Search page

Søket fant 65 resultater på 0.045 sekunder.

Søkeresultater

  1. Norske tekstordnere

    Nyttige ord i grunnleggende skriveopplæring, gjerne sammen med skrivetrappa til Margunn Mossige

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 10:07

  2. Tut og køyr - arbeid med samansett tekst

    Opplegget tek sikte på å gi elevane erfaring med samansette tekstar, både å lese og vurdere slike tekstar, samt å sjølve produsere slike tekstar. Elevane får også trening i å formidle munnleg framfor ei forsamling.

    Opplegget tek også sikte på å gje elevane ein sjanse til å produsere ein fagtekst knytt til eige programområde. Her kan dei sjølve velje kva fagområde dei vil leggje vekt på. Samstundes får dei også erfaring med å produsere og publisere ein samansett tekst.

    DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Elevane skal trene på:

    brinor - 14.05.2013 12:07

  3. Arbeidsulykker

    Arbeidsulykker

    Dette undervisningsopplegget er lagt opp til selvstendig arbeid.

    På forhånd er det en fordel at programfaglærer har gjennomgått HMS med elevene på verksted eller lignende, og satt elevene inn i emnet. Det vil gjøre elevene bedre rustet til å jobbe med oppgavene.

    Norsklærer bør på forhånd ha gjennomgått sjangeren fortelling.

    Undervisningsopplegget inneholder flere ulike oppgavetyper

    Linn Økland - 14.05.2013 12:19

  4. Lag din egen tegnefilm

    Dette er et tegnefilmprogram hvor elevene selv kan lage tegnefilmer på norsk og engelsk.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 13:22

  5. RytmeRim

    Jeg ville gjerne lage en nettressurs der en kunne finne verktøy som kan hjelpe elevene i skriving av lyrikk. Dette har jeg gjort ved å lage et kort innføringskurs i rytmikk og skriving til rytmer, samt ved å legge ut ferdige rytmer som de kan bruke når de skal lage egne tekster med rytme og rim, eller lyrikk som det også heter. Idéen er at det kan være mer motiverende å skrive korte tekster til rytmer for framføring.

    sveige@hfk.no - 07.04.2013 10:21

  6. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30

  7. Fortelling om ei arbeidsulykke - Norsk og hms på tip

    Fag:

    Norsk og industriell produksjon

    Grunnleggende ferdigheter:

    I dette undervisningsopplegget skal eleven trene på lesing av novelle og skriving av en fortelling. Sluttproduktet er en fortelling.

    Kort presentasjon av undervisningsopplegget:

    Programfaget går gjennom temaet HMS i sine timer. I norskfaget skal elevene gjøre førskrivingsoppgaver, lese ei novelle om en arbeidsulykke og skrive en fortelling

    Sluttprodukt:

    asemo - 13.05.2013 16:08

  8. Fagtekst om helsefremmende arbeid

    Tverrfaglig skriveoppgave i norsk og helsefremmende arbeid. De programfaglige temaene er ernæring, kosthold og næringsstoffer.

    Elevene skal skrive en individuell oppgave der de velger mellom sjangrene artikkel og essay. Sjangerkrav og tekstoppbygging /struktur gjennomgås i norsktimene. Lærer kan her modellere artikkel eller essay før skrivingen tar til.

    Siden elevene skriver artikkel eller essay knyttet til programfaget, er det et krav at de bruker fagterminologi i tekstene. Bevisstgjøring av form, fokus og formål med teksten(-e) (skrivetrekant)

    bjorgk - 13.05.2013 16:59

  9. Leserinnlegg

    Elevene jobber systematisk med sjangeren leserinnlegg. Lærer gjennomgår sjangeren først. Deretter jobber elevene med oppgaver, og til slutt skriver de selv et leserinnlegg etter en mal. Målet med opplegget er at elevene blir sikre på innholdet og strukturen i et leserinnlegg. Men et like viktig mål er at de kan finne hovedsynspunkter i en tekst, og selv formidle egne synspunkter i egen tekst. Det er altså snakk om å utvikle både lese- og skrivestrategier. Elevene får det endelige leserinnlegget vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 09:08

  10. Lagd og lært

    Elevene skal fortelle om noe de har lagd på verkstedet (f. eks. multiverktøy m/håndtak). De må beskrive både utstyr, materialer, arbeidsprosess samt nye ting de måtte lære seg underveis.

