Search page

Søket fant 26 resultater på 0.06 sekunder.

Søkeresultater

  1. Keep the Wheels Turning: Cycling in London

    Photo: Tatjana Berg. CC-by-nc-sa

    Pupils learn new vocabulary, watch and listen to a video clip from YouTube, prepare a short speech and write an instruction: How to Use Boris Bikes

    Tatjana Berg - 14.05.2013 11:12

  2. Modellskip (TIP)

    Mål for undervisningsopplegget: Elevene skal bygge og male et modellskip. Arbeidsprosessen skal dokumenteres på engelsk i en arbeidslogg, samt presenteres for klassen og faglærere.

    Mariann Svendsen - 16.06.2014 11:00

  3. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  4. Kubisme - "kubehus" som skal brukes til oppbevaring eller dekorasjon

    Portrett av Picasso malt av Juan Gris

    Line Johnsen - 14.05.2013 09:43

  5. Health care in the USA

    This is a longer term project with both a written and oral assesment available.

    Students will gain an understanding of how Health Care is organised in the USA, the values behind this and how it affects the society.

    Resources for the following elements are available here:

    Bronia Hamilton - 14.05.2013 11:37

  6. The Moose and the Sparrow

    Innhold:

    Dette opplegget tar utgangspunkt i en litterær tekst, The Moose and the Sparrow av Hugh Garner, og er delt opp i tre faser med spesiell fokus på lese- og skrivestrategier. Metodene er utarbeidet av Skrivesentret og finnes i heftet «I Skrivende Stund».

    Fase 1 Førskriving og lesing: Tenkeskriving

    Alternativ 1: Tenkeskriving til et bilde eller tegning (5 minutter)

    Alternativ 2: Tenkeskriving til et bilde om person, sted og tid (10-15 minutter)

    ginarn - 14.05.2013 12:48

  7. Words, actions and doing things

    Klassen deles inn i fire grupper der hver gruppe skal lage en presentasjon på engelsk av henholdsvis automasjon, el-energi, data/elektronikk og sikkerhet/verktøy innen elektrofaget. Elevene kan benytte photo story, power point eller film. En evt. film kan også lastes opp på YouTube. Presentasjonen skal inneholde både bilder, tekst og tale.

    Grunnleggende ferdigheter legges det spesielt vekt på, og hvordan blir disse ivaretatt:

    - å lese: Elevene leser fagtekster på engelsk på forhånd for å lære seg fagord og uttrykk.

    ginarn - 13.05.2013 16:02

  8. Turning and the lathe: Basic vocabulary and oral presentation with strategies

    When you have finished this lesson you should know:

    • What is driving the lathe and the basic principles of turning
    • How the lathe holds and rotates the workpiece
    • How the lathe holds and moves the cutting tool

    The student should be able to:

    • explain the main parts of the lathe
    • how the lathe works and the turning process
    • explain how they made an assignment in the workshop

    Torleif Sleveland - 13.05.2013 17:35

  9. BESØK UTANFRÅ

    Besøk av fagpersonar i klasseromet har stor verdi, utan omsyn til utdanningsnivå.

    Frode Løvik - 12.11.2013 14:16

  10. ATV-prosjekt, Vg1 TIP, Godalen vgs.

    Elevene på TIP, Godalen VG1, lager ATV'er i løpet av vår-terminen. Prosjektet skaper mye engasjement og et uvanlig gruppefokus. Fellesfagene hadde en mulighet for å henge seg på dette engasjementet med å yrkes- og praksisrette. For de ulike aktivitetene i norsk og engelsk, se lenkene under. 

    For detaljer om ATV bygging må man henvende seg til TIP på Godalen.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 13:01

  11. Social competance/social skills (ikke ferdig)

    Innhold:

    Cooperation with children in your future occupation; for instance kindergarden

     

    Læringsmål:

    Forstå barn

    Kommunisere med barn og deres foreldre på engelsk:

    Kunne disse begrepene

    Cooperation with children- samhandling mellom barn

    Responsibility=Ansvar

    Assertiveness=Selvhevdelse

    Self-control=Selvkontroll

    Emphaty=empati

    Beeing happy/joyful/playful= lek, glede, humør

     

    Grunnleggende ferdigheter:

    Lese

    IKT

    skjerven2@hotmail.com - 13.10.2015 14:47

  12. Teens and sex

    Føraktivitet: diskutere temaet hvor elevene får finne ord som kan være aktuelle for prosjektet og det aktuelle temaet. F.eks: prevensjon, overgrep, seksuell trakassering, etikk, moral, grensesetting, debut.(de kan jobbe i par, grupper, rotasjon etc.) oppsummering på tavlen til slutt.

