Search page

Søket fant 26 resultater på 0.063 sekunder.

Søkeresultater

  1. Praktisk oppgåve om prosent alkohol i ulike drikkevarer

    Elevane skal bruke prosentrekning og rekne ut kor mykje rein alkohol det er i ulike drikkevarer og seinare samanlikne. Vatn og matolje gjer alkoholmengda lett synleg. Greit å diskutere resultata i etterkant.

    Elevane jobbar i grupper. Nokre grupper jobbar mest med å finne prosentdelen av ei mengd, men ein kan differensiere med at nokre grupper også jobbar med å finne 100%.

    kjedal - 17.09.2013 14:21

  2. Matematikk og fiskemåltid

    Foto: Amendor AS. Lisens: CC-by-sa

    Fiskemiddag; filetere fisk og beregne svinnprosent.

    Lag en oppskrift etter menystandard.

    Beregne ingredienser.

    Beregne mengde og priser.

    Synkoniser gjerne undervisningsplanene i matfag og matematikk, slik at elevene har gjennomgått en del svinnberegninger.

    Dag Vassbotn - 23.10.2013 14:11

  3. Matematikk og helse i et måltid

    Elevene beskriver næringsstoffene i dette måltidet, i tillegg til at de beregner energiinnhold og gjør om enheter i oppskriften.

    Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen Aftenposten/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevene velger selv oppskrifter og lager maten på kjøkkenet.

    Dag Vassbotn - 14.05.2013 09:51

  4. Kjøttsuppe - lapskaus og tall

    Foto: Amendor AS. Lisens: CC-by-sa.

    Lapskaus eller kjøttsuppe:

    Lag en oppskrift etter menystandard.

    Beregne ingredienser (ta i betraktning svinn),

    Beregne mengde og priser.

    Synkoniser gjerne undervisningsplanene i matfag og matematikk, slik at elevene har gjennomgått endel svinnberegninger.

    Dag Vassbotn - 23.10.2013 13:36

  5. Spesialkost

    Hensikten med oppgaven er å ta utgangspunkt i oppskrifter på spesialkost (her: diabetes) og vurdere næringsinnhold i maten, både mengde og sammensetning. I matematikk blir det snakk om overslagsregning, forholdstall og omgjøringer.

    Av utstyr trenger elevene skrivesaker og kalkulator.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i RM arbeider vi med å bruke mål, vekt og volum og tilpasse oppskrifter/resepter.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 15.11.2012 11:52

  6. Filetering, mengde- og kostnadsberegning av fisk

    Eleven skal filetere fisk, beregne svinn i gram og prosent, og foreta mengde- og kostnadsberegning

    Tidsbruk er 3 timer.
    1 time til gjennomgang av oppgave før kjøkkenøkt, og 2 timer til utregning etter kjøkkenøkt

    Oppgaven til elevene

    Forarbeid: Veiing av fisk, før og etter filetering

    a) Ut fra vekt, foreta utregning av svinn i gram og prosent

    Butikkpris filèt kr 120,-Butikkpris rundfisk kr 80,-

    magmor - 30.01.2013 14:16

  7. Vekt av matvarer

    Elevane skal vurdere vekt, vege matvarer, gjere om og rekne ut pris. Undervisningsopplegg på vedlagt fil.

    Geir Løland - 30.01.2013 14:38

  8. Fiskebuffèt

    Dette er et prosjekt med tema fisk. Prosjektet resulterer i en fiskebuffet med inviterte gjester (gjerne foreldre). Dette er en gylden mulighet for at elevene får vist fram hva de kan!

    Prosjektet omfatter en forberedelsesdel med planlegging, mengdeberegning, utregning av næringsinnhold, praktisk gjennomføring på kjøkkenet og innhenting av informasjon om fisk som råstoff.

    Omfatter fagområdene Råstoff- og produksjon, Kost- og livsstil, norsk, matematikk. Kan omfatte naturfag og engelsk også:-)

    hegeo - 12.02.2015 14:25

  9. Energiinnhold i ulike matvarer

    • Hvor mye veier en deig som gir 25 rundstykker - og hvor mange kJ inneholder den?
    • Hvordan regner man mellom kJ og kcal?
    • Hvordan regne ut hvor mange kJ, gram proteiner, fett og karbohydrater ulike mavarer inneholder?

    I vedlagte fil finnes mengdetreningsoppgaver til disse temaene.

    Julie Bjørnstad - 19.11.2014 22:04

  10. Fiskeboller - arbeid med oppskrift, antall porsjoner, samt svinn.

    Oppgavene tar utgangspunkt i en oppskrift på fiskeboller fått av programfaglærere på RM.

    Elevene må løse ulike oppgaver:

    - Beregne total vekt på fiskefarsen

    - Beregne antall fiskeboller

    - Beregne antall porsjoner oppskriften holder til

    - Beregne mengde hysefilet dersom det skal rekke til 150 porsjoner

    - Finne mengde svinn ved hjelp av matvaretabellen

    - Begrunne hva som er mest lønnsomt å kjøpe: Rundfisk og fietere selv, eller ferdig filetert fisk.

