Search page

Søket fant 79 resultater på 0.041 sekunder.

Søkeresultater

  1. Kommunikasjon for arbeidslivet

    Beskrivelse:

    Opplegget tar for seg tema kommunikasjon i norsk og programfag. Det har fokus på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Norsk

    Å kunne lese og uttrykke seg muntligog skriftlig (utdrag)

    monikaellefsen - 14.05.2013 12:08

  2. Muntlig fremføring HMS

    Muntlig fremføring med power point HMS

    Helga-Marit Bolstad - 14.05.2013 12:31

  3. "Anleggsprosa" og HMS - tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag på bygg- og anleggsteknikk

    Elevene skal trene på å lese små skjønnlitterære tekster og bruke disse i arbeidet med å skrive en HMS-plan for en byggeplass. Sluttproduktet er å velge mellom å skrive en saktekst eller en kreativ tekst.

    Presentasjon:

    • Tina Åmodts «Anleggsprosa» brukes som inspirasjon for egen skriving, og som eksempel på hvordan en byggeplass kan være.
    • Det er en fordel at en i bransjelære har behandlet temaet, og at elevene har noe kunnskap om temaet.
    • Elevene får skrive tekster fra sitt eget utdanningsprogram

    Cecilie Isaksen Eftedal - 22.10.2012 18:46

  4. Prosjekt utplassering

    Presentasjon

    Prosjekt til fordypning på Vg1 skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevante utdanningsprogrammer, få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene. Elevene skal gjennom dette prosjektet få erfaring med ett yrke.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid i norsk, salg- og service, matematikk og engelsk

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 14:09

  5. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  6. Kantinemat

    Er det skolens oppgave å passe på hva elevene skal spise? Eller et dette noe hver elev skal ta ansvar for selv? Bør det selges usunne matvarer i kantina på skolen? Eller bør den være sunn og riktig?

    Dette er spørsmål elevene i arbeid med denne oppgava, skal reflekter rundt og skrive om.

    kjersti ottesen - 03.05.2013 12:33

  7. Personlig søknad til læreplass

    Tverrfaglig samarbeid med norsk og helse- og oppvekstfag hvor elevene skal trene på det å ringe på en jobb, skrive søknad og CV, og forberede seg på et jobbintervju hvor de vil være lærlinger.

    Tekstene skal lagres på hjemmeområdet og være reelle dokumenter som de skal benytte våren på vg2 i forbindelse med søknad på læreplass. Opplegget kan også være et godt utgangspunkt for å lære arkivering av dokumenter og bevisstgjøring av viktigheten av å ha gode rutiner slik at de finner tidligere produserte dokumenter.

    Tomas Bjørnstad - 06.11.2013 10:18

  8. Sjanger

    Veldig fin og oversiktlig side når det gjelder blant annet sjanger.

    Linn Økland - 08.11.2013 13:48

  9. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  10. SØKNAD og JOBBINTERVJU

    Elevene forberedes på å søke lærlingeplass. Dette opplegges kjøres i februar, samtidig som emnet er reelt for elevene.

    Det er et mål at eleven skal mestre å skrive et søknadsbrev og en CV med korrekt form og innhold.

    Eleven skal også bli forberedt på et eventuelt intervju i forbindelse med lærlingeplass eller jobb.

    johhus - 13.03.2014 11:20

  11. Blå amason. Å lese novelle på yrkesfag

    Opplegget skisserer ulike muligheter for å utnytte novellen "Blå amason" av Gro Dahle, både i førlesingsfasen og som etterarbeid.

    rora0708 - 21.01.2014 10:21

  12. Prosjekt "Min bedrift"

    Mål med undervisningsopplegget er at elevene skal skrive nyttetekster, holde muntlige presentasjoner og delta i gruppesamtaler.

