Search page

Søket fant 8 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Konisitet - begrepstrening

    Elevene skal arbeide med begrepet konisitet ved å gjøre målinger på forskjellige gjenstander som er formet som en konus og beregne konisiteten.

    Foto: Kristine Lohne

    Kristine Lohne - 12.06.2013 19:47

  2. Dreiing av et kon - beregning av innstillingsvinkel

    TIP tillaging av et kon med tilhørende matematikk

    Utviklet ved Breivika vgs i Tromsø av Jan Einar Nilsen og Frank H Johannessen

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 11:02

  3. Lærerens bil - omkretsen av en sirkel

    Elevene skal regne ut hvor mange ganger hjulet til lærerens bil må gå rundt for at bilen (evt. sykkelen, mopeden) skal bevege seg en gitt avstand. Bilen bør også dyttes den gitte avstanden, slik at elevene kan se at utregningen stemmer overens med virkeligheten.

    Elevene skal deretter arbeide med noen oppgaver der de ser på sammenhengen mellom bilens hastighet, hjulets omdreiningshastighet og dekkets diameter. Opplegget kan knyttes opp mot formelen for skjærehastighet.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 16:36

  4. Dreieøvelse 1

    Tar utgangspunkt i dreieøvelse fra maskinverksted!

    Lærer bør ha kjennskap til tip-faget, eventuelt samarbeide med programfaglærer:

    • tegning, dokumentasjon
    • matematikk
    • produksjon

    roabe - 27.03.2014 11:55

  5. Omdreiningstall og skjærehastiget (TIP)

    Omdreiningstall og skjærehastiget (TIP)

    Hensikten med dette opplegget:

    I programfaget vektlegges det å

    • lære om hvordan vi bruker nomogram
    • bli kjent med formlene for å beregne omdreiningstall og skjærhastighet

    I matematikkfaget vektlegges det å

    Wenche Dypbukt - 17.02.2013 21:12

  6. Beregning av omdreiningstall på dreiebenk

    Oppgaven viser eksempel på hvordan omdeiningstall på dreiebenker beregnes.

    jareistad@gmail.com - 30.03.2017 19:14

  7. Askeskuffe - tverrfaglig prosjekt på TIP

    Bredt tverrfaglig prosjekt som involverer programfag og fellesfagene norsk, engelsk, naturfag og matematikk på VG1 TIP. Elevene skal lage en askeskuffe i stål. Andre produkter kan også vurderes. Alle grunnleggende ferdigheter kan legges inn i prosjektet. Læringsmål (kompetansemål) for alle involverte fag er beskrevet i vedlagte word dokument. Metoder involverer arbeid på verksted og i klasserom, noe undervisning og veiledning og mye egenarbeid. Sluttproduktet er en skriftlig rapport.

    dagst210562 - 21.02.2014 11:29

  8. Traktorlodd

    Oppgaven går ut på å beregne volum, vinkler, vekt og høyde, i dette eksempelet et traktorlodd. Ut fra grunnskisse skal det beregnes høyde på lodd som skal ligge i bunnen i kassen. Dette loddet skal veie 200 kg. Elevene står fritt i å velge mellom jern og bly(egenvekt finnes i verkstedhåndboka). 

    vvestoel@gmail.com - 06.02.2018 19:25