Search page
Søket fant 12 resultater på 0.053 sekunder.
Søkeresultater
-
Norsk - parallellskriving
Et undervisningsopplegg som ivaretar sjangerlære og grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.
krilin - 30.04.2013 11:14
-
Blå amason. Å lese novelle på yrkesfag
Opplegget skisserer ulike muligheter for å utnytte novellen "Blå amason" av Gro Dahle, både i førlesingsfasen og som etterarbeid.
rora0708 - 21.01.2014 10:21
-
Adaptasjon av noveller. Klassen lager hørespill
Elevene skal lese to forskjellige noveller, velge én, og gruppevis tilpasse novellen til et hørespillmanus. Forslag til noveller kan være: Herr Karlsen av Sarah Johnsen eller Gutten av Ingvar Ambjørnsen. Begge tekstene er enkle å tilpasse til hørespill med tanke på lydeffekter, miljø, replikker osv. Elevene kan jobbe i grupper på ca fire, og få utdelt bestemte arbeidsoppgaver. Sluttproduktet skal være et ferdig innspilt hørespill med lydeffekter og replikker. Elevene kan for eksempel bruke lydprogrammet Audicity.
Mari Engen - 27.03.2014 11:43
-
Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk
Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.
gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39
-
Loggskriving
Slik kan man jobbe med loggskriving på en litt annen måte. Her kombineres norskfaglige emner med det å skrive logg etter utplasseringsdager og uker.
kjersti ottesen - 15.05.2013 12:59
-
Ulike fortellersynsvinkler
Denne oppgaven er laget for
- å introdusere fagbegrepet fortellersynsvinkler
- vise hvilken betydning fortellersynvinkel kan ha i en tekst
- få elevene til skrive kreative tekster med fokus på fortellersynsvinkel
Tekster:
Tekst: Næss, Atle: En liten krimfortelling, «I språket», Tekstlære, 1997
Kortfilm: Gilje, Vibeke og Svendsen, Bodil Louise: «Point of you», 2012. http://www.youtube.com/watch?v=Y3TWsAGnK3U
Cecilie Isaksen Eftedal - 12.05.2015 11:49
-
NATURSTI MED LITTERÆRE VIRKEMIDLER - poster klare tll å henge opp!
Målet er å få litterære virkemidler og begreper for novelle og lyrikk godt under huden. Metoden passer til kinestetisk og taktil læringsstil. Dette er et opplegg som passer alle linjer på yrkesfag. De skal bevege seg ut, og teste ut ulike litterære virkemidler i praksis. Jeg lot dem jobbe individuelt, men par går også bra. De kan ta bilder underveis, men de klarer seg fint med bare penn og papir.
karber7 - 06.05.2014 12:37
-
Tverrfaglig samarbeid om lyrikk og animasjon
Dette arbeidet er et samarbeid mellom norsk og programfagene i medier og kommunikasjon. Elevene har i forkant av prosjektet jobbet noe med lyrikk. De skal selv skrive et dikt som skal være utgangspunkt for manus til en animasjonsfilm i programfagene. De skal i løpet av perioden gjennomføre en fagsamtale med norsklærer om temaene lyrikk og filmteori, som blir vurdert. I etterkant av prosjektet skriver elevene et tverrfaglig refleksjonsnotat.
Inger-Kristin Larsen Vie - 21.05.2014 10:51
-
Reklame. NSB Julereisen
Eit norskfagleg opplegg der ein arbeider med verkemiddel i samansette tekstar, reklame og også kjem inn på litteratur og faglege omgrep. Passar godt å jobbe med dette før jul.
Gruppearbeid med munnleg framføring
brinor - 19.04.2013 13:46
-
Lyrikk som inngang til helsefaglige emner
Undervisningsopplegget har som mål at elevene skal gjenkjenne språklige virkemidler i lyrikksjangeren, og å reflektere over helsefaglige emner som depresjon og kommunikasjon rundt toleranse og rasisme via et sammensatt uttrykksmiddel. Gjennom en undersøkelse av to utvalgte sanglåter, lærer elevene å uttrykke seg muntlig og skriftlig om språklige og rytmiske virkemidler brukt i låtene, og hvordan disse danner språklige og musikalske metaforer og sammenlikninger om helsefaglige emner som depresjon og sorg, emner som det i mange tilfeller kan settes ord på via lyrikkens billedlige kvaliteter.
meta5@vaf.no - 04.05.2015 10:41
-
Novella "Gutten" av Ingvar Ambjørnsen
Før -, under - og etterlesingsoppgaver til novella "Gutten" av Ingvar Ambjørnsen. I alt 9 oppgaver, man kan bruke alle oppgavene eller deler av undervisningsopplegget.
Oppgavene kan løses både individuelt, i par eller i grupper.
Elevbesvarelsene kan vurderes både med og uten karakter.
linnmageroy@hotmail.com - 18.01.2016 09:26
-
Kreativ skriving
Grunnleggende ferdigheter: Elevene skal skrive, lese og samtale om egen tekst. De skal også bruke digitale verktøy til å bearbeide og produsere en kreativ tekst.
I dette opplegget brukes ulike føraktiviteter til å få elevene til å reflektere over egen bruk av beskrivelser i kreative tekster. Man går også gjennom deler av novellesjangeren, og får en ny innfallsvinkel til hvordan man skriver en novelle eller en kreativ tekst. Dette opplegget kan tilpasses slik at man har «kreativ tekst» som sluttprodukt også. Det er også fokus på forteller og synsvinkel.
Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 19:39