Search page

Søket fant 18 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  2. Building Foundations - NDLA

    The first step in house construction is building the foundations. What is important in the building of foundations? What are some of the materials and equipment that are used. After watching these three short videos you should be familiar with some of the different stages in building foundations and be able to communicate about this in English. Different tasks about the topic are also included.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 22.02.2013 14:16

  3. Heavy Construction Equipment - NDLA

    Subject Material: At a construction site a variety of heavy construction machines are required to carry out the work. In this text you can learn some of the terminology connected with this type of equipment. You can also work with the topic in different tasks.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 22.02.2013 14:12

  4. A Gondolier in Venice - NDLA

    Roberto is a gondolier in Venice, Italy. Roberto's profession goes back to the 1300s. As a fourth generation gondolier he carries on a family tradition. What is it like to be a gondolier on the canals in Venice? What is it like to live and work in a place that attracts more than 15 million tourists every year. In this interview Roberto gives us some answers. Different tasks and activities are included.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 02.04.2013 17:07

  5. Working as a Flight Attendant - NDLA

    Flight attendants are also known as cabin crew and are employed to look after passengers on an aircraft. From your own experience, what does a flight attendant’s job consist of? What kind of training do you think they require? An interview and different tasks and activities are included.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 02.04.2013 17:12

  6. To welcome a foreign employee - Building and Construction

    Dette opplegget har fokus på muntlige og kommunikative ferdigheter og kan brukes som etterarbeid til første utplassering i bedrift.

    Elevene skal forberede seg på og gjennomføre et rollespill (parvis) om hvordan han/hun ble mottatt på arbeidsplassen: hvordan medarbeidere, fasiliteter, sikkerhet og arbeidsoppgaver ble introdusert.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 09:06

  7. Felting - Design, Arts and Craft

    Elevene skal lage en presentasjon av eget produkt som etterarbeid til arbeid de har gjort i "Prosjekt til fordypning". I dette tilfellet har elevene lært om toving, og både prosess og sluttprodukt skal presenteres, samt at de skal vise kostnadsberegninger for en eventuell produksjon for et internasjonalt marked. Presentasjonen gjennomføres muntlig i klassen med bruk av Power Point eller annet egnet presentasjonsverktøy og utstilling av det ferdige produktet.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 12:25

  8. World Famous Designers - Design, Arts and Crafts

    I dette opplegget øver elevene muntlige ferdigheter, først og fremst forberedt muntlig kommunikasjon, siden elevene, med utgangspunkt i sine kunnskaper om en verdenskjent designer, skal lage en presentasjon og fremføre denne i klassen. Elevene trener også digitale ferdigheter og leseferdigheter, som her innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om World Famous Designers og andre tekster fra internett. Elevene jobber i små grupper på 2-3 eller individuelt og skal som sluttprodukt også lage en bildecollage med tilhørende tekst.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 10:21

  9. First Aid for Electricians - Electricity and Electronics

    Elever jobber med teori og praksis om førstehjelpstiltak med spesielt fokus på mulige skader en kan få under arbeid med elektriske innstallasjoner. Hovedfokus er på muntlig kommunikasjon, men involverer også lesing og noe skriving.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 13:25

  10. First Aid - Healthcare, Childhood and Youth Development

    In this teaching project the pupils choose a first aid case as a starting point for their work. They work in groups of three and have to make a list of words that they will need in order to describe and act out their case. The main focus is on oral competence, but they will also make a detailed desription in writing of how to treat an injured person.

