Search page

Søket fant 7 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Produksjonsplanlegging verktøykasse - matematikk og TIP

    Tverrfaglig oppgave i samarbeid med programfaglærer TIP. Oppgaven tar utgangspunkt i forarbeid til produksjon av verktøykasse, men ethvert forarbeid til produksjon som involverer matematiske beregninger kan være utgangspunkt for samarbeid på tvers av fagene.

    magmor - 07.01.2014 13:14

  2. Finne toppfart

    Et 1-timers undervisningsopplegg om å finne toppfarten på en motor. Elevene skal regne med utveksling, omkrets, fart og forhold.

    Oppgavene er selvinstruerende og vanskelighetsgraden øker utover i oppgaven.

    Opplegget er laget med utgangspunkt i Godalen videregåendes ATV-prosjekt på TIP, men oppgavene kan lett overføres til andre skoler.

    Data som elevene trenger for å løse oppdraget: 

    • Omdreining for maks turtall
    • Forhold motorturtall/utgående aksel
    • Tannantall på tannhjul
    • Hjuldiameter

    Håkon Tveit - 20.01.2015 13:22

  3. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  4. Beregninger for reimoverføringer

    Denne oppgaven er ment for å kunne beregne utvekslinger og hastigheter på maskiner med reimoverføringer. Elevene skal også kunne finne lengde på reimer ved bruk av oppmålinger og matematiske utregninger.

    Opplegget tar utgangspunkt i reimoverføringen på dreiebenken i verkstedet, og kapittelet om reimoverføring side 67 i læreboken Tekniske Tjenester.

    De grunnleggende ferdighetene det skal jobbes med i denne oppgaven er: lesing, skriving, regning og muntlig fremføring.

    bernta13@student.uia.no - 10.12.2014 18:58

  5. Blanding av kjølevæske

    Oppgaven går ut på å lage en tabell og graf som viser hvordan blandingsforholdet mellom vann og glykol påvirker frysepunktet til en frostvæske.  Videre kan elevene finne prisen på glykol og regne på fortjeneste og salgspris på ulike frostvæskeblandinger.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 10:50

  6. Rammeskjev bil

    Vi er så heldige å ha tilgang til en Toyota Hilux og jeg har satt opp et undervisningsopplegg der vi bruker Pytagoras' i praktisk arbeid. Mange av våre elever er interessert i bil og har som ønske / mål å bli bilmekaniker eller lakkerer / oppretter. Mål for timen er å bruke Pytagoras' læresetning til beregninger og i praktisk arbeid.

    Kom gjerne med tilbakemeldinger på endringer og uklarheter.

     

    Hilsen

    Kjetil Hallén

    kjetil.hallen@t-fk.no - 27.04.2016 11:27

  7. Luftpumpe

    Eleven skal i denne oppgaven lage en enkel luftpumpe. Oppgaven skal være utført på en sikker måte i henhold til HMS. Eleven skal selv velge og vurdere materialer og tenke på kostnader.  Det ferdige produktet skal til slutt pumpe opp en ballong.

    Det skal skrives en rapport hvor eleven forklarer materialvalg, kostnader og viser til tegninger av produktet.

    Se vedlegg for tegning og bilder som kan brukes som idè og igangsetting og utførelse.

    mailir10@student.uia.no - 20.02.2018 09:40