Search page

Søket fant 32 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Keep the Wheels Turning: Cycling in London

    Photo: Tatjana Berg. CC-by-nc-sa

    Pupils learn new vocabulary, watch and listen to a video clip from YouTube, prepare a short speech and write an instruction: How to Use Boris Bikes

    Tatjana Berg - 14.05.2013 11:12

  2. HEALTH AND SAFETY AT THE CONSTRUCTION SITE

    Skriveoppgåve der elevar på bygg og anleggsteknikk (vg1 og vg2) jobbar med helse, miljø og tryggleik. Elevane skal førebu eit skriv eller ei brosjyre for sine kollegar som ikkje har norsk som morsmål. Elevane kan ta utgangspunkt i ein anleggsplass dei kjenner til, og nytte fagkunnskap om HMT til å løyse oppgåva.

    kribef - 14.05.2013 11:44

  3. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  4. Crime Reporter / Journalist

    Oppgaver knyttet til journalistyrket med utgangspunkt i videoklipp.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 11:05

  5. Joan Baxter - Tapestry Artist

    Joan Baxter is a tapestry artist living in the highlands of Scotland offering work for both the private and public sectors as well as tapestry weaving courses.

    Anbefalt av Ingunn Abrehamsen DH lærer Godalen vgs.

    Torleif Sleveland - 14.01.2014 14:11

  6. Food and Nutrients

    Innføringsoppgaver i emnet næringsstoffer. Elevene lager en liste over hva de selv har spist dagen før, plasserer disse matvarene i en matsirkel, øver på ordene på Quizlet, søker informasjon om hvilke næringsstoffer hver enkelt matvare inneholder, og samtaler om hva de evt. bør spise mer eller mindre av.

    Etter økta skal elevene kunne:

    elikje - 16.01.2014 10:22

  7. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  8. Photo story from "PTF-work"

    Selvstendig tverrfaglig oppgave som eleven jobber med i løpet av, for eksempel, en to-ukers PTF-periode.

    lisbeham@vfk.no - 10.02.2015 09:49

  9. Kubisme - "kubehus" som skal brukes til oppbevaring eller dekorasjon

    Portrett av Picasso malt av Juan Gris

    Line Johnsen - 14.05.2013 09:43

  10. Health care in the USA

    This is a longer term project with both a written and oral assesment available.

    Students will gain an understanding of how Health Care is organised in the USA, the values behind this and how it affects the society.

    Resources for the following elements are available here:

    Bronia Hamilton - 14.05.2013 11:37

  11. The Moose and the Sparrow

    Innhold:

    Dette opplegget tar utgangspunkt i en litterær tekst, The Moose and the Sparrow av Hugh Garner, og er delt opp i tre faser med spesiell fokus på lese- og skrivestrategier. Metodene er utarbeidet av Skrivesentret og finnes i heftet «I Skrivende Stund».

    Fase 1 Førskriving og lesing: Tenkeskriving

    Alternativ 1: Tenkeskriving til et bilde eller tegning (5 minutter)

    Alternativ 2: Tenkeskriving til et bilde om person, sted og tid (10-15 minutter)

    ginarn - 14.05.2013 12:48

  12. Turning and the lathe: Basic vocabulary and oral presentation with strategies

    When you have finished this lesson you should know:

    • What is driving the lathe and the basic principles of turning
    • How the lathe holds and rotates the workpiece
    • How the lathe holds and moves the cutting tool

    The student should be able to:

    • explain the main parts of the lathe
    • how the lathe works and the turning process
    • explain how they made an assignment in the workshop

    Torleif Sleveland - 13.05.2013 17:35

  13. Create your own logo - Design, Arts and Craft

    Dette opplegget tar for seg hvordan man utarbeider en logo (idéutvikling, skisser etc.). Teoristoffet blir gjennomgått på engelsk (bla. farge- og formteori), og presentasjonen av oppgaven skal være på engelsk - både muntlig og/eller skriftlig. Hovedvekten legges på skriftlige og digitale ferdigheter. Opplegget inneholder arbeidsark med teori, elevoppgave og forslag til vurdering med vurderingskriterier. Flere nettressurser oppgis også for faglig påfyll og inspirasjon. Bilder inkludert i opplegget er enten kjøpt fra Dreamstime eller Creative Commons fra Wikipedia Commons.