    Elevene arbeider i grupper, og alle gruppene skal lage sin egen bedrift. Hver bedrift skriver en stillingsannonse, og alle elevene i klassen skal søke på en stilling. Den beste stillingsannonsen får flest søkere. Videre gjennomfører bedriftene jobbintervju av søkere, her velger de ut de som har de beste jobbsøknadene.

    Ingunn Hinna Thomassen - 16.06.2014 11:01

  13. Barnebok og lesestund på Design og håndverk (sammensatte tekster, litterære virkemidler)

    Elevene skal lage en illustrert barnebok. Det skal brukes virkemidler som bildeutsnitt og perspektiv. Dessuten skal de bruke virkemidler fra sjangeren novelle og strukturer fra barnelitteratur som hjem - borte - hjem.

    Barneboka ble lest opp for barn i barnehagealder. Lesing med innlevelse.

    karber7 - 27.03.2014 11:31

  14. Adaptasjon av noveller. Klassen lager hørespill

    Elevene skal lese to forskjellige noveller, velge én, og gruppevis tilpasse novellen til et hørespillmanus. Forslag til noveller kan være: Herr Karlsen av Sarah Johnsen eller Gutten av Ingvar Ambjørnsen. Begge tekstene er enkle å tilpasse til hørespill med tanke på lydeffekter, miljø, replikker osv. Elevene kan jobbe i grupper på ca fire, og få utdelt bestemte arbeidsoppgaver. Sluttproduktet skal være et ferdig innspilt hørespill med lydeffekter og replikker. Elevene kan for eksempel bruke lydprogrammet Audicity.

    Mari Engen - 27.03.2014 11:43

  15. Klagebrev til Stabburet (formelt brev)

    Hvorfor er det egentlig bilde av en gutt på leverposteiboksen til Stabburet, når det er bilde av jordbær på jordbærsyltetøyglassene? Elevene tar rollen til noen som er dypt indignert og forvirret av dette, og ønsker svar fra Stabburet.

    Dette er en humoristisk tilnærming til å skrive et formelt brev (klagebrev) for elever på restaurant og matfag og VG2 kokk og servitør og matfag. Elevene kan også reflektere rundt reklame, valg av virkemidler, merkevarebygging, etiske dilemma, osv.

    Helga Tryggvason Vorren - 24.04.2014 13:46

  16. Valgte jeg rett da jeg begynte på Service og samferdsel?

    Tverrfaglig oppgave i 2 deler.

    Norsk og programfag og PTF.

    Gjøre seg kjent med yrkene som Service og samferdsel fører til, og søke jobb i praksis.

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 14:55

  17. En pakkereise - Reiseliv

    Yrkesdifferensiert oppgave

    Her følger undervisningsopplegg og selve oppgaven

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 15:59

  18. Lær norsklæraren flislegging

    Fotograf: Sebastian Gonzalez

    Dette undervisningsopplegget er eit tverrfagleg prosjekt mellom norsk og produksjon i byggteknikk vg2. Elevane skal i programfaget legge membran og vegg- og golvflisar. Arbeidet skal dokumenterast. Sluttproduktet er ein instruksjonsvideo publisert på You tube der ein skisserer arbeidsmetode, forklarar verkty og går nærare inn på materiale. Det skal også leggast ved ei dreiebok som dokumenterer arbeidsprosessen fram til sluttproduktet. Modelltekst er vedlagt.

    Roy-Olav T. Øien - 27.01.2015 10:46

  19. Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk, samfunnsfag og markedsføring

    Drammen videregående skole har siden 2011 hatt et opplegg i midtimen som kalles "Mat for hjernen". Opplegget går ut på at de elevene som ønsker det, kan høre et foredrag og være deltakere i en debatt etterpå. Flere kontroversielle emner har vært representert. Dette opplegget som er lagt ut her, er knyttet til 100-årsjubileet for kvinners stemmerett i Norge og handler om å bruke stemmeretten og det å være i minoritet eller majoritet. Opplegget kan brukes om mange emner.

    Lærer - 06.11.2013 16:13

  20. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

Pages