Search page

Søket fant 18 resultater på 0.051 sekunder.

Søkeresultater

  1. Skjema for å lære faguttrykk - Technical and Industrial Production

    Et undervisningsopplegg for TIP, som bl.a. inneholder en metode for å lære faguttrykk, for eksempel navn på forskjellig mekanisk håndverktøy. Med utgangspunkt i et selvlagd skjema kan elevene arbeide med ordinnlæring både i verksted og klasserom. I opplegget inngår opplysninger om en nettside for quiz-øvinger der elevene også kan lytte til ordene.

    Opplegget kan brukes for å øve både muntlige og skriftlige ferdigheter.

    Foto: Torleif Sleveland

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.11.2012 10:21

  2. Lagd og lært

    Elevene skal fortelle om noe de har lagd på verkstedet (f. eks. multiverktøy m/håndtak). De må beskrive både utstyr, materialer, arbeidsprosess samt nye ting de måtte lære seg underveis.

    Eva Beate Dahle - 06.03.2013 16:15

  3. Dreiing av et kon - beregning av innstillingsvinkel

    TIP tillaging av et kon med tilhørende matematikk

    Utviklet ved Breivika vgs i Tromsø av Jan Einar Nilsen og Frank H Johannessen

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 11:02

  4. Varmepumpas funksjon og montering - Naturfag - NDLA

    Arbeidsoppdrag, Oppgave: Fornybare energikilder vil være en viktig del av framtidens energiforsyning. Hovedutfordringen i årene som kommer, vil være å bytte ut fossile energikilder med fornybar energi. Ikke minst er det viktig å finne fram til energismarte måter å varme opp hus og bygninger på. Varmepumpe er en slik smart måte å utnytte fornybar energi på. I denne oppgaven skal vi

    Berit Reitan - 05.12.2013 14:26

  5. Dreieøvelse 1

    Tar utgangspunkt i dreieøvelse fra maskinverksted!

    Lærer bør ha kjennskap til tip-faget, eventuelt samarbeide med programfaglærer:

    • tegning, dokumentasjon
    • matematikk
    • produksjon

    roabe - 27.03.2014 11:55

  6. Milling - Turning - Drilling (Outline)

    Milling - Turning - Drilling (Outline)

    Truls Marius Sverd - 08.04.2014 11:30

  7. Photostory from the workshop TIP

    Make a photostory from the workshop where you describe tools and equipment. Assessment criteria and competence aims included.

    elitho1@ostfoldfk.no - 10.11.2014 17:32

  8. Solcelle

    I dette undervisningsopplegget finnes verktøy for å oppsummere tema solceller (boksskjema), utføre forsøk for å demonstrere oppbygning og bruk av solceller (solcelleblomst) og mulighet for å repetere pensum gjennom spill (a la Alias) og/eller lage plakat.

    Verktøyene i dette undervisningsopplegget kan brukes til alle tema i naturfag.

    Opplegget fokuserer mye på alle grunnleggende ferdigheter.

    livstr - 24.10.2013 12:54

  9. Angle Grinder - Technical and Industrial Production

    Et tverrfaglig opplegg i muntlig engelsk, norsk og programfag på TIP.

    Elevene skriver manus til – og lager en instruksjonsvideo på engelsk der de skal foklare sikker bruk av vinkelsliper på verksted. Opplegget tar utgangspunkt i en video om bruk av vinkelsliper, og læringsaktivitetene forgår både i engelsk-, norsk-, og programfagtimene. Elevene lærer strategier for ordinnlæring og øver skriftlige, muntlige (kommunikasjon) og digitale ferdigheter. Et elevprodukt er inkludert i opplegget.

    Svein Anders Kvellestad - 16.04.2013 20:15

  10. Automatisert vanningsanlegg basert på solcelle-energi

    Innhold

    Planleggingsdel:

    • Innkjøp (karsefrø, 20 frø per gruppe)
    • Klargjør spesifikkasjonene/ønska sluttprodukt
    • Materialliste
    • Fremdriftsplan
    • (grupper på 3-4 elever?)

