Search page

Søket fant 23 resultater på 0.043 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  2. Work procedure

    Elevene skal lage prosedyrer for arbeidsoperasjoner på engelsk mens de er ute i praksis. Dette vil ende opp i både skriftlig og muntlig sluttprodukt som kan vurderes med karakter av både yrkesfaglærer og engelsklærer.

    Opplegget kan brukes på alle yrkesfaglige linjer.

    1306olto - 23.09.2013 15:24

  3. Occupations in Building and Construction

    Elevane jobbar med yrka på bygg og anleggsfag. Dei vel eit av yrka som programområdet leier til, og fordjupar seg i dette. Vidare vel ei form å presentere det dei har fordjupa seg i, anten munnleg eller skriftleg. Mottakargruppa for denne presentasjonen er ei tenkt gruppe med utvekslingsstudentar på besøk i Noreg. Elevane kan også velje ulike innfallsvinklar til kva dei vil presentere frå yrket. Opplegget øver skriftleg og munnleg kommunikasjon, fagvokabular og digitale ferdigheiter. 

     

    kribef - 03.12.2014 10:34

  4. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  5. Photo story from "PTF-work"

    Selvstendig tverrfaglig oppgave som eleven jobber med i løpet av, for eksempel, en to-ukers PTF-periode.

    lisbeham@vfk.no - 10.02.2015 09:49

  6. Renovation

    En litt avansert oppgave for de sterkere elevene. Her må man trene på å profilere seg selv i forbindelse med kundebehandling, vise til egen kompetanse og forståelse for terminologi i faget byggfag og treteknikk. Oppgaven inneholder mye tekst, men kan med lærerhjelp redigeres til de elevene som strever med engelsk og skriving i byggfag. 

    Opplegget kan tilrettelegges og utvides mot matematikk, teknisk tegning, skriving av anbudsbrev og andre generelle byggfagstemaer. Kulturforståelse i forbindelse med ulike byggtenikker i ulike land kan også inkluderes. 

    Mariann Gulliksen Sand - 12.02.2015 14:51

  7. Short story analysis - The Hitch-Hiker

    Dette er et opplegg for å lære elevene fomatet short story og om Roald Dahl.

    Elevene får i oppgave å lese novella enten som tegneserie eller originaltekst, med en lekseprøve (multisvarsoppgave på Fronter) i den påfølgende timen.

    I den neste dobbeltimen går vi i gjennom novelleformatet og ser filmen, og begynner å skrive en novelleanalyse av The Hitch-Hiker. Lekse til neste time er å gjøre ferdig denne med innlevering på Fronter.

    Pål Aarsæther - 12.11.2013 13:28

  8. Working as a translator

    I linken ligger det mange filmer som er relevante for elektro. Elevenes oppgave er å oversette disse til engelsk. De kan velge seg en fil, eller læreren kan velge ut hvilke(n) film(er) som skal oversettes.

    siwaina - 10.02.2015 11:51

  9. Fritidsaktiviteter for tenåringer

    Elevene lager «stands» og brosjyrer. De skal presentere en eller flere brosjyrer der de beskriver hva ungdom med ulike interesser kan gjøre av aktiviteter sommer- og/eller vinterstid i sitt nærmiljø. Presentasjonen bør overtale ungdommer til å bli med på aktivitetene.

    metteor - 19.12.2013 13:07

  10. The Restaurant of your Dreams

    Et fire ukers undervisningsopplegg for RM, hvor elevene kan jobbe kreativt innenfor det å lage sin egen restaurant. Sluttproduktet er både en muntlig presentasjon og skriftlige tekster inklusive annonse, meny, dagbokside og ordliste.

    Liv Kristin Rasmussen - 12.11.2013 14:04

  11. Social competance/social skills (ikke ferdig)

    Innhold:

    Cooperation with children in your future occupation; for instance kindergarden

     

    Læringsmål:

    Forstå barn

    Kommunisere med barn og deres foreldre på engelsk:

    Kunne disse begrepene

    Cooperation with children- samhandling mellom barn

    Responsibility=Ansvar

    Assertiveness=Selvhevdelse

    Self-control=Selvkontroll

    Emphaty=empati

    Beeing happy/joyful/playful= lek, glede, humør

     

    Grunnleggende ferdigheter:

    Lese

    IKT

    skjerven2@hotmail.com - 13.10.2015 14:47

  12. Eksamensforberedelse

    Dette er en oppgave som skal fungere som forberedelse for eksamen for elever i vg2 yrkesfag. Elevene skal i utgangspunktet gå igjennom oppgaven i grupper og lage en muntlig presentasjon for klassen. Hvis faglærer vil, så kan man også be om et skriftlig svar på oppgaven som kan brukes som vurderingsmateriale. 

