Search page

Søket fant 68 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Kattapult* : Project Table

    Pupils build a table in a workshop at school. They improve manual skills and learn to work as a team.

    English assignment targets basic skills such as writing, reading and speaking

    Tatjana Berg - 18.09.2013 10:28

  2. Work procedure

    Elevene skal lage prosedyrer for arbeidsoperasjoner på engelsk mens de er ute i praksis. Dette vil ende opp i både skriftlig og muntlig sluttprodukt som kan vurderes med karakter av både yrkesfaglærer og engelsklærer.

    Opplegget kan brukes på alle yrkesfaglige linjer.

    1306olto - 23.09.2013 15:24

  3. Lag din egen tegnefilm

    Dette er et tegnefilmprogram hvor elevene selv kan lage tegnefilmer på norsk og engelsk.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 13:22

  4. Dialog på arbeidsplassen i tegnefilmform

    Elevene skal i løpet av økta skrive en dialog på engelsk i tegnefilmform. De skal bruke sine digitale ferdigheter, og kunnskap fra programfagene til å formulere en dialog som kunne foregått på arbeidsplassen sin. Elevene står fritt til å dikte hva som skjer i filmen, men målet er at dialogen skal være knyttet opp mot noe som de har hatt om i programfagene sine.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 14:04

  5. Crime Reporter / Journalist

    Oppgaver knyttet til journalistyrket med utgangspunkt i videoklipp.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 11:05

  6. Eating disorders

    Elevene lærer hva en spiseforstyrrelse er. De presenterer det de har lært gjennom en powerpoint i klasserommet.

    Janne Midttun Hedemann - 07.11.2013 09:49

  7. Presentation of Art and Design Product

    Eleven velger ett produkt han/hun har laget i programfaget som presenteres muntlig og/eller skriftlig. Fokus på begrunnelse for valg av materiale, utstyr, farger. Beskrivelse av fremgangsmåte. Refleksjon rundt hva eleven synes om sitt produkt og hva som evt kunne vært gjort annerledes.

    Grunnleggende ferdigheter er lese, skrive, snakke og digitale ferdigheter.

    Ellen B Tuvsjøen - 07.11.2013 10:58

  8. Handel over landegrenser - TIP

    Elevene skal bruke engelsk til å skrive en instruksjon til handel over landegrenser. Målet er at elevene skal lære seg regler ved handel med andre land, og kunne uttrykke dette på engelsk- noe som er høyst relevant i arbeidslivet.

    Mariann Svendsen - 17.11.2013 11:57

  9. Supernanny

    To undervisningsopplegg av liknende karakter. Oppgavene er varierte, og temaet er barneoppdragelse i Norge, Storbritannia og USA. Tidsbruk avhenger av klasse, men fra 3-6 timer avhengig av nivå.

    Supernanny VG1 har oppgaver som også dekker kompetansemål i programfag knyttet til lek og aktivitet.

    Supernanny VG2 har oppgaver som kan være eksamensforberedende.

    1702jeso - 21.02.2014 11:34

  10. Write a Report from your Work Placement

    The student should be able to write a report from her/his work placement this term.

    Læringsmål: Bruke relevante ord og uttrykk /fagterminologi innenfor fagengelsken

    • Kommunisere om arbeidet knyttet til arbeidsplassen.
    • Sosial kompetanse i samhandling med andre mennesker.
    • Vurdere og tolke ulike beregninger (matte) ifm med måltider (også drikke) tilpasset den enkelte bruker.
    • Forstå viktigheten av god psykisk og fysisk helse innenfor helsearbeiderfaget (kroppsøving).

    ginarn - 08.01.2014 11:27

  11. Lumberjacks and Heli-logging

    Dette undervisningsopplegget kan om ønskelig brukes som et opplegg sammen med undervisningsopplegget "The Moose and the Sparrow" http://fyr.ndla.no/nb/teachingprogramme/3590.