    Gjennomføringsdel

    TIP:

    • lage kar der planten skal vokse
    • brakett (festeskinner)
    • montere systemet
    • vanntank

    Elektro:

    • programmering og kopling (PLS, pumpe, batteri/forsyning)

    Naturfag:

    Anders Melling - 17.11.2015 14:06

  11. Verktøykjennskap

    Oppgave for å bli kjent med verktøy som vi finner i verksted.

    harald.bang@skole.rogfk.no - 09.02.2016 08:58

  12. Verktøykjennskap / Tools (9-16)

    Dette interaktivt bildet hjelper TIP elever å lære verktøynavn både på norsk og engelsk. 

    Neste bildet (1-8):

    https://www.thinglink.com/scene/753541573119049729 (Denne lenka må du kopiere inn i nettleseren din for at den skal fungere.)

     

    Neste bildet (41-48):

    https://www.thinglink.com/scene/776344663341662210 (Denne lenka må du kopiere inn i nettleseren din for at den skal fungere.)

     

    Gunta Dale - 08.02.2016 18:04

  13. Læreplanar TIP

    Dette heftet samlar kompetansemåla til TIP Vg1, Industriteknologi Vg2, Arbeidsmaskiner Vg2 og Køyretøy Vg2. Det kan lette arbeidet med FYR, særleg i oppstartfasen. NB: alle kompetansemåla i alle fag, både programfag og fellesfag, kan vere relevante.

    pernille.sordal@t-fk.no - 14.04.2016 14:19

  14. Dreibenken

    I denne oppgaven skal du sette begrepene på riktig plass.

    yrian@online.no - 09.02.2016 09:03

  15. Terningkast 6

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, matematikk, engelsk, dokumentasjon og kvalitet, tekniske tjenester og produksjon

    Hver elev skal produsere en aluminiumsterning utfra en arbeidstegning. Eleven skal finne egnet materialtype, regne ut hvor mye material som trengs, hvilken tykkelse materialet skal ha og kutte material og sveise det sammen. De må også i arbeidsprosessen regne ut strømstyrke, gassmengde under sveising og trådtykkelse. Når de har sveiset, skal elevene regne ut vekt på hver side av terningen for å få likevekt.

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 13:05

  16. Askeskuffe - tverrfaglig prosjekt på TIP

    Bredt tverrfaglig prosjekt som involverer programfag og fellesfagene norsk, engelsk, naturfag og matematikk på VG1 TIP. Elevene skal lage en askeskuffe i stål. Andre produkter kan også vurderes. Alle grunnleggende ferdigheter kan legges inn i prosjektet. Læringsmål (kompetansemål) for alle involverte fag er beskrevet i vedlagte word dokument. Metoder involverer arbeid på verksted og i klasserom, noe undervisning og veiledning og mye egenarbeid. Sluttproduktet er en skriftlig rapport.

    dagst210562 - 21.02.2014 11:29

  17. Muntlig presentasjon: Instruksjon på verkstedet

    Elevene skal forberede og gjennomføre en presentasjon om en maskin de har lært seg å bruke på verkstedet. Presentasjonen holdes for norsklærer ute i verkstedet.

    Læringsmål:

    • Å planlegge og gjennomføre en presentasjon
    • Å formidle fagkunnskap fra programfaget for en målgruppe

    Elevene får en vurdering av sin presentasjon etter at presentasjonen er ferdig.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 15:40

  18. Traktorlodd

    Oppgaven går ut på å beregne volum, vinkler, vekt og høyde, i dette eksempelet et traktorlodd. Ut fra grunnskisse skal det beregnes høyde på lodd som skal ligge i bunnen i kassen. Dette loddet skal veie 200 kg. Elevene står fritt i å velge mellom jern og bly(egenvekt finnes i verkstedhåndboka). 

    vvestoel@gmail.com - 06.02.2018 19:25