Search page

Søket fant 30 resultater på 0.051 sekunder.

Søkeresultater

  1. Presenter ditt framtidige yrke!

    Dette undervisningsopplegget skal både fokusere på grunnleggende ferdigheter og det framtidige yrket som elevene vil ut i. Elevene skal først og fremst få en innføring i hvordan man holder en presentasjon, og her skal læreren illustere dette gjennom selv å holde en presentasjon om sitt yrke som lærer. Det blir fokusert på presentasjonens form og innhold. Deretter skal elevene utforme en presentasjon om sitt framtidige yrke, og samtidig ha med hvilke grunnleggende ferdigheter som de vil trenge i den jobben. Selve presentasjonen skal vare i 5-7 minutter og vil bli vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 12:06

  2. Muntlig fremføring HMS

    Muntlig fremføring med power point HMS

    Helga-Marit Bolstad - 14.05.2013 12:31

  3. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  4. ”SKAL LÆRE NORDMENN Å LUKTE”

    Tverrfaglig samarbeid mellom norskfaget og de ulike programfaga på alle programområder.

    Grunnleggende ferdigheter: Lese, skrive, uttrykke seg muntlig

    Opplegget tar utgangspunkt i reportasjen ”Han luktet hvor gammel jeg var” (http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8289880). Man kan velge blant en del førlesingsaktiviteter og videre arbeid. Grad av yrkesretting kan variere. Må avtales.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 12:37

  5. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  6. Livsstil og helse

    I dette tverrfaglige opplegget skal elevene arbeide i grupper (lære å samarbeide), og fordype seg i temaer rundt spesialkost. Produktene som skal vurderes er et skriftlig arbeide (resonnerende tekst) som skal presenteres for klassen (foredrag). Gruppene bør ikke ha flere enn fire medlemmer.

    johhus - 05.02.2014 14:38

  7. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  8. Tverrfaglig om fordøyelsessystemet DH

    Eksempel tverrfaglig oppgave hvor oppgavene er spesifisert under hvert fag.

    lisema@vfk.no - 27.11.2014 15:15

  9. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  10. Yrkesretting av norsk på TIP: instruks skriftlig og muntlig

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret.no, hvor formål for skrivingen vektlegges mer enn i den typiske skoleskrivingen. Det faglige innholdet kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori. Det er skriftlige ferdigheter som er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 16:19

  11. Tverrfaglig PP Transport og logistikk

    Dette er en powerpoint som brukes av flere lærere i ulike fag og emner på Transport og logistikk. Kan brukes av fellesfag og programfaglærere. En idé som kan brukes av flere :-) med hilsen fra oss på Notodden videregående skole.

    Helga-Marit Bolstad - 13.05.2013 17:11

  12. Muntlig presentasjon av valgt tema fra en fagbok

    Dette er en tverrfaglig oppgave som går på gruppearbeid, presentasjonsteknikk, rettskriving, terminologi, repetisjon av fagstoff og evnen til å formulere et faglig tema på en forståelig måte.
    Kan brukes i alle fagområder.

    Vurdering: Mange måter å vurdere på, det kommer an på hvilken kunnskap og ferdigheter som skal vektlegges.

    Marie Hofseth Christensen - 20.02.2014 13:35

  13. Spesialkost

    Innhold:

    Elevene skal lage en toretters meny for fire personer som skal dokumenteres i en mappe. Denne mappen skal også inneholde en saktekst om en valgt sykdom innenfor temaet spesialkost. Den samme sykdommen skal også presenteres muntlig ved hjelp av digitale verktøy, for eksempel PowerPoint.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Linn Økland - 11.02.2014 09:27

  14. Barns oppvekst i dag og på 1800-tallet

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i barns oppvekst og liv i dag og på 1800-tallet. Elevene bruker fagkunnskap innen utviklingspsykologi, sosialfag og etikk for å gi en teoretisk ramme rundt temaet. Kunnskap om kost og ernæring i helsefag brukes for å undersøke matens betydning i dag og på 1800-tallet.  Vi leser litteratur om barns oppvekst i de ulike historiske tidsepokene.  Et mål er å se vår tids tenkning om barn og barndom i lys av historien. 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 12:54

  15. Aktiv lytting og omsorg

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i elevenes erfaringer og fortellinger fra praksis. Vi søker en gjensidig integrering av teori og praksis for å motivere elevene til læring, og for å lette forståelsen av hvor viktig kunnskap er for utøvelsen av yrket. 

    Foto: Hartmut Schwarzbach, Samfoto, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 18:21

  16. Inkluderende samfunn

    Elevoppgave: En presentasjon med tema kulturmøte/- konflikt. Samarbeid mellom norsk og helse- og oppvekstfag.

    carly - 13.10.2015 15:55

  17. Sorg, savn og krise

    Tverrfaglig undervisningsopplegg for norsk og barne- og ungdomsarbeider. Kan også overføres til helse- og omsorgsarbeider vg2. Opplegget tar for seg forskjellige måter å håndtere sorgreaksjoner hos barn.

    helwin@vgs.nfk.no - 19.10.2015 09:07

  18. Mat i påsken - Artikkel

    Tverrfaglig samarbeid mellom fellesfaget norsk og programfagene råstoff og produksjon, kosthold, ernæring og helse og servering, bransje og miljø (programområde for kokk- og servitørfaget). Kan brukes i muntlig sammenheng seinere. Elevene bruker det de har skrevet til å lage en muntlig presentasjon/foredrag om tema.

    lilan060753 - 13.05.2013 16:46

  19. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  20. Presentasjon av lokale og økologiske råvarer

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er et arbeidshefte som elevene skal lage i forbindelse med «mesterskap» i VG2 kokk- og servitørfag. Heftet presenteres for de andre i klassen i form av et foredrag. De årlige konkurransereglene i «fylkesmesterskap» og «Østlandsmesterkap» vil legge rammene for hvilke kriterier som stilles til dette arbeidsheftet, men kravene til et arbeidshefte kan se slik ut:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 11:57

Pages