Search page

Søket fant 35 resultater på 0.061 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  2. Crime Reporter / Journalist

    Oppgaver knyttet til journalistyrket med utgangspunkt i videoklipp.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 11:05

  3. A presentation on the chain saw, the timber wagon or on how to cut and delimb a tree.

    Trinn/nivå: VG2
    Emne: Forestry

    Kort beskrivelse:

    Tverrfaglig opplegg for elever på VG2 Skogbruk. Eleven skal velge et emne og skal gjennomføre en muntlig/praktisk presentasjon/demonstrasjon om dette på engelsk hvor både programfaglærer og engelsklærer er til stede og gir karakter på presentasjonen.

    Læringsmål:

    ginarn - 20.02.2014 10:28

  4. Home Cinema

    Opplegget er opprinnelig en modul i data- og elektronikkfaget som har blitt oversatt til engelsk. Så langt som mulig underviser programfaglærer om emnet på engelsk, med støtte fra engelsklærer. Elevenes sluttprodukt framføres på engelsk. Arbeidet med elevenes presentasjoner foregår både i programfag- og engelsktimene.

    Læringsmål:

    ginarn - 04.12.2013 15:38

  5. Write a Report from your Work Placement

    The student should be able to write a report from her/his work placement this term.

    Læringsmål: Bruke relevante ord og uttrykk /fagterminologi innenfor fagengelsken

    • Kommunisere om arbeidet knyttet til arbeidsplassen.
    • Sosial kompetanse i samhandling med andre mennesker.
    • Vurdere og tolke ulike beregninger (matte) ifm med måltider (også drikke) tilpasset den enkelte bruker.
    • Forstå viktigheten av god psykisk og fysisk helse innenfor helsearbeiderfaget (kroppsøving).

    ginarn - 08.01.2014 11:27

  6. Lumberjacks and Heli-logging

    Dette undervisningsopplegget kan om ønskelig brukes som et opplegg sammen med undervisningsopplegget "The Moose and the Sparrow" http://fyr.ndla.no/nb/teachingprogramme/3590.

    Når elevene skal jobbe med de ulike oppgavene kan det vært lurt å fokusere på at de kun skal bruke papir og blyant/penn når de jobber med skriveaktivitetene.

    Læringsmål:

    ginarn - 08.01.2014 11:44

  7. Modellskip (TIP)

    Mål for undervisningsopplegget: Elevene skal bygge og male et modellskip. Arbeidsprosessen skal dokumenteres på engelsk i en arbeidslogg, samt presenteres for klassen og faglærere.

    Mariann Svendsen - 16.06.2014 11:00

  8. Milling - Turning - Drilling (Outline)

    Milling - Turning - Drilling (Outline)

    Truls Marius Sverd - 08.04.2014 11:30

  9. Ord og uttrykk i bygg og anleggsfagene

    Ønsket med dette er at elvene setter seg inn i, og lærer å forstå de engelske fagutrykkene.

    Alle oppgaver, metoder og utstyr som brukes i fagene finnes også i det engelska ordforådet.

    Dette gjøres med at elevene samler på faglige ord, utrykk og beskrivelser som sener deles i klassen.

    Engelsklærer kan etter hvert sammenflette dette med de engelske ordene i klassen.

    Det kan også brukes en del engelske videoer som kan finnes på nettet.

    bjobj6 - 11.04.2014 13:17

  10. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  11. Jamie Oliver: Teach every child about food.

    Forelesning på engelsk om fatale konsekvenser av dagens kosthold og matvaner. 

    Den kan oversettes til flere språk med undertitler og tekst. 

    bjørg alise hansen - 09.02.2015 15:09

  12. Photo story from "PTF-work"

    Selvstendig tverrfaglig oppgave som eleven jobber med i løpet av, for eksempel, en to-ukers PTF-periode.

    lisbeham@vfk.no - 10.02.2015 09:49

  13. Hand Tools of the Mechanical Trade

    Elevene jobber med vanlige verktøy som de daglig bruker i verkstedet. De skal lære seg de engelske navnene og forklare hva verktøyene brukes til.

    Elevene kan hvis ønskelig jobbe individuelt først, og så høre hverandre parvis.

    Opplegget har hovedfokus på ordinnlæring og muntlige ferdigheter.

    Håvard Karlsen - 11.09.2013 15:56

  14. BA need some help

    Astrid Myskja - 23.01.2014 11:25

  15. Frida Kahlo- kunstneren og mennesket

    Tverrfaglig prosjekt: Engelsk/ DH produksjon, kvalitet og dokumentasjon.

    Elevene skal la seg inspirere av kunstnerens liv og kunst til å lage et bilde eller et annet produkt med valgfri teknikk. Eleven skal deretter skrive en produkt-/billedanalyse med egenvurdering på engelsk. Produktet presenteres for klassen og lærerne på engelsk.

    Læringsmål:

    Eleven skal lære seg faguttrykk fra eget utdanningsprogram og være i stand til å bruke og formidle dette til andre i promotering/vurdering av eget produkt.

    ginarn - 27.12.2013 16:50

  16. ATV-prosjekt, Vg1 TIP, Godalen vgs.

    Elevene på TIP, Godalen VG1, lager ATV'er i løpet av vår-terminen. Prosjektet skaper mye engasjement og et uvanlig gruppefokus. Fellesfagene hadde en mulighet for å henge seg på dette engasjementet med å yrkes- og praksisrette. For de ulike aktivitetene i norsk og engelsk, se lenkene under. 

    For detaljer om ATV bygging må man henvende seg til TIP på Godalen.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 13:01

  17. The Restaurant of your Dreams

    Et fire ukers undervisningsopplegg for RM, hvor elevene kan jobbe kreativt innenfor det å lage sin egen restaurant. Sluttproduktet er både en muntlig presentasjon og skriftlige tekster inklusive annonse, meny, dagbokside og ordliste.

    Liv Kristin Rasmussen - 12.11.2013 14:04

  18. Research Project: Fibres & Textiles -- and Design for Valentine's Day Table Setting

    Aims:

    • Learn about various fibres, their properties and how they are used to make textiles
    • Learn to use written sources critically as a basis for an oral presentation
    • Learn about the tradition of Valentine's Day
    • Create a design for Valentine's Day Table Setting

    End product:

    • 5-15 minute oral presentation, supported by posters, drawings and sample materials
    • A design for Valentine's Day Table Setting

    Jan Espen Andresen - 23.01.2014 12:49

  19. Social competance/social skills (ikke ferdig)

    Innhold:

    Cooperation with children in your future occupation; for instance kindergarden

     

    Læringsmål:

    Forstå barn

    Kommunisere med barn og deres foreldre på engelsk:

    Kunne disse begrepene

    Cooperation with children- samhandling mellom barn

    Responsibility=Ansvar

    Assertiveness=Selvhevdelse

    Self-control=Selvkontroll

    Emphaty=empati

    Beeing happy/joyful/playful= lek, glede, humør

     

    Grunnleggende ferdigheter:

    Lese

    IKT

    skjerven2@hotmail.com - 13.10.2015 14:47

  20. Teens and sex

    Føraktivitet: diskutere temaet hvor elevene får finne ord som kan være aktuelle for prosjektet og det aktuelle temaet. F.eks: prevensjon, overgrep, seksuell trakassering, etikk, moral, grensesetting, debut.(de kan jobbe i par, grupper, rotasjon etc.) oppsummering på tavlen til slutt.

    Oppgave:
    TEENS AND SEX

    Stine Pettersen - 13.10.2015 15:31

Pages