    Svein Anders Kvellestad - 15.02.2013 14:00

  14. ATV-prosjekt, Vg1 TIP, Godalen vgs.

    Elevene på TIP, Godalen VG1, lager ATV'er i løpet av vår-terminen. Prosjektet skaper mye engasjement og et uvanlig gruppefokus. Fellesfagene hadde en mulighet for å henge seg på dette engasjementet med å yrkes- og praksisrette. For de ulike aktivitetene i norsk og engelsk, se lenkene under. 

    For detaljer om ATV bygging må man henvende seg til TIP på Godalen.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 13:01

  15. The Restaurant of your Dreams

    Et fire ukers undervisningsopplegg for RM, hvor elevene kan jobbe kreativt innenfor det å lage sin egen restaurant. Sluttproduktet er både en muntlig presentasjon og skriftlige tekster inklusive annonse, meny, dagbokside og ordliste.

    Liv Kristin Rasmussen - 12.11.2013 14:04

  16. Research Project: Fibres & Textiles -- and Design for Valentine's Day Table Setting

    Aims:

    • Learn about various fibres, their properties and how they are used to make textiles
    • Learn to use written sources critically as a basis for an oral presentation
    • Learn about the tradition of Valentine's Day
    • Create a design for Valentine's Day Table Setting

    End product:

    • 5-15 minute oral presentation, supported by posters, drawings and sample materials
    • A design for Valentine's Day Table Setting

    Jan Espen Andresen - 23.01.2014 12:49

  17. Eksamensforberedelse

    Dette er en oppgave som skal fungere som forberedelse for eksamen for elever i vg2 yrkesfag. Elevene skal i utgangspunktet gå igjennom oppgaven i grupper og lage en muntlig presentasjon for klassen. Hvis faglærer vil, så kan man også be om et skriftlig svar på oppgaven som kan brukes som vurderingsmateriale. 

    Oppgaven er laget med utgangspunkt at elever innenfor yrkesfag gjerne gjør det bra på eksamen hvis de kan finne den yrkesfagrettede oppgaven og anvende sin fagkunnskap på denne.

    Tid: 2-4 uker. 

    halsau@vgs.nfk.no - 14.04.2015 11:09

  18. Learn English Teens British Council

    British Council har lenge hatt ulike ressursar for elevar og lærarar innanfor britisk engelsk språk og kultur. Learn English Teens er særskilt tilpassa ungdommar, og har ulike aktivitetar og ressursar innanfor ulike tema og ferdigheiter. Fleire aktivitetar er interaktive og elevane får umiddelbar respons. 

    Hovudkategoriane er;

    kribef - 25.11.2015 14:25

  19. Lokale mattradisjoner

    Elevene skal presentere lokal tradisjonsmat for turister. De skal også lage lokal tradisjonsmat. I løpet av prosjektet skal elevene lære om lokal mat, lage lokal mat, og presentere lokal matkultur for turister. Sluttproduktet skal være en stand for turister om lokale mattradisjoner. Her skal det presenteres smaksprøver og informasjon om lokal matkultur. Informasjonen kan være i form av en brosjyre, photostory-film eller annet.

    guri.duesten@stfk.no - 01.12.2015 15:16

  20. Farger og former

    Denne oppgaven krever noe samarbeid/koordinering med programfag. I det minste må man vite at temaene er gjennomgått og hvilke praktiske oppgavene som er laget i produksjonsfaget. Elevene skal få instruksjon i fargesirkelen/fargekontraster, grunnleggende geometriske og organiske former (og evt. stilisering eller forenkling av former).

    Temaene blir ofte gjennomgått på høsten og derfor er det aktuelt etter høstferien, men dette må du undersøke på DH-avdelingen på din skole. 

    Torleif Sleveland - 13.10.2015 15:05

Pages