Search page

Søket fant 11 resultater på 0.065 sekunder.

Søkeresultater

  1. Matematikk og fiskemåltid

    Foto: Amendor AS. Lisens: CC-by-sa

    Fiskemiddag; filetere fisk og beregne svinnprosent.

    Lag en oppskrift etter menystandard.

    Beregne ingredienser.

    Beregne mengde og priser.

    Synkoniser gjerne undervisningsplanene i matfag og matematikk, slik at elevene har gjennomgått en del svinnberegninger.

    Dag Vassbotn - 23.10.2013 14:11

  2. Lamb and Jamie Oliver

    Bakgrunn: I RM programfag lærer klassen hvordan man parter lam og gris, om forskjellige muskelgrupper, om kjøttstykker, hvor de kommer fra, og hvordan de eventuelt kan brukes i matretter. Klassen skal lage matretter på kjøkkenet.

    Beskrivelse: Dette er et 2 timers opplegg (90 minutter) som knytter videosnutter, lytting, snakking og skriving om programfaget til kompetansemål i engelsk og praksis på skolekjøkkenet.

    Fokus er på å lære faguttrykk gjennom media, diskutere mat i sammenheng/kontekst og i samarbeid med elevene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.04.2014 18:25

  3. Instruksjon Restaurant og matfag, tverrfaglig, muntlig

    Elever instruerer innen tekniker, maskiner, rengjøring m.m., muntlig framføring norsk

    baard007@gmail.com - 10.02.2015 10:26

  4. Lage softis

    Innhold: Lage softis

    Læringsmål:

    • Kunne planlegge og gjennomføre et forsøk i sammarbeid med andre. Anslå målusikkerhet og vurdere mulige feilkilder
    • Drøfte spørmål knyttet til ernæring

    GF: Lese, skrive og regne

    Metode: Forsøk

    Sluttprodukt: Iskrem

    12117001 - 23.10.2013 11:44

  5. Kjøttsuppe - lapskaus og tall

    Foto: Amendor AS. Lisens: CC-by-sa.

    Lapskaus eller kjøttsuppe:

    Lag en oppskrift etter menystandard.

    Beregne ingredienser (ta i betraktning svinn),

    Beregne mengde og priser.

    Synkoniser gjerne undervisningsplanene i matfag og matematikk, slik at elevene har gjennomgått endel svinnberegninger.

    Dag Vassbotn - 23.10.2013 13:36

  6. Typhoid Mary

    Undervisningsopplegget handlar Typhoid Mary, smitte og hygiene. Opplegget er knytt til ein nyhendeartikkel om Typhoid Mary. Elevane jobbar med teksten og får slik øva leseferdigheitene. I arbeid med teksten og oppgåvene får elevane øva vokabular og leseforståing. I diskusjonar om teksten og tema den tek opp øver elevane munnleg kommunikasjon. Opplegget er meint som ein klasseromsaktivitet, og har ingen formell vurdering. Opplegget passar best for elevar med middels til god leseferdigheit og -forståing. 

    Lisens : CC-by-2.0

    kribef - 21.01.2015 12:53

  7. Lokale mattradisjoner

    Elevene skal presentere lokal tradisjonsmat for turister. De skal også lage lokal tradisjonsmat. I løpet av prosjektet skal elevene lære om lokal mat, lage lokal mat, og presentere lokal matkultur for turister. Sluttproduktet skal være en stand for turister om lokale mattradisjoner. Her skal det presenteres smaksprøver og informasjon om lokal matkultur. Informasjonen kan være i form av en brosjyre, photostory-film eller annet.

    guri.duesten@stfk.no - 01.12.2015 15:16

  8. Grønnsaksuppe - mengde- og kostnadsberegning

    Eleven skal tilberede grønnsaker til grønnsakssuppe. Det skal gjøres erfaringer med svinn og den betydningen det har for sluttproduktet, kvantitets og kvalitetsmessig og i et økonomisk perspektiv. Det skal beregnes svinn i gram og prosent og foretas mengde- og kostnadsberegning.

    Foto: Magnar Kirknes, VG, NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Rolf Liebich - 30.01.2013 15:18

  9. Pepperkakehus

    I denne oppgaven skal elevene planlegge baking av tre pepperkakehus og bake disse.

    Arbeidsoppdraget består i å:

    1) lage en tegning av pepperkakehusene

    2) bergene mengden deig som trengs

    3) gjøre kostnadsberegninger

    4) bake pepperkakehusene og evaluere resultatet

    Når kakene skal bakes kan tilgang på ovn være en begrensende faktor. For å sikre at men får gjennomført bakinga på rimelig tid kan det være lurt å kreve av elevene at alle fire vegger til pepperkakehuset skal få plass på et bakebrett.

    elro0604 - 12.03.2013 15:01

  10. Oppstartsprosjektet suppekokker

    Et samarbeidsprosjekt mellom programfaglærere og matematikklærere på RM. Hensikten var å bli kjent på kjøkkenet, bli kjent elev-elev og elev-lærer, produsere enkle retter og bruke matematikk som redskap i programfaget.

    Anne Stenstad Karlsen - 29.10.2013 12:07

  11. Forhold på kjøkkenet

    Lage retter på kjøkkenet og bruke matematikk som redskap med fokus på målenheter, måleredskap og forhold.

    Elevene skal regne med ulike måleneheter, bruke ulike måleredskap og vurdere hvilke som er mest hensiktsmessig i ulike situasjoner, regne med forhold, følge og justere oppskrifter og praktisere god produksjonshygiene.

    Anne Stenstad Karlsen - 29.10.2013 14:02