    Når elevene skal jobbe med de ulike oppgavene kan det vært lurt å fokusere på at de kun skal bruke papir og blyant/penn når de jobber med skriveaktivitetene.

    Læringsmål:

    ginarn - 08.01.2014 11:44

  12. Modellskip (TIP)

    Mål for undervisningsopplegget: Elevene skal bygge og male et modellskip. Arbeidsprosessen skal dokumenteres på engelsk i en arbeidslogg, samt presenteres for klassen og faglærere.

    Mariann Svendsen - 16.06.2014 11:00

  13. Milling - Turning - Drilling (Outline)

    Milling - Turning - Drilling (Outline)

    Truls Marius Sverd - 08.04.2014 11:30

  14. Ord og uttrykk i bygg og anleggsfagene

    Ønsket med dette er at elvene setter seg inn i, og lærer å forstå de engelske fagutrykkene.

    Alle oppgaver, metoder og utstyr som brukes i fagene finnes også i det engelska ordforådet.

    Dette gjøres med at elevene samler på faglige ord, utrykk og beskrivelser som sener deles i klassen.

    Engelsklærer kan etter hvert sammenflette dette med de engelske ordene i klassen.

    Det kan også brukes en del engelske videoer som kan finnes på nettet.

    bjobj6 - 11.04.2014 13:17

  15. Lamb and Jamie Oliver

    Bakgrunn: I RM programfag lærer klassen hvordan man parter lam og gris, om forskjellige muskelgrupper, om kjøttstykker, hvor de kommer fra, og hvordan de eventuelt kan brukes i matretter. Klassen skal lage matretter på kjøkkenet.

    Beskrivelse: Dette er et 2 timers opplegg (90 minutter) som knytter videosnutter, lytting, snakking og skriving om programfaget til kompetansemål i engelsk og praksis på skolekjøkkenet.

    Fokus er på å lære faguttrykk gjennom media, diskutere mat i sammenheng/kontekst og i samarbeid med elevene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.04.2014 18:25

  16. Occupations in Building and Construction

    Elevane jobbar med yrka på bygg og anleggsfag. Dei vel eit av yrka som programområdet leier til, og fordjupar seg i dette. Vidare vel ei form å presentere det dei har fordjupa seg i, anten munnleg eller skriftleg. Mottakargruppa for denne presentasjonen er ei tenkt gruppe med utvekslingsstudentar på besøk i Noreg. Elevane kan også velje ulike innfallsvinklar til kva dei vil presentere frå yrket. Opplegget øver skriftleg og munnleg kommunikasjon, fagvokabular og digitale ferdigheiter. 

     

    kribef - 03.12.2014 10:34

  17. Designed for the Dump: E-Waste

    This material deals with electrical and electronic waste (so-called e-waste), its consequences and what could be done about it.  We aim to answer the following main questions as part of the period:

    What is e-waste?
    Why are electrical and electronic devices “designed for the dump"?
    What are the consequences of e-waste?
    What does Norwegian and international law say about e-waste?
    What could be done about this problem?
    What could YOU do?

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 10.02.2015 16:17

  18. Kindergarten – Meal Plan

    • Elevene skal lage en ukes-meny for en barnehage.
    • De må kunne utforme den skriftlig på en oversiktlig og lettforståelig måte.
    • Gjennom arbeidet skal elevene sette seg inn i kriterier for hva som er sunn og helsebringende mat og ut i fra dette kunne grunngi matvalgene de gjør

    Eating  Cake

     

    Jan Espen Andresen - 20.02.2015 13:53

  19. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  20. Plan an English lesson for 1st graders

    Students will plan a 15-30 minute lesson in basic English for 1st graders (6 year olds). Students will have to decide the best way to teach their chosen topic. They will be asked to write a plan for the lesson, as well as their reasons for the choices they made. The lessons may be carried out in practise as well, either in an actual 1st grade class/kindergarden or within their own class with the rest of the students playing 1st graders.

    inghau - 14.04.2015 11:17

Pages