Search page
Søket fant 22 resultater på 0.051 sekunder.
Søkeresultater
-
Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag
Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.
Målgruppe
Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30
-
Sammenligne priser mellom to apotek
For et bofelleskap skal det kjøpes inn noen varer på et apotek. Det kan velges mellom "Apotek A" der vi får 20% rabatt, eller "Apotek B" hvor det er en rekke forskjellige tilbud. Elevene regner ut hvor det lønner seg å handle slik at det blir billigst for beboerne.
Hvis man samler inn embalsje kan opplegget utvides slik at elevene spiller rollespill og går en tur på apoteket i klasserommet. Der får de med seg embalasjen og kan regne det hele hjem. Embalasjen kan senere brukes som konkreter i volumregning.
Anders Fløtra - 06.03.2013 17:29
-
Helse- og oppvekstfag, VG1 - muntlig fremføring og skriftlig innlevering
Denne oppgaven er todelt. Elevene får 4 timer på seg (pluss hjemmearbeid). Eleven skal ha en muntlig fremføring og i tillegg levere en skriftlig fagtekst.
Oppgaven går ut på at eleven skal velge ett kompetansemål fra programfaget helsefremmende arbeid og lage en muntlig fremføring om dette kompetansemålet.
Den andre delen av oppgaven er at eleven skal skrive en fagtekst der han/hun forteller om et yrke innen helsesektoren. Eleven kan godt ta utgangspunkt i et yrke som han/hun har lyst til å jobbe med når eleven er ferdig utdannet.Anniken Solfjeld Pedersen - 23.04.2013 11:24
-
Eating disorders
Elevene lærer hva en spiseforstyrrelse er. De presenterer det de har lært gjennom en powerpoint i klasserommet.
Janne Midttun Hedemann - 07.11.2013 09:49
-
Helseopplysningskampanje
Et undervisningsopplegg om reklame. Elevene skal lage en helseopplysningskampanje.
ada.brathen.oye@oppland.org - 09.12.2014 10:55
-
Kindergarten – Meal Plan
- Elevene skal lage en ukes-meny for en barnehage.
- De må kunne utforme den skriftlig på en oversiktlig og lettforståelig måte.
- Gjennom arbeidet skal elevene sette seg inn i kriterier for hva som er sunn og helsebringende mat og ut i fra dette kunne grunngi matvalgene de gjør
Jan Espen Andresen - 20.02.2015 13:53
-
Leppepomade
Formålet med denne aktiviteten er at elevene skal lage sitt eget kosmetiske produkt med varedeklarasjon.
Materialer og utstyr (til to elever):
- 3,0 g bivoks
- 7 ml sesamolje
- 2 dråper peppermynteolje
- 7 dråper e-vitamin
- 2 skruhylser
- 2 plastpipetter
- 10 ml målesylinder
- plastkopp
- plastskje
- begerglass med plass til plastkoppen
Tidsbruk: 45 min
Cecilie Isaksen Eftedal - 29.06.2013 07:48
-
Matematikk og helse i et måltid
Elevene beskriver næringsstoffene i dette måltidet, i tillegg til at de beregner energiinnhold og gjør om enheter i oppskriften.
Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen Aftenposten/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa
Elevene velger selv oppskrifter og lager maten på kjøkkenet.
Dag Vassbotn - 14.05.2013 09:51
-
Undervekt og overvekt blant jenter og gutter
Foto: Tore Wuttudal Samfoto/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa
Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en artikkel om undervekt og overvekt blant gutter og jenter. Det er laget spørsmål til innholdet i teksten som elevene skal svare på underveis.
Grunnleggende ferdigheter
- å kunne uttrykke seg muntlig
- å kunne uttrykke seg skriftlig
- å kunne lese
- å kunne regne
harbre - 14.05.2013 11:56
-
Artikkeloppgave om livsstilssykdom
Av Synne Granshagen og Stine Maria Ändresen
FYR-undervisningsopplegg
Tema: sakprosa
Sjanger: Artikkel
Samarbeid med Helse og oppvekst.
Tidsramme: 4 norsktimer
Grunnleggende ferdigheter: Å kunne uttrykkje seg munnleg og skriftleg i helse- og oppvekstfag inneber å kommunisere med andre menneske. Evna til kommunikasjon er avgjerande i møte med menneske i ulike livssituasjonar.
nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 17:21
-
Elevøvelse: Vi tester hudpleieprodukter.
Elevøvelse der elevene tester hudpleieprodukter de bruker. Naturfagøvelsen knyttes opp som et ledd i et større tverrfaglig prosjekt (Norsk, programfaget helsefremmende og naturfag).