    Oppgave:
    TEENS AND SEX

    Stine Pettersen - 13.10.2015 15:31

  13. Naturbruk Ponsse

    Mål: Elevene skal tilegne seg nok teknisk språk på engelsk til å kunne bruke programmet tilfredsstillende (funksjonalitet)

    Relevans: Tilegne seg erfaring ved bruk av simulator, god nok til praktisk bruk av maskinen senere i henhold til fagets krav. Gir trening før VG2.

    FYR undervisningsopplegg, utarbeidet av Harald Natvik, Kjell Arne Myrvold, Hilde L Lunde, Marie Storevik, Denise Pillay-Pettersen og Robert T Hvidsten. Oslo 17.nov

    harald.natvik@hfk.no - 17.11.2015 15:53

  14. Lokale mattradisjoner

    Elevene skal presentere lokal tradisjonsmat for turister. De skal også lage lokal tradisjonsmat. I løpet av prosjektet skal elevene lære om lokal mat, lage lokal mat, og presentere lokal matkultur for turister. Sluttproduktet skal være en stand for turister om lokale mattradisjoner. Her skal det presenteres smaksprøver og informasjon om lokal matkultur. Informasjonen kan være i form av en brosjyre, photostory-film eller annet.

    guri.duesten@stfk.no - 01.12.2015 15:16

  15. Farger og former

    Denne oppgaven krever noe samarbeid/koordinering med programfag. I det minste må man vite at temaene er gjennomgått og hvilke praktiske oppgavene som er laget i produksjonsfaget. Elevene skal få instruksjon i fargesirkelen/fargekontraster, grunnleggende geometriske og organiske former (og evt. stilisering eller forenkling av former).

    Temaene blir ofte gjennomgått på høsten og derfor er det aktuelt etter høstferien, men dette må du undersøke på DH-avdelingen på din skole. 

    Torleif Sleveland - 13.10.2015 15:05

  16. TIP logg, rapport og instruks med vurderingsskjema og skriverammer

    Dette undervisningsopplegget går over tolv uker, men kan gjøres på kortere tid dersom man ønsker det. Det er et tverrfaglig samarbeid mellom norsk, engelsk og om mulig programfagene produksjon og dokumentasjon og kvalitet.

    Torleif Sleveland - 21.10.2014 14:45

  17. Terrorisme - Tverrfaglig prosjekt (FYR)

    Engelsk: Språklæring, Muntlig kommunikasjon, Skriftlig kommunikasjon, Kultur, samfunn og litteratur

    Medier og Kommunikasjon: Mediedesign og medieuttrykk, Mediekommunikasjon, Medieproduksjon

    Samfunnsfag: Internasjonale forhold, Politikk og Demokrati

     

    Sluttprodukt:

    • Diktanalyse i engelsk
    • Bokdesing i mediefag
    • Samfunnsfaglig artikkel om terrorisme i samfunnsfag

    kari.anne.kjerstad@akademiet.no - 01.12.2015 15:55

  18. Fillet Welding Tutorial / Kilesveis-video med spørsmål

    Interaktiv video-oppgave om kilesveis til TIP elever. / An engaging video about fillet welding, with various questions embeded. 

    Gunta Dale - 08.02.2016 17:00

  19. Vocational English Vg1 YF Design og håndverk

    Opplegg for å sette seg inn i nytt ordforråd ved oppstart av yrkesfaglig engelsk.

    Torleif Sleveland - 16.05.2013 14:19

  20. Vaccination

    Gruppearbeid. Jobbe med tekst om vaksinasjon og diskutere temaet. Læringsmål er å utvikle yrkesfagligvokabular, lære litt om forfatteren Roald Dahl, og få en bevisstgjøring rundt temaet vaksinasjon. Grunnleggende ferdigheter: lese, snakke, skrive. Sluttprodukt: muntlig presentasjon og klassediskusjon.

    Ellen B Tuvsjøen - 13.10.2015 14:47

Pages