Search page

Søket fant 13 resultater på 0.066 sekunder.

Søkeresultater

  1. Prosent på kjøkkenet - smoothie

    Elevene skal lære å regne med prosent gjennom praktisk arbeid på kjøkkenet. Elevene skal lage smoothie og coctail der oppskriften er oppgitt i prosent. De skal også regnes ut svinnprosent og oppskriften skal reguleres underveis.

    Kristine Lohne - 12.06.2013 00:33

  2. Sukker- og fettinnhold i forskjellige matvarer

    Elevene skal regne med prosent gjennom praktisk arbeid. Elevene skal regne ut hvor mye sukker en bestemt matvare inneholder etter først å ha funnet ut hvor mange prosent sukker varen inneholder. Eleven skal veie en oppgitt mengde fett og finne ut hvor mange prosent dette tilsvarerer i matvaren.

    Kristine Lohne - 12.06.2013 16:30

  3. Energi: Inntak og forbruk

    Forsøket tar for seg energiinnhold i gulrot og potetgull.

    Regne ut aktivitet som må til for å forbruke den energi som er i potetgull og gulrot.

    runel - 09.12.2013 11:28

  4. Næringsinnhold i cola - intro til energibalanse i kroppen

    Vis hva en cola inneholder ved å "lage" cola.

    Brukes som intro om energibalanse i kroppen. Fin tankevekker for elevene.

    Fint utgangspunkt for diskusjon om kosthold og energibalanse i kroppen.

    Grunnleggende ferdigheter: muntlig og regning

     

    larskristia - 09.12.2013 13:36

  5. Matematikk og helse i et måltid

    Elevene beskriver næringsstoffene i dette måltidet, i tillegg til at de beregner energiinnhold og gjør om enheter i oppskriften.

    Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen Aftenposten/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevene velger selv oppskrifter og lager maten på kjøkkenet.

    Dag Vassbotn - 14.05.2013 09:51

  6. Undervekt og overvekt blant jenter og gutter

    Foto: Tore Wuttudal Samfoto/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en artikkel om undervekt og overvekt blant gutter og jenter. Det er laget spørsmål til innholdet i teksten som elevene skal svare på underveis.

    Grunnleggende ferdigheter

    - å kunne uttrykke seg muntlig

    - å kunne uttrykke seg skriftlig

    - å kunne lese

    - å kunne regne

    harbre - 14.05.2013 11:56

  7. Spesialkost

    Hensikten med oppgaven er å ta utgangspunkt i oppskrifter på spesialkost (her: diabetes) og vurdere næringsinnhold i maten, både mengde og sammensetning. I matematikk blir det snakk om overslagsregning, forholdstall og omgjøringer.

    Av utstyr trenger elevene skrivesaker og kalkulator.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i RM arbeider vi med å bruke mål, vekt og volum og tilpasse oppskrifter/resepter.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 15.11.2012 11:52

  8. Vekt av matvarer

    Elevane skal vurdere vekt, vege matvarer, gjere om og rekne ut pris. Undervisningsopplegg på vedlagt fil.

    Geir Løland - 30.01.2013 14:38

  9. Påvisning av antioksidanter

    Enkelt forsøk for påvisning av antioksidanter.

    Hentet fra Utforskende arbeidsmetoder i naturfag - 22 praktiske ideer, Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi, NTNU, Berit Bungum og Peter van Marion (red.)

    Vi kan lese mye om betydningen av antioksidanter for vår helse, og alle vet at det er sunt å spise frukt og bær fordi det gir oss mye antioksidanter. Kan vi undersøke selv hva som inneholder antioksidanter?

    Utstyr / ressurser

    trine.johnsen@stfk.no - 14.01.2015 10:45

  10. Energiinnhold i ulike matvarer

    • Hvor mye veier en deig som gir 25 rundstykker - og hvor mange kJ inneholder den?
    • Hvordan regner man mellom kJ og kcal?
    • Hvordan regne ut hvor mange kJ, gram proteiner, fett og karbohydrater ulike mavarer inneholder?

    I vedlagte fil finnes mengdetreningsoppgaver til disse temaene.

    Julie Bjørnstad - 19.11.2014 22:04

  11. Hvorfor blir ikke geleen stiv?

    Har du prøvd å lage gele med fersk ananas eller kiwi? Geleen blir ikke stiv. Hva kan dette skyldes?

    Enzymer er store ”verktøymolekyler” som øker farten til kjemiske reaksjoner. Med dette forsøket kan man se virkningen av et enzym som ”klipper opp” proteiner eller polysakkarider, og man kan se forskjellen når enzymet mangler eller er ødelagt. I gele holdes vannet på plass av proteiner eller polysakkarider. Enzymer kan klippe disse opp i korte biter slik at geleen blir flytende.

    trine.johnsen@stfk.no - 29.04.2015 13:24

  12. Sukkerinnhold i ulike drikkevarer

    Elevene skal arbeide med oppgaver om hvor mye sukker forskjellige drikkevarer inneholder. Opplegget er utarbeidet ut fra en artikkel på nettavisen.no.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 22:44

  13. Fruktsalat og prosentregning

    Elevene får utdelt frukt og lager fruktsalat. Vi regner ut avskjær/svinn, andeler og prosentandeler. Til slutt spiser elevene fruktsalaten.

    Foto: Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Thorleif Westby - 07.11.2013 10:08