Search page

Søket fant 19 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. HEALTH AND SAFETY AT THE CONSTRUCTION SITE

    Skriveoppgåve der elevar på bygg og anleggsteknikk (vg1 og vg2) jobbar med helse, miljø og tryggleik. Elevane skal førebu eit skriv eller ei brosjyre for sine kollegar som ikkje har norsk som morsmål. Elevane kan ta utgangspunkt i ein anleggsplass dei kjenner til, og nytte fagkunnskap om HMT til å løyse oppgåva.

    kribef - 14.05.2013 11:44

  2. Yrkesutøveren og helse, arbeidsstillinger

    Elevene skal observere og dokumentere egen og andres sitte- eller arbeidsstillinger.

    De skal deretter forklare hvordan man kan bedre sitte- eller arbeidsstilling og forklare hvordan dette kan påvirke helsen.

    Vedlegg inneholder konkrete oppgaver til elevene.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:28

  3. Where Shit Happens

    Dette opplegget er basert på et prosjekt der elevene bygde en utedo, men kan knyttes til hvilket som helst produkt. Opplegget kan gjøres helt eller delvis. Elevene vil jobbe med ordinnlæring, muntlig aktivitet både på verksted og i form av presentasjoner og tekst. Grunnleggende ferdigheter som å lese, regne, snakke og skrive blir berørt. Jobber enten individuelt eller i grupper. Det er flere sluttprodukter i dette prosjektet: PowerPoint-presentasjon; muntlig presentasjon; materialsliste; salgsprospekt; brev med materialsbestilling til engelsk/amerikansk materialsleverandør.

    0904arst - 13.05.2013 16:49

  4. Logg og prosjekt til fordypning

    Elevene fører ukentlig logg over de oppgavene de utfører i programfaget. Loggen kan skrives i norsktimene eller den kan være hjemmelekse. Etter 2-3 mnd. får elevene en større oppgave hvor de må gjøre rede for og reflektere over opplæringen i perioden.

    Læringsmål

    • Kunne gjøre notater underveis i en arbeidsprosess. Kunne skrive tekst med hovedpunkter og god oversikt.
    • Kunne reflektere over egen utvikling.

    Grunnleggende ferdigheter

    rora0708 - 21.01.2014 09:29

  5. Forsøk med solfangere

    Dette er et undervisningsopplegg som er rettet mot energi for fremtiden-delen i naturfaget der elevene får gjøre forsøk med solfangere.

    Opplegget skal gjøre forsøket mere interessant og fenge elevene ved å koble inn aktivitet på verkstedet i programfagstimene.

    Eirin Gjendemsjø - 14.10.2014 14:51

  6. " I chose to look the other way"

    Undervisningsopplegget har fokus på HMS. Utgangspunktet er diktet "I chose to look the other way" av Don Merrill som er et forståelig og konkret dikt. Diktet er basert på en sann historie. Opplegget inkluderer ordinnlæring og forståelse av innholdet ved hjelp av kahoot-quizer og film (10 min). Elevene skal deretter skrive en tekst der de gjør diktet om til en fortelling.

    Lisbeth Andersland - 23.04.2014 15:21

  7. BA need some help

    Astrid Myskja - 23.01.2014 11:25

  8. To welcome a foreign employee - Building and Construction

    Dette opplegget har fokus på muntlige og kommunikative ferdigheter og kan brukes som etterarbeid til første utplassering i bedrift.

    Elevene skal forberede seg på og gjennomføre et rollespill (parvis) om hvordan han/hun ble mottatt på arbeidsplassen: hvordan medarbeidere, fasiliteter, sikkerhet og arbeidsoppgaver ble introdusert.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 09:06

  9. Lage innhegning for husdyr

    Planlegge og bygge en innhegning for mindre husdyr, som kaniner, høns, lam o.l.

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Oppgaven er relativt åpen, men det er gitt betingelser/rammer for materialer og hvordan det kan løses. Det skal først lages et par skisser over alternative løsninger, hvor elevene får gjøre erfaringer med at arealet kan variere innenfor en gitt omkrets.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 17:15

  10. Mål av våtrom

    Som flislegger kan du komme til en jobb og ikke vite hva som er gjort av murarbeid før du skal legge fliser. Dersom du legger fliser på et bad som ikke er riktig konstruert, står du selv i fare for å måtte dekke feilene. Det er derfor veldig viktig at du er sikker på at både vegger og gulv er i orden.

    Undervisningsopplegget inneholder realistiske matematikkoppgaver med utregninger som en flislegger må gjøre i forberedelsene av flisleggingen.

    Oppgavene er utarbeidet sammen med forskalingslærer Tor Magne Fiskå gjennom FYR-arbeidet på Godalen VGS.

