Search page

Søket fant 10 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Terning

    Du skal lage en TERNING lik den på bildet.

    Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.

    Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.

    Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.

    Aina Fardal - 13.05.2013 18:42

  2. Matematikk i produksjon


    Foto: Torkil Skogestad (C)

    Tverrfaglig prosjekt på TIP mellom fagene dokumentasjon, produksjon og matematikk. Matematikklærer bruker ekstra timer til dette, og alt arbeid foregår i tilknytning til elevenes verksted. Oppgaven passer midt i vårhalvåret, og har som overordnet målsetting å gi elevene en helhetlig forståelse for fagene, og spesielt matematikken som verktøy i produksjon.

    evada - 25.03.2014 21:56

  3. Finne toppfart

    Et 1-timers undervisningsopplegg om å finne toppfarten på en motor. Elevene skal regne med utveksling, omkrets, fart og forhold.

    Oppgavene er selvinstruerende og vanskelighetsgraden øker utover i oppgaven.

    Opplegget er laget med utgangspunkt i Godalen videregåendes ATV-prosjekt på TIP, men oppgavene kan lett overføres til andre skoler.

    Data som elevene trenger for å løse oppdraget: 

    • Omdreining for maks turtall
    • Forhold motorturtall/utgående aksel
    • Tannantall på tannhjul
    • Hjuldiameter

    Håkon Tveit - 20.01.2015 13:22

  4. Anbudskonkurranse på produksjon av vare

    Målet med undervisningsopplegget er at elevene skal få innsikt i hva en anbudskonkurranse er og utføre kostnadsberegninger for produksjon av en vare.

    Kristine Lohne - 14.01.2013 16:47

  5. Blandingsforhold: Bensin og olje

    Tal og algebra

     Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

    • gjere overslag over svar, rekne praktiske oppgåver, med og utan digitale verktøy, presentere resultata og vurdere kor rimelege dei er
    • forenkle fleirledda uttrykk og løyse likningar av første grad og enkle potenslikningar
    • tolke og bruke formlar som gjeld daglegliv og yrkesliv
    • rekne med forhold, prosent, prosentpoeng og vekstfaktor

    Regne oppgaver.

    annkl4 - 09.02.2015 13:28

  6. Massetetthet i forskjellige metaller

    Foto H. Breilid. Lisens: CC-by-sa

    Hensikten er at elevene skal gjøre volumberegninger ved hjelp av forskjellige måleredskap. De skal måle prismene og observere at de har forskjellig tetthet. Ved hjelp av formel for tetthet kan de beregne tettheten til forskjellige metaller. Dette kan så kontrolleres med oppgitte verdier i verkstedshåndboka eller vedlagt tabell.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet dekker vi opp å beregne størrelser, volum og tetthet.

    harbre - 14.05.2013 10:02

  7. Matesystem i fôringsanlegg

    Oppgaven går ut på å beregne og planlegge ny drift /ombygging av et fôringsanlegg med tanke på fôring innen matproduksjon i landbruket.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i teknikk og industriell produksjon jobber vi med å foreta innstillinger på ulike maskiner.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 08:52

  8. Tannhjulsoverføring (med konkreter)

    Elevene skal arbeide med tannhjul og undersøke forholdet mellom antall omdreininger til drivende og drevne tannhjul. Målet er at elevene selv skal komme fram til formelen som viser sammenhengen mellom antall tenner på tannhjulene og omdreiningshastighetene.

    Konkretiseringsmateriale:

    Transmisjonstavle bestående av tannhjul med forskjellig antall tenner (laget av programfagslærer)

    transmisjonstavle

    Foto: Kristine Lohne

    Kristine Lohne - 06.03.2013 15:43

  9. Utveksling

     

    Ved å se på et reimdriftopplegg, evt et kjededriftoppsett,i verkstedet, får elevene en introduksjon til utveksling og etter hvert formelen for dette.

     

    Anders Fløtra - 23.10.2013 14:02

  10. Dekk og matematikk

    Opplegget tar utgangspunkt i informasjon som står på dekk. Ut fra informasjonen snakker vi om, og vi kan regne på, disse emnene i matematikk:

    Thorleif Westby - 06.11.2013 15:33