Search page

Søket fant 53 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tools

    Læreren tar med ett verktøy/redskap per elev. Elevene forbereder en kort muntlig presentasjon av verktøy og bruksområde. Etter presentasjonene samles verktøyene inn og elevene får nytt verktøy etter trekning. Prosessen gjentas.

    Bjarne Skuggen - 14.05.2013 10:53

  2. Keep the Wheels Turning: Cycling in London

    Photo: Tatjana Berg. CC-by-nc-sa

    Pupils learn new vocabulary, watch and listen to a video clip from YouTube, prepare a short speech and write an instruction: How to Use Boris Bikes

    Tatjana Berg - 14.05.2013 11:12

  3. Formidle erfaringer fra praksis på engelsk

    Formidle erfaringer fra praksis på engelsk ved bruk av digitale hjelpemidler som bilder og video.

    Dette opplegget må samordnes med programfaglærerne slik at det er en del av et prosjekt i forbindelse med utplassering eller liknende.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 12:25

  4. Kattapult* : Project Table

    Pupils build a table in a workshop at school. They improve manual skills and learn to work as a team.

    English assignment targets basic skills such as writing, reading and speaking

    Tatjana Berg - 18.09.2013 10:28

  5. Work procedure

    Elevene skal lage prosedyrer for arbeidsoperasjoner på engelsk mens de er ute i praksis. Dette vil ende opp i både skriftlig og muntlig sluttprodukt som kan vurderes med karakter av både yrkesfaglærer og engelsklærer.

    Opplegget kan brukes på alle yrkesfaglige linjer.

    1306olto - 23.09.2013 15:24

  6. Begrepsinnlæring - et tverrfaglig samarbeid mellom bygg- og anleggsteknikk og engelsk

    I dette opplegget skal elevene jobbe på ulike måter med begrepsinnlæring av de 30 - 40 viktigste redskapene fra verkstedet på engelsk. Elevene kan jobbe parvis, i mindre grupper og i hel klasse. Det jobbes først og fremst med den grunnleggende ferdigheten muntlig engelsk, men opplegget kan enkelt utvides til også å omfatte skriftlig arbeid med redskapene. Det legges ikke opp til noen formell vurdering fra lærerens side, men ulike vurderingsformer kan brukes underveis og i etterkant av arbeidet.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 30.10.2012 11:05

  7. Funny car stories

    Opplegget øver forståelse av vitser med relevant tema. Elevene skal lese og forstå vitser/morsomme historier på engelsk. Før lesing av vitsene jobber elevene med førlesingsaktiviteter for å være best mulig forberedt for å forstå innholdet og ta poengene. Opplegget er først og fremst rettet mot elever med lav måloppnåelse i engelsk, og søker og gi disse en positiv opplevelse av engelskfaget og mestringsopplevelse. Opplegget trener den muntlige ferdigheten i form av muntlige aktiviteter i førlesingsoppgave, samt lesing av tekst.

    Lisbeth Andersland - 13.05.2013 15:02

  8. Tool of the trade

    Eleven viser fram et verktøy elvene trenger i sin framtidige yrkesutøvelse etter prinsippet «show-and-tell».

    Bjarne Skuggen - 13.05.2013 16:56

  9. Språklab uten vegger

    SNAKKE: Dialogtrening, språklab uten vegger. Dette er såkalt «lukkede» hodesett som effektivt stenger ute lyd fra omgivelsene og tillater uforstyrrede samtaler. Dette er utprøvd lokalt på Åssiden. Man trenger et hodesett per elev. Hensikten er å styrke muntlig engelsk- eller norskkompetanse gjennom autentisk 1-1 dialog med via kommunikasjonsprogrammer som Skype.

    Målet er å innarbeide dette til en mer institusjonalisert/permanent praksis integrert i utvekslingsprogrammet. Bruke fagterminologi i norsk og engelsk. Alle skal få trening i muntlig praksis effektivt.

    19067302 - 19.02.2014 14:02

  10. A Pig in a Poke or How to Complain Successfully

    The activities help practise basic skills: speaking and writing.

    Students play roles by complaining about a product or service.

    Next, the model text - a letter of complaint - is analysed in pairs and in class (the link )

    Finally, each student writes a letter of complaint.

