Search page

Søket fant 17 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  2. Guided tour of the workshops

    Guided tour of the workshops

    Mari Eig - 07.01.2014 10:37

  3. Troll A Gas Platform: Richard Hammond's Engineering Connections and Katie Malua's consert

    Pedagogisk god framstilling av prinsippene som ble bruk da man bygget Troll A plattformen. Eleven lærer at enkle prinsipper innen vitenskapen, oppdaget for lenge siden, ble brukt i stor skala under byggingen av Troll A plattformen. Hammon's illustrasjoner gir en "populistisk" yrkesretting av engelsk og god hjelp i undervisning av blant annet TIP materiallære og Byggfag (forskaling/mur). Språket er grunnleggende og tydelig nok uten teksting til at elevene får et grunnlag for en klassesamtale. Episodene er korte og det går lar seg bruke som variasjonsinnslag i undervisningen.

    Torleif Sleveland - 16.05.2013 10:16

  4. Yrkesretting av norsk på TIP: instruks skriftlig og muntlig

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret.no, hvor formål for skrivingen vektlegges mer enn i den typiske skoleskrivingen. Det faglige innholdet kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori. Det er skriftlige ferdigheter som er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 16:19

  5. Solcelle

    I dette undervisningsopplegget finnes verktøy for å oppsummere tema solceller (boksskjema), utføre forsøk for å demonstrere oppbygning og bruk av solceller (solcelleblomst) og mulighet for å repetere pensum gjennom spill (a la Alias) og/eller lage plakat.

    Verktøyene i dette undervisningsopplegget kan brukes til alle tema i naturfag.

    Opplegget fokuserer mye på alle grunnleggende ferdigheter.

    livstr - 24.10.2013 12:54

  6. Yrkesretting av engelsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på loggskriving på norsk. Det er best å starte dette i norsktimene slik at elevene er kjent med sjangeren og kan fokusere på ordlæring. 

    Det er skriftlige ferdigheter som først og fremst er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 17:46

  7. Turning and the lathe: Basic vocabulary and oral presentation with strategies

    When you have finished this lesson you should know:

    • What is driving the lathe and the basic principles of turning
    • How the lathe holds and rotates the workpiece
    • How the lathe holds and moves the cutting tool

    The student should be able to:

    • explain the main parts of the lathe
    • how the lathe works and the turning process
    • explain how they made an assignment in the workshop

    Torleif Sleveland - 13.05.2013 17:35

  8. Yrkesretting av norsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret, hvor formål for skrivingen vektlegges (se fil og lenke under). Logger brukes ulikt i ulike bransjer: som nødvendig informasjon i skiftarbeid innen helsesektoren, og som grunnlag for arbeidsprosess og faktura i industri og håndverk.

    Undervisningsopplegget bør gå over 4-12 uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker mer tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 11:25

  9. ATV-prosjekt, Vg1 TIP, Godalen vgs.

    Elevene på TIP, Godalen VG1, lager ATV'er i løpet av vår-terminen. Prosjektet skaper mye engasjement og et uvanlig gruppefokus. Fellesfagene hadde en mulighet for å henge seg på dette engasjementet med å yrkes- og praksisrette. For de ulike aktivitetene i norsk og engelsk, se lenkene under. 

    For detaljer om ATV bygging må man henvende seg til TIP på Godalen.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 13:01

  10. Automatisert vanningsanlegg basert på solcelle-energi

    Innhold

    Planleggingsdel:

    • Innkjøp (karsefrø, 20 frø per gruppe)
    • Klargjør spesifikkasjonene/ønska sluttprodukt
    • Materialliste
    • Fremdriftsplan
    • (grupper på 3-4 elever?)

    Gjennomføringsdel

    TIP:

    • lage kar der planten skal vokse
    • brakett (festeskinner)
    • montere systemet
    • vanntank

    Elektro:

    • programmering og kopling (PLS, pumpe, batteri/forsyning)

    Naturfag:

    Anders Melling - 17.11.2015 14:06

  11. TIP logg, rapport og instruks med vurderingsskjema og skriverammer

    Dette undervisningsopplegget går over tolv uker, men kan gjøres på kortere tid dersom man ønsker det. Det er et tverrfaglig samarbeid mellom norsk, engelsk og om mulig programfagene produksjon og dokumentasjon og kvalitet.

    Torleif Sleveland - 21.10.2014 14:45

  12. Askeskuffe - tverrfaglig prosjekt på TIP

    Bredt tverrfaglig prosjekt som involverer programfag og fellesfagene norsk, engelsk, naturfag og matematikk på VG1 TIP. Elevene skal lage en askeskuffe i stål. Andre produkter kan også vurderes. Alle grunnleggende ferdigheter kan legges inn i prosjektet. Læringsmål (kompetansemål) for alle involverte fag er beskrevet i vedlagte word dokument. Metoder involverer arbeid på verksted og i klasserom, noe undervisning og veiledning og mye egenarbeid. Sluttproduktet er en skriftlig rapport.

    dagst210562 - 21.02.2014 11:29

  13. Munnleg presentasjon av eit metall

    Elevane får ansvar for kvart sitt metall som dei skal lage ein presentasjon om. Presentasjonen må innehalde følgjande: Førekomst, tilverknad, historie, bruksområde og HMS. Sluttproduktet er ei munnleg framføring for resten av klassa.

    Roy-Olav T. Øien - 07.05.2013 14:58

  14. Muntlig presentasjon: Instruksjon på verkstedet

    Elevene skal forberede og gjennomføre en presentasjon om en maskin de har lært seg å bruke på verkstedet. Presentasjonen holdes for norsklærer ute i verkstedet.

    Læringsmål:

    • Å planlegge og gjennomføre en presentasjon
    • Å formidle fagkunnskap fra programfaget for en målgruppe

    Elevene får en vurdering av sin presentasjon etter at presentasjonen er ferdig.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 15:40

  15. Traktorlodd

    Oppgaven går ut på å beregne volum, vinkler, vekt og høyde, i dette eksempelet et traktorlodd. Ut fra grunnskisse skal det beregnes høyde på lodd som skal ligge i bunnen i kassen. Dette loddet skal veie 200 kg. Elevene står fritt i å velge mellom jern og bly(egenvekt finnes i verkstedhåndboka). 

    vvestoel@gmail.com - 06.02.2018 19:25

  16. Luftpumpe

    Eleven skal i denne oppgaven lage en enkel luftpumpe. Oppgaven skal være utført på en sikker måte i henhold til HMS. Eleven skal selv velge og vurdere materialer og tenke på kostnader.  Det ferdige produktet skal til slutt pumpe opp en ballong.

    Det skal skrives en rapport hvor eleven forklarer materialvalg, kostnader og viser til tegninger av produktet.

    Se vedlegg for tegning og bilder som kan brukes som idè og igangsetting og utførelse.

    mailir10@student.uia.no - 20.02.2018 09:40

  17. Rustforsøk TIP og BAT

    Forsøket går ut på å illustrere korrosjon i praksis. Dette gjøres ved å koble det opp mot yrkesgrupper som rørlegger, bilopprettere og betongfaget.

    12117001 - 07.11.2013 10:13