Search page

Søket fant 8 resultater på 0.041 sekunder.

Søkeresultater

  1. Varmepumpas funksjon og montering - Naturfag - NDLA

    Arbeidsoppdrag, Oppgave: Fornybare energikilder vil være en viktig del av framtidens energiforsyning. Hovedutfordringen i årene som kommer, vil være å bytte ut fossile energikilder med fornybar energi. Ikke minst er det viktig å finne fram til energismarte måter å varme opp hus og bygninger på. Varmepumpe er en slik smart måte å utnytte fornybar energi på. I denne oppgaven skal vi

    Berit Reitan - 05.12.2013 14:26

  2. Yrkesretting av engelsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på loggskriving på norsk. Det er best å starte dette i norsktimene slik at elevene er kjent med sjangeren og kan fokusere på ordlæring. 

    Det er skriftlige ferdigheter som først og fremst er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 17:46

  3. Yrkesretting av norsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret, hvor formål for skrivingen vektlegges (se fil og lenke under). Logger brukes ulikt i ulike bransjer: som nødvendig informasjon i skiftarbeid innen helsesektoren, og som grunnlag for arbeidsprosess og faktura i industri og håndverk.

    Undervisningsopplegget bør gå over 4-12 uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker mer tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 11:25

  4. ATV-prosjekt, Vg1 TIP, Godalen vgs.

    Elevene på TIP, Godalen VG1, lager ATV'er i løpet av vår-terminen. Prosjektet skaper mye engasjement og et uvanlig gruppefokus. Fellesfagene hadde en mulighet for å henge seg på dette engasjementet med å yrkes- og praksisrette. For de ulike aktivitetene i norsk og engelsk, se lenkene under. 

    For detaljer om ATV bygging må man henvende seg til TIP på Godalen.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 13:01

  5. Automatisert vanningsanlegg basert på solcelle-energi

    Innhold

    Planleggingsdel:

    • Innkjøp (karsefrø, 20 frø per gruppe)
    • Klargjør spesifikkasjonene/ønska sluttprodukt
    • Materialliste
    • Fremdriftsplan
    • (grupper på 3-4 elever?)

    Gjennomføringsdel

    TIP:

    • lage kar der planten skal vokse
    • brakett (festeskinner)
    • montere systemet
    • vanntank

    Elektro:

    • programmering og kopling (PLS, pumpe, batteri/forsyning)

    Naturfag:

    Anders Melling - 17.11.2015 14:06

  6. TIP logg, rapport og instruks med vurderingsskjema og skriverammer

    Dette undervisningsopplegget går over tolv uker, men kan gjøres på kortere tid dersom man ønsker det. Det er et tverrfaglig samarbeid mellom norsk, engelsk og om mulig programfagene produksjon og dokumentasjon og kvalitet.

    Torleif Sleveland - 21.10.2014 14:45

  7. Terningkast 6

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, matematikk, engelsk, dokumentasjon og kvalitet, tekniske tjenester og produksjon

    Hver elev skal produsere en aluminiumsterning utfra en arbeidstegning. Eleven skal finne egnet materialtype, regne ut hvor mye material som trengs, hvilken tykkelse materialet skal ha og kutte material og sveise det sammen. De må også i arbeidsprosessen regne ut strømstyrke, gassmengde under sveising og trådtykkelse. Når de har sveiset, skal elevene regne ut vekt på hver side av terningen for å få likevekt.

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 13:05

  8. Luftpumpe

    Eleven skal i denne oppgaven lage en enkel luftpumpe. Oppgaven skal være utført på en sikker måte i henhold til HMS. Eleven skal selv velge og vurdere materialer og tenke på kostnader.  Det ferdige produktet skal til slutt pumpe opp en ballong.

    Det skal skrives en rapport hvor eleven forklarer materialvalg, kostnader og viser til tegninger av produktet.

    Se vedlegg for tegning og bilder som kan brukes som idè og igangsetting og utførelse.

    mailir10@student.uia.no - 20.02.2018 09:40