Search page

Søket fant 12 resultater på 0.053 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tut og køyr - arbeid med samansett tekst

    Opplegget tek sikte på å gi elevane erfaring med samansette tekstar, både å lese og vurdere slike tekstar, samt å sjølve produsere slike tekstar. Elevane får også trening i å formidle munnleg framfor ei forsamling.

    Opplegget tek også sikte på å gje elevane ein sjanse til å produsere ein fagtekst knytt til eige programområde. Her kan dei sjølve velje kva fagområde dei vil leggje vekt på. Samstundes får dei også erfaring med å produsere og publisere ein samansett tekst.

    DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Elevane skal trene på:

    brinor - 14.05.2013 12:07

  2. Lag din egen tegnefilm

    Dette er et tegnefilmprogram hvor elevene selv kan lage tegnefilmer på norsk og engelsk.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 13:22

  3. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30

  4. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  5. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Dette er et undervisningsopplegg som er prosessorientert. Elevene skal jobbe individuelt og i samarbeid med læreren. Oppgaven skal skrives i to omganger, det vil si i to utkast. Førsteutkastet skal minst inneholde innledningen og to avsnitt av hoveddelen. Det leveres inn, og eleven får tilbakemelding fra læreren ut fra gitte kriterier (se refleksjon/vurdering). Veiledningen fra læreren hjelper eleven når han/hun skal skrive videre. Når andreutkastet leveres skal hele teksten være ferdig.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.11.2012 14:14

  6. 3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.04.2013 11:38

  7. Tverrfaglig samarbeid om lyrikk og animasjon

    Dette arbeidet er et samarbeid mellom norsk og programfagene i medier og kommunikasjon. Elevene har i forkant av prosjektet jobbet noe med lyrikk. De skal selv skrive et dikt som skal være utgangspunkt for manus til en animasjonsfilm i programfagene. De skal i løpet av perioden gjennomføre en fagsamtale med norsklærer om temaene lyrikk og filmteori, som blir vurdert. I etterkant av prosjektet skriver elevene et tverrfaglig refleksjonsnotat.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 21.05.2014 10:51

  8. Undervisningsopplegg om forelskelse

    Formålet er å arbeide med tema som omhandler nære relasjoner mellom ungdom. Dette tema egner seg til å utforske og forstå egne følelser. Forelskelse kan inspirere elevene til å skrive på en utviklende måte og forstå hva følelser er og gjør med dem.  Elevene skal fokusere både på ytre aktivitet og indre følelser ved fenomenet forelskelse. 

    Foto: Kristin Bøhle / Lisens: Cc-by-sa

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:35

  9. Mat i påsken - Artikkel

    Tverrfaglig samarbeid mellom fellesfaget norsk og programfagene råstoff og produksjon, kosthold, ernæring og helse og servering, bransje og miljø (programområde for kokk- og servitørfaget). Kan brukes i muntlig sammenheng seinere. Elevene bruker det de har skrevet til å lage en muntlig presentasjon/foredrag om tema.

    lilan060753 - 13.05.2013 16:46

  10. Presentasjon av lokale og økologiske råvarer

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er et arbeidshefte som elevene skal lage i forbindelse med «mesterskap» i VG2 kokk- og servitørfag. Heftet presenteres for de andre i klassen i form av et foredrag. De årlige konkurransereglene i «fylkesmesterskap» og «Østlandsmesterkap» vil legge rammene for hvilke kriterier som stilles til dette arbeidsheftet, men kravene til et arbeidshefte kan se slik ut:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 11:57

  11. Service i arbeidslivet

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er temaet service i arbeidslivet. Elevene jobber med uformell skriving om temaet service og med relevante begreper i programfaget. De skal videre lytte til fagstoff knyttet til temaet, samt skrive en kreativ tekst med utgangspunkt i et romanutdrag, eventuelt et rollespill eller lage en digital historiefortelling.

    Målgruppe

    Norsk vg1 eller vg2 på service og samferdsel

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 04.12.2012 10:52

  12. Adaptasjon av eventyr: vi lager hørespill!

    Elevene skal velge seg ut et eventyr og utarbeide et manus til et hørespill. Elevene har fått en innføring i adaptasjon og sjangeren hørespill i forkant av arbeidet. Manuset skal godkjennes av faglærer før elevene setter i gang med å ta opp hørespillet. Det ferdige resultatet blir vurdert av faglærer og elevene.

    Læringsmål:

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 14:45