    (Prisene i oppgave 2b må fylles ut selv, evt be elevene undersøke)

    Maria Therese Kirkerud - 11.06.2014 09:13

  11. Lapskaus - mengdeberegning, svinn, råvarepris

    Oppgavene tar utgangspunkt i en oppskrift på lapskaus fått av programfaglærere på RM.

    Elevene må løse ulike oppgaver:

    - Mengdeberegning når antall porsjoner øker

    - Bruke matvaretabellen og finne svinnet for de ulike råvarene

    - Beregninger knyttet til svinn

    - Beregne råvarepris

    Oppgavene som omhandler svinn kan være noe vanskelig med tanke på prosentregningen.

    Maria Therese Kirkerud - 11.06.2014 09:27

  12. Grønnsaksuppe - mengde- og kostnadsberegning

    Eleven skal tilberede grønnsaker til grønnsakssuppe. Det skal gjøres erfaringer med svinn og den betydningen det har for sluttproduktet, kvantitets og kvalitetsmessig og i et økonomisk perspektiv. Det skal beregnes svinn i gram og prosent og foretas mengde- og kostnadsberegning.

    Foto: Magnar Kirknes, VG, NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Rolf Liebich - 30.01.2013 15:18

  13. Pepperkakehus

    I denne oppgaven skal elevene planlegge baking av tre pepperkakehus og bake disse.

    Arbeidsoppdraget består i å:

    1) lage en tegning av pepperkakehusene

    2) bergene mengden deig som trengs

    3) gjøre kostnadsberegninger

    4) bake pepperkakehusene og evaluere resultatet

    Når kakene skal bakes kan tilgang på ovn være en begrensende faktor. For å sikre at men får gjennomført bakinga på rimelig tid kan det være lurt å kreve av elevene at alle fire vegger til pepperkakehuset skal få plass på et bakebrett.

    elro0604 - 12.03.2013 15:01

  14. Planlegging av menyer

    Oppgaven er en tverrfaglig arbeidsdag i matematikk, norsk og naturfag på programområdet Restaurant – og matfag.

    Opplegget er todelt, der første del går ut på å lage en tenkt meny som skal dekke dagens energibehov på ca. 2000 kJ. Andre del går i tillegg ut på å beregne innkjøp av varer til middag ved tre forskjellige tilstelninger.

    Dagens gjøremål:

    1. 08.00-09.30

    Introdusere oppgaven i fagene matematikk og naturfag

    Aina Fardal - 13.05.2013 16:52

  15. Oppstartsprosjektet suppekokker

    Et samarbeidsprosjekt mellom programfaglærere og matematikklærere på RM. Hensikten var å bli kjent på kjøkkenet, bli kjent elev-elev og elev-lærer, produsere enkle retter og bruke matematikk som redskap i programfaget.

    Anne Stenstad Karlsen - 29.10.2013 12:07

  16. Forhold på kjøkkenet

    Lage retter på kjøkkenet og bruke matematikk som redskap med fokus på målenheter, måleredskap og forhold.

    Elevene skal regne med ulike måleneheter, bruke ulike måleredskap og vurdere hvilke som er mest hensiktsmessig i ulike situasjoner, regne med forhold, følge og justere oppskrifter og praktisere god produksjonshygiene.

    Anne Stenstad Karlsen - 29.10.2013 14:02

  17. Mål og vekt

    Elevene ser først en meget god video fra "Matfag i praksis". Dernest øver man inn begrepene halv, kvart, 3/4 også videre. Til sist gjør elevene to omgjøringsoppgaver; Hvor mye veien matvarene til sammen ?

    Anders Fløtra - 17.11.2013 10:52

  18. Restaurantdrift og kostnadsberegning

    Eleven skal se på økonomisk drift av skolens restaurant. Det skal gjøres erfaringer med kostnader til råvarer, drift og fortjeneste.

    Det skal gjøres erfaringer med svinn, og den betydningen det har for overskuddet.

    Hva slags utgifter som er vanlig, og lønn til ansatte.

    Det skal beregnes omsetting og fortjeneste over et tidsaspekt.

    Anita - 05.02.2014 15:28

  19. Sukkerinnhold i ulike drikkevarer

    Elevene skal arbeide med oppgaver om hvor mye sukker forskjellige drikkevarer inneholder. Opplegget er utarbeidet ut fra en artikkel på nettavisen.no.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 22:44

  20. Bordplassering

    Undervisningsopplegg som går ut på at elevene skal klippe ut figurer i målestokk og lage forskjellige bordplasseringer. Ved hjelp av dette skal de beregne antall gjester i en ballsal.

    Elevene vil finne forskjellige løsninger på problemene, og de bør bli oppfordret til å diskutere sine løsninger.

    Håkon Tveit - 25.11.2014 09:29

Pages