    Håkon Tveit - 21.01.2015 20:38

  11. SIKKER JOBBANALYSE (SJA) (alle bygg- og anleggsfagene)

    Et svært yrkesnært opplegg som krever god bruk av språket og kunnskap om HMS og SJA - som som alle i bransjen MÅ kunne.

    karber7 - 16.10.2014 10:15

  12. Presentasjon fra murerverkstedet

    Dere skal presentere for resten av klassen planlegging, gjennomføring og egenvurdering av en av øvelsene på murerverkstedet i høst. 

    Dette er en individuell oppgave.

    Dere skal presentere i en ca 5- 10 min presentasjon hvordan dere planla og bygde øvelsen, og gjerne en vurdering av hvordan du syntes det gikk.

    Sørg for å bruke eventuelle tegninger og beskrivelse av øvelsen i deres framlegg, bilder fra selve byggingen og det ferdige produkt.

    Per Arthur Christensen - 17.11.2015 14:50

  13. How To Build A Shed - Part 2 The Walls

    http://www.house-improvements.com/shed shows you how to construct and erect the walls on the DIY shed project. Part 2 of the series.

     

    Å kunne lese i bygg- og anleggsteknikk innebærer å forstå aktuell faglitteratur på norsk, engelsk og andre aktuelle språk. Det er også sentralt å slå opp i og lese lover, forskrifter, spesifikasjoner, produktbeskrivelser, arbeidsbeskrivelser, aviser og tidsskrifter knyttet til bygg- og anleggsteknikk.

    Torleif Sleveland - 15.10.2013 13:47

  14. Gazebo life

    Opplegget Gazebo Life har et todelt fokus:

    1. Opplegget skal gi elevene et språklig fundament for å kunne beskrive enkle byggeprosesser, samt bruke dette i en digital presentasjon (muntlig kompetanse).

    2 Opplegget skal inspirere til kreativ skriving gjennom å lese og lytte til en spenningsnovelle (The Tell-Tale Heart  by E.A. Poe), og så skrive en egen spenningsnovelle med setting basert på bygget de har laget (gazebo/summer house). Opplegget oppfordrer til samskriving (skriftlig kompetanse/ samarbeidslæring).

    Svein Anders Kvellestad - 12.06.2015 10:46

  15. My workshop

    Elevene får presentert en mal for hvordan de skal skrive om arbeidet på verkstedet. Malen heter workshop log og inneholder faste punkter som elvene skal fylle ut og levere inn hver uke (se vedlegg).

    Elevene blir presentert for ord som kan være nyttige å kunne innenfor yrkesfaget. Vokabular som kan knyttes til og brukes om yrkesfaget blir presentert i starten av prosjektet, sammen med loggen. Jeg har valgt å la elvene øve på de nye ord i gloseboka.no. Her kan de logge seg inn og jobbe med de glosene som er relevant for sitt tema, f.eks. treteknikk eller rørlegging.

    Julie Bjørnstad - 09.06.2016 14:34

  16. Grubletegning HMS - byggfag

    Liten tegning for å få elevene i gang med tankeprosessen om HMS og kosthold

    Laget av: Mette Kleive og Tove Gustafsson

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 13:50

  17. Formelbruk praktisk vinkla

    Noen kjappe øvelser som kan benyttes for å vise formelbruk innen byggfaget og matematikk.

    Trappeformel, rettvinkla trekanter, areal, volum, hjelpemidler som regneark, kalkulator.

    Illustrasjon: Olav Kristensen / Stein Aanensen. Lisens: CC by-sa. Kilde: ndla.no

    Se hele undervisningsopplegget under her: "Formelbruk praktisk rettet.docx"

    Dag Vassbotn - 30.01.2013 15:50

  18. Søke jobb

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er at elevene skal være jobbsøkere og gjennomføre et jobbintervju i form av et rollespill. Elevene skal lære å skrive jobbsøknad og CV som en del av læreprosessen. Norsklærer gjennomgår sjangerkrav for søknad, CV og jobbintervju. Programfaget gir eleven bakgrunn for å velge den rette stillingen han/hun vil søke på (annonser aviser, NAV, Finn.no etc.) Programfaglærer er med på intervjuet og bidrar med faglige kommentarer og spørsmål.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 13:50

  19. Tverrfaglig fremføring - Norsk og Bygg- og anleggsteknikk

    Muntlig presentasjon - prosjekt til fordypning

    Skriftlige ferdigheter:

    Elevene skal hver uke skrive logg fra verksted.

    Muntlige ferdigheter:

    Elevene skal holde presentasjon og diskutere arbeidsmetoder og HMS med hverandre og programfaglærer.

    Linn Økland - 13.05.2013 17:33