    Eva Beate Dahle - 06.03.2013 16:15

  11. Norsk - parallellskriving

    Et undervisningsopplegg som ivaretar sjangerlære og grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.

    krilin - 30.04.2013 11:14

  12. Ungdom og alkohol

    Undervisningsopplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet. Det overordnede temaet er ungdom og alkohol som igangsetter for diskusjon og sakprosarettet skriving.

    kriros - 30.04.2013 11:33

  13. HMS-kåseri

    Læringsmål: Lære å kjenne kåserisjangeren, hvordan skrive en kreativ, humoristisk tekst om et seriøst emne.

    Læreplan i norsk: Underpunkt skriftlig kommunikasjon:

    • Skrive kreative tekster i ulike kreative sjangere

    Læreplan mål for fellesfag teknikk og industriell produksjon, underpunkt:

    • Tekniske tjenester: foreta risikovurderinger i forhold til helse, miljø og sikkerhet.

    Muntlige ferdigheter i norsk: Skape mening gjennom å lytte, samtale og tale

    albe - 18.02.2014 20:12

  14. Fanfics Stiloppgave om Rihanna

    Elevene skal skrive ei novelle om den reelle artisten Rihanna. De skal velge en av oppgavene og skirve videre på novellen som er påbegynt her.

    2208nibe - 19.02.2014 12:05

  15. Blå amason. Å lese novelle på yrkesfag

    Opplegget skisserer ulike muligheter for å utnytte novellen "Blå amason" av Gro Dahle, både i førlesingsfasen og som etterarbeid.

    rora0708 - 21.01.2014 10:21

  16. Barnebok og lesestund på Design og håndverk (sammensatte tekster, litterære virkemidler)

    Elevene skal lage en illustrert barnebok. Det skal brukes virkemidler som bildeutsnitt og perspektiv. Dessuten skal de bruke virkemidler fra sjangeren novelle og strukturer fra barnelitteratur som hjem - borte - hjem.

    Barneboka ble lest opp for barn i barnehagealder. Lesing med innlevelse.

    karber7 - 27.03.2014 11:31

  17. Adaptasjon av noveller. Klassen lager hørespill

    Elevene skal lese to forskjellige noveller, velge én, og gruppevis tilpasse novellen til et hørespillmanus. Forslag til noveller kan være: Herr Karlsen av Sarah Johnsen eller Gutten av Ingvar Ambjørnsen. Begge tekstene er enkle å tilpasse til hørespill med tanke på lydeffekter, miljø, replikker osv. Elevene kan jobbe i grupper på ca fire, og få utdelt bestemte arbeidsoppgaver. Sluttproduktet skal være et ferdig innspilt hørespill med lydeffekter og replikker. Elevene kan for eksempel bruke lydprogrammet Audicity.

    Mari Engen - 27.03.2014 11:43

  18. The Revenge - et hørespill uten ord!

    Hørespill uten ord!

    Andrew Sachs (jfr. Manuel i «Hotell i særklasse») fikk i 1978 BBC til å kringkaste sitt berømte hørespill (ca 25 min.) uten ord – bare med lydeffekter - kalt The Revenge. Det kan være vanskelig å få lasta ned, men en mulighet er her, hvor du også finner et 4 minutters intervju med Sachs først:

    Svein Anders Kvellestad - 23.05.2013 13:49

  19. Et annet perspektiv på søknad og CV

    Her finner du mange gode ideer til hva som bør og må være med og kanskje ikke bør være med i tekstene.

    CV-nerden René Brunsvik gir mange gode tips til søkere som vi kanskje kan lære av, og han gir et godt bilde av mottakerbevissthetsperspektivet: Hva er det arbeidsgiveren frykter når hun/han skal ansette?

    En praktisk side å bruke i undervisningen.

    Torleif Sleveland - 05.10.2013 15:43

  20. Hvordan skrive et formelt brev

    Lenke som viser hvordan formelle brev skal utformes. Inneholder bl.a. e-forelesning og oppgaver.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 14:22

Pages