    Ideas for peer assessment and follow-up activities are included.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 16:38

  11. Jamie vs. Nuggets - Restaurant and Food Processing

    Fokus i dette opplegget er å lære om kylling som råvare, korleis handtere denne og kva som er sunn mat. Målet er at elevane skal vere aktive, i diskusjonar og oppgåveløysing, og undervisningsopplegget fokuserer på ordinnlæring og både skriftlege og muntlege ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 14:08

  12. An HMS project in Agriculture and horticulture and Equestrian and farrier activities

    Elevane skal førebu ein presentasjon om helse og sikkerheit i eit område innan landbruk/hestefag for ei tenkt målgruppe - the Young Farmer's Club. Elevane skal jobbe i par. Målet er at dei skal betre engelskkunnskapane sine om HMS, men også bli meir merksam på eigen og andre sin tryggleik både i heimen, på garden og på skulen. Opplegget øver lesing som grunnleggande ferdigheit, evna til å organisere og framstille informasjon - også skjematisk - og har elles fokus på munnlege ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 12:35

  13. Endurance Riding – Endurance GB. - Agriculture, Fishing and Forestry

    I dette opplegget øves elevenes evne til å lytte for å forstå informasjon om et faglig emne på engelsk. En informasjonsfilm om Endurance Riding(utholdenhetsriding) er utgangspunktet for læringsaktivitetene. Elevene skal arbeide med oppgaver i et vedlagt arbeidsark. Opplegget øver også muntlig produksjon, og i noen grad, også skriftlige ferdigheter.

    Det gis forslag til hvordan opplegget kan inngå i en større sammenheng, f. eks. som forberedelse til lesing av en litterær tekst.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 17:21

  14. How do you handle the situation? - Restaurant and food processing

    Opplegget tek for seg ulike praktiske situasjonar som elevane kan møte på i arbeidslivet når det gjeld gjestebehandling og kundeservice. Det øver munnlege ferdigheitar, og elevane diskuterer i grupper ein aktuell situasjon og kjem fram til ei felles løysing på denne. Metodikken er rollespel/dramatisering, og med opplegget fylgjer det med 4 «situasjonskort», som elevane skal bruke.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 14:23

  15. Working with Recipes - Restaurant and Food Processing

    Elevane skal jobbe med oppskrifter, omsetje desse frå engelsk til norsk (og norsk til engelsk) og å rekne om frå amerikanske mål til europeiske. Samtidig vil elevane få auka vokabularet sitt og jobbe med fagrelaterte ord og uttrykk. Opplegget øver altså både lesing, skriving og rekning som grunnleggjande ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 15:03

  16. A Difficult Customer - Service and transport

    I dette opplegget øver elevene engelske fraser brukt i kundebehandling gjennom å lage en case som utvikles til et rollespill. Dette skal spilles i klassen. Oplegget ivaretar også utvikling av skriftlige ferdigheter ved at elevene skal lære å skrive en rapport basert på det som hendte i rollespillet.

    Det følger med et arbeidsark til elevene med nyttige ord, uttrykk og formuleringer som kan være til støtte i rollespillet.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 16.11.2012 11:34

  17. Gründeruka

    Hvilken produktidé kan være aktuell for butikk med skoleungdom som målgruppe, evt. skolens egen butikk? I dette tverrfaglige prosjektet skal elevene arbeide som gründere og konkurrere om den beste produktidéen. Alle klassens fag skal på en eller annen måte innlemmes i prosjektet. Underveis i prosjektet skal elevene føre skriftlig logg. Resultatet av prosjektarbeidet skal presenteres på dag 3 for en jury. Presentasjonen skal være på max 5 minutter og inneholde en 60 sekunders engelsk reklamesnutt (maxtid). Resten av presentasjonen kan være på norsk.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.11.2012 09:03

  18. Matkultur i UK og USA

    Presentasjon

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet matkultur i de engelsktalende landene England og USA. Elevene skal forberede et typisk amerikansk eller engelsk frokostmåltid. De jobber i grupper, og kan gjerne forberede ulike frokostmåltider. I etterkant av måltidet skal elevene skrive en fagartikkel om matkulturen i England eller USA, eller begge. Fagartikkelen skal inneholde informasjon om måltidets rolle som kulturbærer. Artikkelen skal også lages om til en PowerPoint-presentasjon som skal presenteres for klassen.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 12.12.2012 13:52