    Oppgaven er laget med utgangspunkt at elever innenfor yrkesfag gjerne gjør det bra på eksamen hvis de kan finne den yrkesfagrettede oppgaven og anvende sin fagkunnskap på denne.

    Tid: 2-4 uker. 

    halsau@vgs.nfk.no - 14.04.2015 11:09

  13. Tupac Shakur lyrics analysis with interview from 1988

    Tupac Shakur is 17 years old in 1988, the age of most VG1 students. He is a teenager with strong opinions and engagement for his community, friends and family. He speaks about his mother, their life in poverty, and the choices a young man has to consider.

    2 Pac became what Elvis is for Rock and Roll and The Beatles is for pop music. He had a major influence on Rap and Hiphop in the 90’s and when he died in 1996 he has become an icon for a lot of youths world wide.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 12:20

  14. HMS på verkstedet. Engelsk og TIP samarbeid

    Et felles startprosjekt omkring helse miljø og sikkerhet innen TIP og engelsk der elevene både skal få en grunnleggende innføring i viktigheten av HMS innen eget programfag og lære viktige begreper innen det samme temaet i engelskfaget. Målet er også at elevene skal være i stand til å bruke engelskfaget både muntlig og skriftlig for å beskrive områder innen eget utdanningsprogram.

     

    Opplegget kan tilpasses og endres for å kun være muntlig/ munne ut i muntlig prosjekt og/ eller i tillegg levere en skriftlig oppgave. 

    litlell87@gmail.com - 17.11.2015 15:52

  15. Lokale mattradisjoner

    Elevene skal presentere lokal tradisjonsmat for turister. De skal også lage lokal tradisjonsmat. I løpet av prosjektet skal elevene lære om lokal mat, lage lokal mat, og presentere lokal matkultur for turister. Sluttproduktet skal være en stand for turister om lokale mattradisjoner. Her skal det presenteres smaksprøver og informasjon om lokal matkultur. Informasjonen kan være i form av en brosjyre, photostory-film eller annet.

    guri.duesten@stfk.no - 01.12.2015 15:16

  16. TIP logg, rapport og instruks med vurderingsskjema og skriverammer

    Dette undervisningsopplegget går over tolv uker, men kan gjøres på kortere tid dersom man ønsker det. Det er et tverrfaglig samarbeid mellom norsk, engelsk og om mulig programfagene produksjon og dokumentasjon og kvalitet.

    Torleif Sleveland - 21.10.2014 14:45

  17. Ambulance Paramedic Report

    What is expected of student: Report writing and Powerpoint presentation of incident with pictures and diagrams.

     

    spiwe.thandabani.ronning@skole.rogfk.no - 08.02.2016 16:40

  18. Bærekraftig og økonomisk ferietur

    Dere skal planlegge en reise tur-retur fra Askim Vgs til dere står på adresse 4 Pennsylvania Plaza New York 10001.

    Planlegge reiserute og transportmidler. Bruk internett og reiseselskaper.

    Oppgi reisetid og pris på turen totalt.

    Hvor mange gram CO2 er du ansvarlig for på en slik reise? Se tabell i naturfagsboka (Senit s.88)

    Planlegg deretter en «grønn» reiserute, med minst mulig utslipp av CO2. Hvordan endrer dette pris og reisetid på ferien din? 

    bodrek@ostfoldfk.no - 05.02.2015 15:41

  19. Terrorisme - Tverrfaglig prosjekt (FYR)

    Engelsk: Språklæring, Muntlig kommunikasjon, Skriftlig kommunikasjon, Kultur, samfunn og litteratur

    Medier og Kommunikasjon: Mediedesign og medieuttrykk, Mediekommunikasjon, Medieproduksjon

    Samfunnsfag: Internasjonale forhold, Politikk og Demokrati

     

    Sluttprodukt:

    • Diktanalyse i engelsk
    • Bokdesing i mediefag
    • Samfunnsfaglig artikkel om terrorisme i samfunnsfag

    kari.anne.kjerstad@akademiet.no - 01.12.2015 15:55

  20. Læreplanar elektro

    Dette heftet samlar kompetansemåla til elektrofag vg1 og elenergi vg2. Det kan lette arbeidet med FYR særleg i oppstartfasen. NB: alle kompetansemåla i alle fag, både programfag og fellesfag, kan sjølvsagt knytast til dette heftet.

    pernille.sordal@t-fk.no - 14.04.2016 13:57

Pages