    Tatjana Berg - 03.12.2013 21:08

  11. Tools and workshop

    Dette opplegget er ment for Elektro, men kan også brukes på TIP. Hvis opplegget skal brukes på TIP må verktøy og nettstedene tilpasses programfaget for TIP.

    Fokus i opplegget er at elevene skal kunne lære seg engelske navn på de verktøy som de bruker til vanlig. De skal også lære seg å søke opp slike navn på internett, på nettsteder der man kan forvente at en elektriker kan bruke. Til slutt skal man kunne visualisere sine arbeidsplasser gjennom å kunne oversette denne visualiseringen til skriftlig og så til muntlige oppgaver.

    ginarn - 04.12.2013 09:49

  12. Food and Nutrients

    Innføringsoppgaver i emnet næringsstoffer. Elevene lager en liste over hva de selv har spist dagen før, plasserer disse matvarene i en matsirkel, øver på ordene på Quizlet, søker informasjon om hvilke næringsstoffer hver enkelt matvare inneholder, og samtaler om hva de evt. bør spise mer eller mindre av.

    Etter økta skal elevene kunne:

    elikje - 16.01.2014 10:22

  13. Writing a Letter of Complaint

    Hvordan man skriver og svarer på en formell skriftlig klage på en tjeneste eller produkt.

    Jan Espen Andresen - 12.09.2014 09:51

  14. New Company

    Dette er en type rollespill som oppfordrer til høy grad av muntlig aktivitet og samarbeid.

    Lillian Markussen - 23.04.2014 13:29

  15. Oliver Twist by Charles Dickens: mini project

    Students will study the film based on Oliver Twist by Charles Dickens; they will learn about the Victorian age (listening activities from the BBC)

    Students will practise basic skills, such as listening, reading, talking, writing.

    They will search the internet for some information on child labour today (digital skills)

    Tatjana Berg - 24.10.2013 13:17

  16. Work placement

    Elevar på yrkesfaglege utdanningsprogram har ofte praksis eller utplassering i arbeidslivet. Då er det naturleg å nytte desse erfaringane dei har gjort seg i arbeid i engelsk. Denne oppgåva er ei rapportoppgåve og inneheld to variantar; ei oppgåve for elevar som har hatt utplassering i Noreg, og ei oppgåve for elevar som har hatt utplassering i utlandet. Elevane øvar seg i dei grunnleggjande dugleikane i lesing og skriving og digitale verktøy. Rapporten kan vere skriftleg eller munnleg.

    kribef - 14.05.2013 11:32

  17. The Moose and the Sparrow

    Innhold:

    Dette opplegget tar utgangspunkt i en litterær tekst, The Moose and the Sparrow av Hugh Garner, og er delt opp i tre faser med spesiell fokus på lese- og skrivestrategier. Metodene er utarbeidet av Skrivesentret og finnes i heftet «I Skrivende Stund».

    Fase 1 Førskriving og lesing: Tenkeskriving

    Alternativ 1: Tenkeskriving til et bilde eller tegning (5 minutter)

    Alternativ 2: Tenkeskriving til et bilde om person, sted og tid (10-15 minutter)

    ginarn - 14.05.2013 12:48

  18. AUTO BODY PAINT SHOP

    Grunnleggende ferdigheter som brukes er lesing, lytting, skriving og muntlig bruk av språket.

    En faktatekst om lakkering og grunnleggende vokabular om emnet. En video som tar for seg steg for steg om billakkering. Oppgaver muntlige etter filmen. Skriveoppgaver om emnet "five paragraph essay". Fokus på faglig innhold om billakkering og PPE

    Torgeir Holla - 16.05.2013 11:05

  19. A Trip to the US

    Opplegget kan brukes innenfor alle programområder og fokuserer på relevans. Gjennom å planlegge en tenkt reise til USA får elevene trening i innhenting og bearbeiding av relevant informasjon på nett. Elevene vil også få økt innsikt i amerikansk kultur og geografi. Elevene må også utarbeide et reisebudsjett. Dette er ferdigheter som elevene vil trenge i yrkeslivet og på fritiden.

    anch0604 - 11.09.2013 16:28

  20. UK - Political and Social System

    Political system - Thatcherism - coal miner's strike 1984/1985 and effects of this.

    Social classes - family structure and life.

    See film Billy Elliot as a background for set questions and points.

    End product: oral presentation or written work.

    mermik@vgs.nfk.no - 14.04.2015 12:10

Pages