Mette Sunde Kleive - 05.02.2014 16:15
-
Tea & Sandwiches
Opplegget har en hoveddel innenfor kulturkunnskap/mat i UK, hvor vi lager og serverer te og tradisjonelle, små sandwicher. Maten merkes med ingredienser etter at vi har diskutert forskjellige dietter. Oppskriftene er beregnet på 8 små biter, og kan brukes som omgjøringsoppgaver (matematikk). Innøving av fraser i forbindelse med servering av te hører også med. Til avslutning skal elevene skrive en rapport hvor de gjør rede for prosessen, gir en egen vurdering og foreslår forbedringer.
valm - 11.12.2013 15:03
-
Påvisning av antioksidanter
Enkelt forsøk for påvisning av antioksidanter.
Hentet fra Utforskende arbeidsmetoder i naturfag - 22 praktiske ideer, Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi, NTNU, Berit Bungum og Peter van Marion (red.)
Vi kan lese mye om betydningen av antioksidanter for vår helse, og alle vet at det er sunt å spise frukt og bær fordi det gir oss mye antioksidanter. Kan vi undersøke selv hva som inneholder antioksidanter?
Utstyr / ressurser
trine.johnsen@stfk.no - 14.01.2015 10:45
-
Debatt - Den kvinnelige anatomi
Elevene skal være kjent med teori om debatt. Undervisningsopplegget benytter et skriftlig debattinnlegg fra Marta Breen og et debattprogram fra NRK. Sluttproduktet skal være et skriftlig debattinnlegg.
marbaa1 - 27.03.2014 12:50
-
Reklameprosjekt i norsk og helse- og oppvekstfag
Dette er et reklameprosjekt som lett kan knyttes opp mot flere yrkesfag.
I løpet av 4-6 undervisningstimer - pluss hjemmearbeid - skal elevene produsere og presentere analyse av en reklame som kan knyttes opp mot helsefagene, i tillegg til å produsere en egen reklameplakat der de reklamerer for et lignende produkt. Det vil legges stor vekt på evne til å kjennetegne og gjenskape forskjellige virkemidler.
Vurdering: muntlig
liv.r.stenberg@gmail.com - 03.12.2014 14:59
-
Advertising in English Speaking Countries: Possible Health Consequences
The first stage of this task aims to explore the influence of advertising on a person's health, by considering the possible health consequences resulting from a specific food choice. It's a joint project between Vg1 English and Vg1 HO. The students are presented with two adverts from an English-speaking country, selected by the teachers, one of which features a healthy food choice and another of which features an unhealthy food choice. Each student will be given their own two adverts. The students will go on to produce a written assignment based on these two designated adverts.
alison.jones.rod@hfk.no - 18.11.2015 14:34
-
Læreplanar Helse- og oppvekstfag
Dette heftet samlar kompetansemåla til helse- og oppvekstfag Vg1, barne- og ungdomsarbeidarfag Vg2 og helsearbeiderfag Vg2. Det kan lette arbeidet med FYR, særleg i oppstartfasen. NB: alle kompetansemåla i alle fag, både programfag og fellesfag, kan vere relevante.
pernille.sordal@t-fk.no - 14.04.2016 14:15
-
Lag ditt eget badeskum og din egen tannkrem
Elevene kan lage en kosmetikkserie med produkter som såpe med
forskjellig konsistens og lukter, hudkrem, hårvoks, badebomber,
badesalt, leppepomade, tannkrem og makeupfjerner. Ved å bruke
enkle kjemiske prinsipper er det mulig å fremstille mange forskjellige
produkter. Og ved å justere mengden av de forskjellige ingrediensene,
endres konsistens og bruksområde på produktet.
I en slik prosess kan vi gjøre elevene oppmerksomme på produkter
de selv bruker. Hva slags stoffer inneholder de? Hva erBerit Reitan - 09.10.2013 09:47
-
Næringsinnhold i kosten
Hensikten med oppgaven er at eleven skal bli bevisstgjort nærings- og energiinnholdet i maten sett i forhold til statens anbefalinger
Arbeidsoppdraget vil gå ut på å:
1.beregne energiinnholdet i en oppsatt dagsmeny
2.sammenlikne næringsinnholdet med anbefalingene til statens ernæringsråd
I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i HO jobber vi med grafisk framstilling av materialet.
Anita - 30.01.2013 15:35
-
Faglig vaffelkos
Dette er et tverfaglig opplegg mellom matematikk og HO. Elevene skal tilberede et lite måltid for en bestemt målgruppe og vurdere den helsemessige betydningen av måltidet for målgruppen. Før måltidet kan tilberedes må elevene regne på hvor mye røre de må lage og hvor mange vafler de må steike. De skal også planlegge og gjennomføre innkjøp og sette opp regnskap for utgiftene.
Line Johnsen - 13.05.2013 17:51