Search page

Søket fant 30 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tut og køyr - arbeid med samansett tekst

    Opplegget tek sikte på å gi elevane erfaring med samansette tekstar, både å lese og vurdere slike tekstar, samt å sjølve produsere slike tekstar. Elevane får også trening i å formidle munnleg framfor ei forsamling.

    Opplegget tek også sikte på å gje elevane ein sjanse til å produsere ein fagtekst knytt til eige programområde. Her kan dei sjølve velje kva fagområde dei vil leggje vekt på. Samstundes får dei også erfaring med å produsere og publisere ein samansett tekst.

    DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Elevane skal trene på:

    brinor - 14.05.2013 12:07

  2. Vurderingskriterier- muntlig framføring

    Reklame

    Skjema med vurderingskriterier til muntlig presentasjon og analyse av reklame.

    Linn Økland - 14.05.2013 12:50

  3. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  4. Lag din egen tegnefilm

    Dette er et tegnefilmprogram hvor elevene selv kan lage tegnefilmer på norsk og engelsk.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 13:22

  5. Reklameprosjekt med utgangspunkt i egen elevbedrift

    Elevene skal ta utgangspunkt i sin elevbedrift. Med bakgrunn i teorikapitlet om reklame i læreboka skal de produsere reklamemateriell, henholdsvis en plakat og en brosjyre.

    Når reklamemateriellet foreligger, skal de skrive to dokument, en virkemiddelanalyse hvor de analyserer og reflekterer over utarbeidelsen og effekten av materiellet og et markedsstrategidokument.

    Fokus for opplegget er kreativ utfoldelse og teoriforankret arbeid innenfor programfaget Kommunikasjon og Service.

    bjorgk - 13.05.2013 15:10

  6. Boking

    Elevene inviteres til å ta bilder av mennesker med bok/bøker (lesende), helst en de har lånt på skolebiblioteket. Dere velger selv situasjon etc., men kravet er minimum en person samt en bok pr. bilde. Bildet kan tas med mobiltelefon eller annet utstyr eleven selv disponerer.

    harkri - 30.04.2013 11:55

  7. Reklameoppgave

    Dette undervisningsopplegget er todelt:

    1. Elevene lager en reklame for et produkt eller en idé knyttet til eget programfag, hudpleierfaget.

    2. Elevene analyserer en fritt valgt hudpleierelatert reklame.

    Se vedlagt fil for metode, sluttprodukt og vurdering.

    marram - 27.03.2014 11:30

  8. Adaptasjon av noveller. Klassen lager hørespill

    Elevene skal lese to forskjellige noveller, velge én, og gruppevis tilpasse novellen til et hørespillmanus. Forslag til noveller kan være: Herr Karlsen av Sarah Johnsen eller Gutten av Ingvar Ambjørnsen. Begge tekstene er enkle å tilpasse til hørespill med tanke på lydeffekter, miljø, replikker osv. Elevene kan jobbe i grupper på ca fire, og få utdelt bestemte arbeidsoppgaver. Sluttproduktet skal være et ferdig innspilt hørespill med lydeffekter og replikker. Elevene kan for eksempel bruke lydprogrammet Audicity.

    Mari Engen - 27.03.2014 11:43

  9. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  10. Loggskriving

    Slik kan man jobbe med loggskriving på en litt annen måte. Her kombineres norskfaglige emner med det å skrive logg etter utplasseringsdager og uker.

    kjersti ottesen - 15.05.2013 12:59

  11. Sammensatte tekster

    Kompetansemål sammensatte tekster:

    ingvild ss - 15.04.2013 09:44

  12. Bokelsker

    Elevene skal lese en novelle, analysere den og reklamere for den. I reklamearbeidet skal elevene lage et forsidebilde som de selv analyserer. Muntlig framføring med Power-Point Presentasjon.

    Læringsmål:

    • Å kunne finne informasjon eller opplysninger som er relevant for oppgaven
    • Å forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i tekstene og samtidig å reflektere over dem.
    • Å snakke sammenhengende om et tema i eget programfag
    • Sosiale ferdigheter (kommunikasjon- å snakke og å lytte)

    rora0708 - 27.01.2014 13:45

  13. Reklameprosjekt i norsk og helse- og oppvekstfag

    Dette er et reklameprosjekt som lett kan knyttes opp mot flere yrkesfag.

    I løpet av 4-6 undervisningstimer - pluss hjemmearbeid - skal elevene produsere og presentere analyse av en reklame som kan knyttes opp mot helsefagene, i tillegg til å produsere en egen reklameplakat der de reklamerer for et lignende produkt. Det vil legges stor vekt på evne til å kjennetegne og gjenskape forskjellige virkemidler.

    Vurdering: muntlig

    liv.r.stenberg@gmail.com - 03.12.2014 14:59

  14. Analyse av reklame - elektro

    Elevene skal analysere innholdet i annonsen til Børsa elektro AS: 

    http://www.borsaelektro.no/tjenester/   

    Formålet med prosjektoppgaven er 

    1. å lære grunnleggende teori om reklame og virkemidler

    2. lære hvordan elektrofirmaer markedsfører sine tjenester. 

    Foto: Blickwinkler, pixabay.com / Lisens: Public Domain

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 22:53

  15. Lage og analysere blogger

    Elevene får velge om de vil lage en blogg selv eller sammenligne og analysere to blogger. Dette arbeidet skal presenteres og vurderes til slutt. Arbeidet inkluderer både muntlige og skriftlige ferdigheter. Bloggene kan gjerne ha et yrkesfaglig innhold.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 10.04.2013 13:23

  16. Reklame og målgrupper, vg1

    I denne oppgaven skal elevene:

    britt.guro.sather@bleiker.vgs.no - 09.02.2015 16:17

  17. Instruksjoner - sammensatt tekst for yrkesfag

    I dette undervisningsopplegget vil elevene produsere sammensatte tekster i form av instruksjoner til bruk innenfor programfaget deres.

    martinri@ostfoldfk.no - 30.03.2016 12:36

  18. Brosjyre om livsstil

     

     Elevene skal lage en brosjyre om sammenheng mellom livsstil og livskvalitet.

     

    odny.kjelbergnes@ntfk.no - 19.10.2016 12:38

  19. Innovasjonscamp - norsk, matematikk og programfaget

    Mål: Elevene skal lage et undervisningsopplegg hvor norsk og matematikk brukes inn mot programfagene og prosjekt til fordypning.

    Arbeidsmetodikk: Basert på kreativt arbeid gjennom tanker bak innovasjonscamp, Ungt Entreprenørskap.

    Alle bilder, også i vedlegg: Ingrid Fløtra. Lisens: CC by-nc-sa

    Ingrid Fløtra - 10.04.2016 13:16

  20. Kamerasimulatoren

    Lenke til et godt verktøy for journalisten og fotografen.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 14:33

Pages