse på norsk og engelsk.

    - Skrive arbeidsrapport.

    - Produsere komponenter etter en arbeidstegning.

    - Velge materialer og verktøy i henhold til arbeidsoppdraget.

    - Regne med formlikhet og målestokk ut fra arbeidstegninger.

    - Bruke riktige måleenheter og måleredsskaper.

    - Regne ut overflate, volum og tetthet.

    lilan060753 - 13.05.2013 17:55

  2. Lagd og lært

    Elevene skal fortelle om noe de har lagd på verkstedet (f. eks. multiverktøy m/håndtak). De må beskrive både utstyr, materialer, arbeidsprosess samt nye ting de måtte lære seg underveis.

    Eva Beate Dahle - 06.03.2013 16:15

  3. Dok. & kval. Fagbegreper med forklaringer.

    Dra riktig fagbegrep til riktig forklaring.

    lisbeham@vfk.no - 09.02.2015 14:28

  4. Skriving i yrkesfag: TIP

    Denne filmen viser et samarbeidsprosjekt på Verdal videregående skole om skriving på yrkesfag. Bakgrunnen for prosjektet er at yrkesfaglærere på skolen ønsket å samarbeide med norsklærerne om elevenes skriving. Det er enighet blant elever og lærere om at skriveferdighet er viktig for å lykkes i skole og arbeidsliv. «Skriv det må´n jo uansett», sier en av elevene i filmen. Likevel er det til dels dårlig motivasjon for «norsk» blant en del yrkesfagelever.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 08:58

  5. Yrkesretting av norsk på TIP: instruks skriftlig og muntlig

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret.no, hvor formål for skrivingen vektlegges mer enn i den typiske skoleskrivingen. Det faglige innholdet kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori. Det er skriftlige ferdigheter som er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 16:19

  6. Yrkesretting av norsk på TIP: rapport

    Beskrivelse

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret.no, hvor formål for skrivingen vektlegges. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Det er skriftlige ferdigheter som først og fremst er vektlagt her, men vurderingene kan også være muntlige.

     

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 16:38

  7. Debatt: EL-bil

    Elevene skal være kjent med teori om debatt. Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i artikler fra ulike nettsider.

    marbaa1 - 27.04.2014 21:34

  8. Yrkesretting av norsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret, hvor formål for skrivingen vektlegges (se fil og lenke under). Logger brukes ulikt i ulike bransjer: som nødvendig informasjon i skiftarbeid innen helsesektoren, og som grunnlag for arbeidsprosess og faktura i industri og håndverk.

    Undervisningsopplegget bør gå over 4-12 uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker mer tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 11:25

  9. Rapport på Yrkesfag - omvendt undervisning

    Dette er ein video som er laga for å gje elevane oversyn over kva ein rapport på yrkesfag eigentleg er. Kva typar rapportar har vi og kva type rapport er nyttig i kva samanheng?

    Videoen er primært knytt mot faget Prosjekt til fordjuping og Norsk, men det er også lagt inn tilknyting til læreplanmål for programfaga på vg1 og vg2, for å syne den tverrfaglege samanhengen mellom rapport som sjanger og bruken av rapport i dei ulike fagområda.

    Siv Reidun - 14.11.2013 15:26

  10. Arbeidsplan, norsk og produksjon

    Utfylling av arbeidsplan er noe elevene må gjøre når de avlegger fagprøve i de fleste fag.

    aslek16@student.uia.no - 30.03.2017 18:50

  11. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  12. Kunden i fokus? Verkstaden som servicebedrift

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er temaet rollespel som programfaget legg rammene for. I programfaget arbeider elevane med kommunikasjon og opplæring i service. Dei må mellom anna ta stilling til kva det er viktig å tenkje på for ein mekanikar og ein som jobbar i kundemottak. I norskfaget arbeider elevane med munnleg kommunikasjon, verbal og non-verbal. Skriftleg legg norskfaget rammer i høve til tekst som skal leverast i etterkant. Sluttproduktet er eit refleksjonsnotat med grunnlag i eleven si rolle i rollespelet.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 07.12.2012 15:10

  13. Differensial

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er et rollespill. Temaet differensial gjennomgås i programfaget slik at elevene får kunnskap om emnet. Elevet skal videre forberede rollene til rollespillet i par, øve på rollene både som mekaniker og kunde, samt framføre rollespillet for klassen.

    Målgruppe

    Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk og vg2 kjøretøy

    Grunnleggende ferdigheter

    Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.12.2012 09:05

  14. Rapport og logg som en del av praktisk arbeid på verkstedet

    Elevene skriver logg og rapport etter å ha hatt overhaling av bremsesystem på en varehenger til personbil.

    lilan060753 - 14.05.2013 09:10

  15. Tverrfaglig læringsoppdrag PTF for kjøretøy og billakkering

    Et tverrfaglig undervisningsopplegg med muntlige, skriftlige og tverrfaglige vurderinger i programfag, norsk, engelsk og samfunnsfag for kjøretøy og billakkering. Dette opplegget egner seg etter utplassering.

    Torleif Sleveland - 16.05.2013 13:20

  16. HMS-blad og farepiktogram

    Elevene skal finne fram til, lese og trekke ut sentral informasjon fra ulike HMS–blad. Som en føraktivitet skal elevene bli kjent med ulike farepiktogrammer, og jobbe med begrepsforståelse for å lettere trekke ut informasjon fra databladene. Elevene skal trekke ut informasjon fra en video, ta en quiss, jobbe med piktogrammer og tilslutt skrive korte tekster om ulike farlige produkter på bakgrunn av informasjon fra datablader

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 10:44

  17. Håndbok i måleverktøy/instrument

    FORSLAG TIL GJENNOMFØRING:

    Elevene velger et måleverktøy/instrument. Det er ønskelig at alle de nedenfor nevnte måleverktøyene/instrumentene er valgt, så elevene kan lære av hverandre. Elevene kan f.eks. ta bilde av valgte instrument og skrive en kort tekst om hva dette instrumentet brukes til. Teksten brukes som forberedelsesark til en muntlig presentasjon for de andre i klassen.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 10:56