Search page

Søket fant 77 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Praktisk oppgåve om prosent alkohol i ulike drikkevarer

    Elevane skal bruke prosentrekning og rekne ut kor mykje rein alkohol det er i ulike drikkevarer og seinare samanlikne. Vatn og matolje gjer alkoholmengda lett synleg. Greit å diskutere resultata i etterkant.

    Elevane jobbar i grupper. Nokre grupper jobbar mest med å finne prosentdelen av ei mengd, men ein kan differensiere med at nokre grupper også jobbar med å finne 100%.

    kjedal - 17.09.2013 14:21

  2. Omregning mellom arealenheter

    HENSIKT MED OPPLEGGET

    • velge fornuftige arealenheter
    • regne om mellom ulike arealenheter
    • gjøre overslag og vurdere om svarene virker rimelige

    Hensikten med opplegget er å lage oppgaver som får elevene til å regne om mellom arealenheter, reflektere over hvilke arealenheter de bør bruke og vurdere om svarene virker rimelige.

    Gjør om til samme enhet og regn ut svaret: 0,125 m2+6,25 m2+3125,5 cm2

    Wenche Dypbukt - 23.10.2013 14:13

  3. FYR_helse og oppvekst

    Små tips til mål og vekt. Praktiske oppgaver.

    kjekn - 30.01.2013 14:45

  4. Porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider

    Elevene skal porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider. Det skal beregnes for et enkelt måltid og for en hel klasse (15 stk.)

    magmor - 13.05.2013 17:59

  5. Terning

    Du skal lage en TERNING lik den på bildet.

    Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.

    Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.

    Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.

    Aina Fardal - 13.05.2013 18:42

  6. Matematikk i naturen

    DET GYLNE SNITT: Det vakreste tall i universet

    Det gylne snitt er forholdstallet som er definert ved:

    Formelen : φ=(1+rota av 5)/2 =1,618033989

    Phi (φ) er den 21 bokstaven i det greske alfabet.

    I matematikken er tallet phi (φ) altså = 1,618 033 989 som er det gylne snitt.

    magmor - 31.10.2013 13:14

  7. Diameter, slaglengde og volum

    Måler og tegner to forskjellige motorsylindre i verkstedet.

    I matematikktimen tas tegningene frem og det regnes på sylindervolum, enheter gjøres om og det regnes til slutt på motorstørrelse.

    Anders Fløtra - 18.11.2013 07:38

  8. Blandingsforhold i skjærevæske

    Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.

    Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.

    Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.

    Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18

  9. Frie, åpne, rekneoppgåver til fagdagar, eksempel

    Brukt på og eigna for: Fagdagar 1P og 1 PY.

    Oppgåvene er lokale eksempel frå nærområdet i Odda, og må tilpassast etter lokale forhold.

    Mål: Ingen oppskrift eller prosedyre er foreslått eller oppgitt. Elevane skal velja metode/metodar og evaluera denne/desse. Elevane skal helst måtta ut av klasserommet.

    Elevane blir delt inn i grupper (2-4stk). Dei skal presentera løysinga si for klassen.

    Øystein Kambestad - 10.03.2014 14:19

  10. Praktisk bruk av trappeformelen

    En enkel oppgave som går på praktisk bruk av trappeformelen

    Anita - 05.02.2014 14:55

  11. Produksjonsplanlegging verktøykasse - matematikk og TIP

    Tverrfaglig oppgave i samarbeid med programfaglærer TIP. Oppgaven tar utgangspunkt i forarbeid til produksjon av verktøykasse, men ethvert forarbeid til produksjon som involverer matematiske beregninger kan være utgangspunkt for samarbeid på tvers av fagene.

    magmor - 07.01.2014 13:14

  12. Mjølkeproduksjon og beregninger av volum

    Elevene skal jobbe to og to. De skal måle opp mjølketanken i fjøset vha målebånd eller tommestokk, etterpå skal de regne ut volumet av tanken. På bakgrunn av årsutskriten fra Tine, skal de regne på hvor mye ei ku produserer i gjennomsnitt pr. dag, hvor mye mjølk fjøset leverer pr. tankhenting, hvor stor del av volumet i tanken som brukes i både liter og prosent, sammenligning av produksjonen i forhold til kvote og i forhold til landsgjennomsnitt.

    elifi - 27.03.2014 12:01

  13. Beregn volum av organer

    Målet med øvelsen var at elevene skulle få et forhold til volum og størrelsesforhold mellom ulike organer i kroppen. I dette opplegget beregnet vi volumet av organer fra en torso ved å senke dem ned i vann. Elevene måtte først anslå hvor stort volum de ulike organene har. Vi fant også eget lungevolum ved å blåse opp en ballong. Her brukte vi formel for kule for å beregne tilnærmet lungevolum.

     

    larskristia - 10.05.2015 21:57

  14. NRK TV - Schrödingers katt - 08.11.2012 Matematikk i Naturen

    Velg sekvens 6. Matematikk i naturen.

    Fibonacci tallrekke - det gylne snitt

    magmor - 31.10.2013 14:32

  15. Ettpunktsperspektiv i GeoGebra

    Flytt forsvinningspunktet og se hva som skjer med figuren.

     http://www.geogebratube.org/student/m63524# 

    Elisabet Romedal - 14.05.2013 07:53

  16. Matematikk og helse i et måltid

    Elevene beskriver næringsstoffene i dette måltidet, i tillegg til at de beregner energiinnhold og gjør om enheter i oppskriften.

    Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen Aftenposten/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevene velger selv oppskrifter og lager maten på kjøkkenet.

    Dag Vassbotn - 14.05.2013 09:51

  17. Kroppens rare forhold

    Grunnleggende ferdigheter:

    Kunne uttrykke seg muntlig. Kommunisere ideer og drøfte problemer og løsningsstrategier med andre.

    Relevante kompetansemål:

    • gjøre overslag over svar, regne praktiske oppgaver, med og uten tekniske hjelpemidler, og vurdere hvor rimelige resultatene er
    • bruke formlikhet og målestokk i praktisk arbeid
    • regne med ulike målenheter

    Sluttprodukt:

    Knut Fulsebakke - 14.05.2013 09:56

  18. Om fall og forhold

    Gjennom tre oppgaver arbeider elevene med å beregne fall ved legging av rør. Arbeidet utføres i matematikktimene.

    Elevene bør ha noe kunnskap om forholdstall og fall før de starter med oppgavene.

    Læringsmål for opplegget: Elevene skal forstå hvordan man angir fall som et forhold og lære å bruke forholdet til å regne ut riktig høyde og lengde ved legging av rør.

    våril - 13.05.2013 15:57

  19. Sylinderen i en forbrenningsmotor

    VI REGNER PÅ MOTORSTØRRELSE

    HENSIKTEN MED OPPLEGGET

    Hensikten med oppgaven er at elevene skal gjøre målinger og lære seg å bruke ulike formler som brukes til å gjøre beregninger på motorer.

    Arbeidsoppdraget vil gå ut på:

    Wenche Dypbukt - 18.02.2013 11:46

  20. Volum av fjell og sprengstein

     Bodil Bergersen

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Elevene jobber med en modell av et fjell. Fjellet skal fjernes for å gi plass til en vei, så det skal sprenges og kjøres bort. Volumet skal beregnes både før og etter sprenging.

    Læreren (eller elevene?) lager en modell av et fjell i isopor. Målestokk oppgis.

    Hensikten med oppgaven er at elevene lærer å

    bodil-ahrens.berge - 20.03.2013 21:09

Pages