Search page

Søket fant 55 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Good hygiene at the workplace

    Oversette tekst, dra ut informasjon, lage instruks

    Eleven skal i dette opplegget gjøre flere ting. Han skal først lese en norsk tekst om hygiene på kjøkkenet. Teksten skal deretter oversettes fritt ved hjelp av vedlagt vokabular, det vil si at eleven skal gjengi hovedtemaene. Han behøver ikke oversette ordrett. Til slutt skal eleven bruke oversettelsen som utgangspunkt for å skrive en instruks for hva som er god hygiene på et kjøkken. Lærer bør i forkant ha snakket om hva en instruks er.

    marinab - 14.05.2013 10:59

  2. The Digestive System

    Elevane jobbar tverrfagleg med fordøyingssystemet. Dei lærer vokabular knytt til tema samt bruk av ordbok. Vokabularet dei tileignar seg skal dei bl.a. nytte når dei skal skrive ein faktatekst om fordøyingssystemet. Dei øvar dei grunnleggjande dugleikane i lesing og skriving.

    kribef - 14.05.2013 11:10

  3. Where Shit Happens

    Dette opplegget er basert på et prosjekt der elevene bygde en utedo, men kan knyttes til hvilket som helst produkt. Opplegget kan gjøres helt eller delvis. Elevene vil jobbe med ordinnlæring, muntlig aktivitet både på verksted og i form av presentasjoner og tekst. Grunnleggende ferdigheter som å lese, regne, snakke og skrive blir berørt. Jobber enten individuelt eller i grupper. Det er flere sluttprodukter i dette prosjektet: PowerPoint-presentasjon; muntlig presentasjon; materialsliste; salgsprospekt; brev med materialsbestilling til engelsk/amerikansk materialsleverandør.

    0904arst - 13.05.2013 16:49

  4. Tools in the Workshop

    Elevene skal lage en skisse av verkstedet der de har mye av den praktiske undervisningen sin. Dette gjør de i verkstedet i engelsktimene eller i programfagtimene. De skal gjøre det så detaljert som mulig ut fra sitt mestringsnivå, få med navn på verktøy, sager og utstyr som er plassert der. Når det er gjort, skal alt de har tegnet inn oversettes til engelsk. Da har de kanskje behov for å gå tilbake i klasserommet for å jobbe med PC eller andre hjelpemidler. Hele arbeidet kan gjerne gjøres med både engelsklærer og programfaglærer til stede.

    siwaina - 13.05.2013 18:01

  5. Supernanny

    To undervisningsopplegg av liknende karakter. Oppgavene er varierte, og temaet er barneoppdragelse i Norge, Storbritannia og USA. Tidsbruk avhenger av klasse, men fra 3-6 timer avhengig av nivå.

    Supernanny VG1 har oppgaver som også dekker kompetansemål i programfag knyttet til lek og aktivitet.

    Supernanny VG2 har oppgaver som kan være eksamensforberedende.

    1702jeso - 21.02.2014 11:34

  6. Hjelp skoleungdom i et annet land!

    Innledning:

    Gruppen skal starte en veldedig organisasjon hvor formålet er å hjelpe skoleungdom i en bestemt skole i et bestemt land (søsterklasse) med skolemateriell.

    Oppgave:

    1. Etabler kontakt med aktuell skole/klasse for å kartlegge behov

    2. Lag en plan for anskaffelse av aktuelt materiale

    3. Lag en plan for forsendelse av aktuelt materiale

    4. Lag en kostnadsoversikt

    5. Lag en finansieringsplan

    6. Forbered en presentasjon for aktuelle sponsorer/aktører

    7. Gjennomfør presentasjonen

    25096902 - 30.01.2014 14:37

  7. In Sickness and Health. Vocational education programme: Health and social care

    Students choose a disease they want to present. Afterwards, they collect information, interview people ( e.g. patients, friends or family)

    Next, they make a short film or PowerPoint-presentation.

    During this activity students practise reading, speaking, writing as well as numerical and digital skills.

    Eventually, the final product is presented in class.

    Each person can self-evaluate himself/herself but it is possible to ask peers to evaluate each other too.

    The set of criteria for evaluation is provided in the file.

