Search page

Søket fant 16 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Muntlig fremføring HMS

    Muntlig fremføring med power point HMS

    Helga-Marit Bolstad - 14.05.2013 12:31

  2. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  3. Livsstil og helse

    I dette tverrfaglige opplegget skal elevene arbeide i grupper (lære å samarbeide), og fordype seg i temaer rundt spesialkost. Produktene som skal vurderes er et skriftlig arbeide (resonnerende tekst) som skal presenteres for klassen (foredrag). Gruppene bør ikke ha flere enn fire medlemmer.

    johhus - 05.02.2014 14:38

  4. Yrkesretting av norsk på TIP: instruks skriftlig og muntlig

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret.no, hvor formål for skrivingen vektlegges mer enn i den typiske skoleskrivingen. Det faglige innholdet kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori. Det er skriftlige ferdigheter som er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 16:19

  5. Muntlig presentasjon av valgt tema fra en fagbok

    Dette er en tverrfaglig oppgave som går på gruppearbeid, presentasjonsteknikk, rettskriving, terminologi, repetisjon av fagstoff og evnen til å formulere et faglig tema på en forståelig måte.
    Kan brukes i alle fagområder.

    Vurdering: Mange måter å vurdere på, det kommer an på hvilken kunnskap og ferdigheter som skal vektlegges.

    Marie Hofseth Christensen - 20.02.2014 13:35

  6. Spesialkost

    Innhold:

    Elevene skal lage en toretters meny for fire personer som skal dokumenteres i en mappe. Denne mappen skal også inneholde en saktekst om en valgt sykdom innenfor temaet spesialkost. Den samme sykdommen skal også presenteres muntlig ved hjelp av digitale verktøy, for eksempel PowerPoint.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Linn Økland - 11.02.2014 09:27

  7. Sorg, savn og krise

    Tverrfaglig undervisningsopplegg for norsk og barne- og ungdomsarbeider. Kan også overføres til helse- og omsorgsarbeider vg2. Opplegget tar for seg forskjellige måter å håndtere sorgreaksjoner hos barn.

    helwin@vgs.nfk.no - 19.10.2015 09:07

  8. Mat i påsken - Artikkel

    Tverrfaglig samarbeid mellom fellesfaget norsk og programfagene råstoff og produksjon, kosthold, ernæring og helse og servering, bransje og miljø (programområde for kokk- og servitørfaget). Kan brukes i muntlig sammenheng seinere. Elevene bruker det de har skrevet til å lage en muntlig presentasjon/foredrag om tema.

    lilan060753 - 13.05.2013 16:46

  9. Presentasjon av lokale og økologiske råvarer

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er et arbeidshefte som elevene skal lage i forbindelse med «mesterskap» i VG2 kokk- og servitørfag. Heftet presenteres for de andre i klassen i form av et foredrag. De årlige konkurransereglene i «fylkesmesterskap» og «Østlandsmesterkap» vil legge rammene for hvilke kriterier som stilles til dette arbeidsheftet, men kravene til et arbeidshefte kan se slik ut:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 11:57

  10. Bastøy - et undervisningsopplegg

    Tema: Barneoppdragelse og behandling av ungdomskriminelle; før og nå

    Dette undervisningsopplegget kan brukes tverrfaglig norsk/programfag VG2 barne- og ungdomsarbeider, eller bare separat i norskfaget.

    Tekstutdrag fra midt på side 89: "Disiplinen var beinhard.... til http://www.nb.no/nbsok/nb/101c77e337054cfabe1d6c72f47ee3d8?index=1#89

    Anniken Solfjeld Pedersen - 06.03.2013 15:54

  11. Helsefag og norsk. Foredrag knytt til reklame for eit produkt innan helse, kosthald eller livsstil

    Eit foredrag som skal ta utgangspunkt i ein reklamefilm eller trykt reklame som reklamerer for eit produkt som kan knytast til helse, livsstil og/eller kosthald.

    Ein må vise at ein kan tenkje ktitisk om produktet og måten det vert reklamert for produktet på.

    Undervegs i arbeidet må ein må truleg bruke ulike kjelder, og her bør ein vise til kjelder også undervegs i foredraget i tillegg til kjeldelista til slutt.

    Foredraget skal vurderast etter fagleg innhald både i programfaget og i norskfaget. Norskfaget kan i tillegg vurdere oppsett og sjølve framføringa.

    brinor - 25.04.2013 10:24

  12. Munnleg presentasjon av eit metall

    Elevane får ansvar for kvart sitt metall som dei skal lage ein presentasjon om. Presentasjonen må innehalde følgjande: Førekomst, tilverknad, historie, bruksområde og HMS. Sluttproduktet er ei munnleg framføring for resten av klassa.

    Roy-Olav T. Øien - 07.05.2013 14:58

  13. Adaptasjon av novella "Der nede sørger de ikke"

    Hovedfokuset for perioden er gjennomgang av novellesjangeren, adaptasjon av denne gjennom film og digital historiefortelling. Elevene får en innføring i novellesjangeren med utgangspunkt i Bjarte Breiteigs novelle "Der nede sørger de ikke". Det er et spesielt fokus på dramaturgien. Deretter gjennomgås filmsjangeren med spesielt fokus på dramaturgi. Til slutt skal elevene adaptere novella gjennom en digital historiefortelling, som presenteres for klassen og vurderes med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 11:18

  14. Halvårsplan i norsk vg1 yrkesfag

    Dette er ein halvårsplan som syner korleis ein kan samarbeide mellom faget Prosjekt til fordjuping og norsk.

    Heile hausthalvåret har fokus på kommuinikasjon, presentasjon og rapportskriving. Arbeidet byggjer opp mot utplassering i arbeidslivet i 14 dagar og etterarbeid etter dette.

    Lærestoffet er ein kombinasjon av læreboka Klar Melding 1, NDLA sine nettsider, andre nettressursar og lokale malar (blant anna oppsett av fagrapport og lokal læreplan i Prosjekt til fordjuping)

    Siv Reidun - 30.10.2013 13:13

  15. Tverrfaglig filmprosjekt - Service og samferdsel

    Oppdraget går ut på at elevene skal lage en reklamefilm hvor de skal markedsføre Drammen vgs. Filmene skal kunne brukes under Åpen dag og ved foreldrebesøk for å fronte Service- og Samferdselslinja.

     

    • Elevene skal vurderes i kompetansemål innen norskfaget og markedsføringsfaget.
    • Elevene skal vise kompetanse i norsk skriftlig, muntlig, sammensatte tekster, reklame og IKT, samt programfaget markedsføring.

    Espen Solberg - 06.11.2013 15:19

  16. Fra norsk kultur til moderne uttrykk

    • Undervisningsopplegget forutsetter at elevene har gått gjennom begrepet "Fra norsk kultur til moderne uttrykk" i programfaget sitt på forhånd. De må skjønne hva norsk kultur og moderne uttrykk er.
    • Norsklærer går på forhånd gjennom hva som er viktig i en presentasjon og hvordan en PowerPoint bør lages/ utformes.

    Grunnleggende ferdigheter:

    • Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å lage en PowerPoint presentasjon hvor de også viser sine digitale ferdigheter.
    • Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å holde en presentasjon.

    Linn Økland - 10.12.2013 12:39