    Tatjana Berg - 16.12.2013 14:01

  8. The Secret Life of Art: art periods, interdisciplinary project in Design and Crafts

    Students have to collect and record information about different art periods; thus, they practise basic skills such as reading and writing. Working with different sources -primary and secondary- is imperative for the project. Each group makes one piece of clothing or collage to represent the art period (vocational education class)

    Tatjana Berg - 15.01.2014 10:08

  9. Occupations in Building and Construction

    Elevane jobbar med yrka på bygg og anleggsfag. Dei vel eit av yrka som programområdet leier til, og fordjupar seg i dette. Vidare vel ei form å presentere det dei har fordjupa seg i, anten munnleg eller skriftleg. Mottakargruppa for denne presentasjonen er ei tenkt gruppe med utvekslingsstudentar på besøk i Noreg. Elevane kan også velje ulike innfallsvinklar til kva dei vil presentere frå yrket. Opplegget øver skriftleg og munnleg kommunikasjon, fagvokabular og digitale ferdigheiter. 

     

    kribef - 03.12.2014 10:34

  10. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  11. Portrait Interview of a Person who Works in Media

    In this project the students can use their interviewing skills from the media lessons to create an article in English. The result should be evaluated by both media teacher and English teacher, but this is not an absolute requirement.

    Time span: About 15 lessons in total. (both media and English).

    liv.r.stenberg@gmail.com - 09.02.2015 16:15

  12. Oliver Twist by Charles Dickens: mini project

    Students will study the film based on Oliver Twist by Charles Dickens; they will learn about the Victorian age (listening activities from the BBC)

    Students will practise basic skills, such as listening, reading, talking, writing.

    They will search the internet for some information on child labour today (digital skills)

    Tatjana Berg - 24.10.2013 13:17

  13. Kitchen and Restaurant - Translation

    Interaktiv oppgave knyttet til oversettelse av vokabular i storkjøkken- og restaurantdrift.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 11:22

  14. Sewing Bee Ep.1

    Denne serien har fire episoder.

    Veldig god kvalitet på innhold og språk og brukes av Ingunn Abrahamsen, programfaglærere på DH, Godalen vgs.

    Torleif Sleveland - 14.01.2014 12:21

  15. A Weaverly Path Film Trailer

    A Weaverly Path offers an intimate, visually stunning portrait of tapestry weaver Silvia Heyden and captures the inner dialogue and meditations of an extraordinary artist in the moments of creation. The film follows the Swiss-born born artist during a year of weaving and reflection. Heyden creates works inspired by the Eno River in Durham, North Carolina and shares how nature, music, her education in the Bauhaus tradition and her life experiences anchor and inspire her weaving. www.aweaverlypath.com

    Torleif Sleveland - 14.01.2014 14:07

  16. Photo story from "PTF-work"

    Selvstendig tverrfaglig oppgave som eleven jobber med i løpet av, for eksempel, en to-ukers PTF-periode.

    lisbeham@vfk.no - 10.02.2015 09:49

  17. The Great British Sewing Bee S1E2

    Contestants create a luxury, made-to-measure evening dress

    Torleif Sleveland - 11.02.2015 11:36

  18. S1E3 - The Great British Sewing Bee Season

    Contestants sew Child's dress, tailor a dress and a create a made-to-measure jacket.

    Torleif Sleveland - 11.02.2015 11:46

  19. Kubisme - "kubehus" som skal brukes til oppbevaring eller dekorasjon

    Portrett av Picasso malt av Juan Gris

    Line Johnsen - 14.05.2013 09:43

  20. Kitchen safety

    I dette opplegget skal elevene beskrive farer som kan true på kjøkkenet. Opplegget er tilrettelagt for svake elever på VG1 nivå.

    Elevene skal kunne bruke ordbøker for å kunne beskrive hva som forårsaker farene som vises i bilde opplegget er basert på.

    Elevene skal bli bevisst på vanlig faremomenter i kjøkkenet. De skal videre utvide ordforrådet sitt ved å kunne beskrive hva slags utstyr/situasjoner som er farlige, og samtidig øve seg i å uttrykke seg i fullstendige setninger.

    Julia Day - 18.05.2013 13:45

Pages