Search page

Søket fant 37 resultater på 0.044 sekunder.

Søkeresultater

  1. Kontorfaglig kommunikasjon; ulike typer formelle brev

    Undervisningsopplegget skal gi elever trening i ulike skriveroller tilknyttet kontorfaglig arbeid. De skal lære å skrive ulike typer formelle brev.

    Her utfordres elevene ift skriftlig formell kommunikasjon i forespørsler, tilbudsbrev, bestillingsbrev, ordrebekreftelse og reklamasjonsbrev.

    I denne sammenheng vektlegges krav til tekstenes form, fokus (innhold) og formål for å øke elevenes bevissthet om rammene rundt målrettet kommunikasjon.

    bjorgk - 14.05.2013 10:05

  2. Adaptasjon av skjønnlitteratur: vi lager hørespill!

    Elevene får en innføring i dramatisk litteratur, med spesielt fokus på stemmebruk. Deretter skal elevene lese en tekst (eventyr, novelle, dikt, etc) som de skal adaptere til et hørespill. Manuset er utgangspunkt for hørespillet som tas opp på telefon eller gjennom bruk av lydredigeringsprogrammet Audicity. De endelige hørespillene blir vurdert og spilt for klassen.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 17.06.2013 09:50

  3. Helter

    Velg deg en av disse heltetypene:

    • Den klassiske helten
    • Den litterære helten
    • Hverdagshelten
    • Anithelten

    Bruk photostory, moviemaker, power point presentasjon eller film til å presentere heltetypen du har valgt. Begrunn hvorfor personen du har valgt kan kalles en helt. Fortell hvorfor du valgte nettopp denne heltetypen.

    Arbeidet med temaet helter vil vurderes opp i mot muntlig karakter i norsk.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 16:16

  4. En skoledag på hurtigruta

    Lag en brosjyre som beskriver en dag på hurtigruta. Dokumenter opplevelser/kunnskap (natur, mat, språk og kulturelt mangfold, fagkunnskap, yrker og utdanning, HMS, mm.). Brosjyren skal inneholde et intervju.

    kirth060866 - 14.11.2013 11:16

  5. Hjelp skoleungdom i et annet land!

    Innledning:

    Gruppen skal starte en veldedig organisasjon hvor formålet er å hjelpe skoleungdom i en bestemt skole i et bestemt land (søsterklasse) med skolemateriell.

    Oppgave:

    1. Etabler kontakt med aktuell skole/klasse for å kartlegge behov

    2. Lag en plan for anskaffelse av aktuelt materiale

    3. Lag en plan for forsendelse av aktuelt materiale

    4. Lag en kostnadsoversikt

    5. Lag en finansieringsplan

    6. Forbered en presentasjon for aktuelle sponsorer/aktører

    7. Gjennomfør presentasjonen

    25096902 - 30.01.2014 14:37

  6. Rekruttering, ansettelse, søknad/CV og intervju

    Opplæring i rekrutterings- og ansettelsesprosesser, skrive søknad/CV og gjennomføring av intervju i samarbeid med lokalt næringsliv.

    yvobu - 27.03.2014 10:52

  7. Valgte jeg rett da jeg begynte på Service og samferdsel?

    Tverrfaglig oppgave i 2 deler.

    Norsk og programfag og PTF.

    Gjøre seg kjent med yrkene som Service og samferdsel fører til, og søke jobb i praksis.

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 14:55

  8. En pakkereise - Reiseliv

    Yrkesdifferensiert oppgave

    Her følger undervisningsopplegg og selve oppgaven

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 15:59

  9. Holdningskampanje, reklame, informasjonsbrosjyre eller plakat om bærekraftig utvikling

    Innhold: Klassen ser samlet filmen "You will not believe your eyes" før refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Etter dette ser de filmen "Sir David Attenborough Plastic Ocean" før ny refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Videre viser lærer "Nedbrytingstid for ulike typer avfall" før ny refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Dette er ment å skulle aktivere elevenes forkunnskaper før oppgave gis.

    Til refleksjon: Hvor mye i pant pr flaske brus ville gjøre at elever orker å pante flasken?

    siv.gronmo@stfk.no - 02.12.2014 14:50

  10. BBC Learning English | Talking business

    Her kan du få tips til hvordan du skal håndtere ulike situasjoner i arbeidslivet.

    siwaina - 14.05.2013 12:55

  11. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  12. We're all going on a UK holiday

    Elevene får en oppgave hvor de skal planlegge en ferie i UK. De kan selv velge destinasjon. Elevene skal presentere sitt «produkt» for klassen og får muntlig vurdering.

    Læringsmål:

    Julia Day - 13.05.2013 15:58

  13. Å selge en forretningsidé

    Undervisningsopplegget innebærer at elevene arbeider med forretningsidéen sin, både i tekstform og i bildefortelling (Photostory 3). Forretningsidéen som tekst inngår som deltekst i et større dynamisk kjernedokument kalt forretningsplan. Kjernedokumentet er hoveddokumentet der ulike fagtekster legges inn underveis gjennom hele vg1 SS.

    bjorgk - 10.04.2013 14:33

  14. Skrive artikkel for SAS sitt magasin Scanorama

    Du skal skrive en sammensatt tekst med bilder og bildetekst for dette magasinet som skal tiltrekke seg turister til Alta. Teksten skal innholde tittel, innledning, hoveddel med tre avsnitt, der hvert avsnitt beskriver et tilbud til turister i Alta. Avslutt artikkelen med en konklusjon. Tenk på målgruppa når du lager denne teksten, hvordan du kan bruke språk og bilder fra Alta. Ta gjerne dine egne bilder.

    Bruk lenkene nedenfor som inspirasjon.

    2408soru - 18.02.2014 19:33

  15. Produksjon og markedsføring av kosmetiske produkter

    Dette er et tverrfaglig prosjekt i naturfag og programfag på service og samferdsel.

    Lærer har gjennomgått læreplanmålene i Ernæring og helse med fokus på kosmetikk og hovedbestandeler i kosmetiske produkter.

    Klassen deles inn i grupper på 3-5 elever.

    En såpe eller hudkrem produseres i naturfag på naturfagrommet (siden det lett kan bli litt søl mm). Produksjonsprosessen må planlegges med tanke på form, farge, konsistens, lukt, bruksområde, markedsføring og målgruppe:

    fape2605 - 29.01.2014 23:02

  16. Pre-writing and written activity

    Opplegget er en skriveprossess hvor elevene først starter med enkle førskrivingsaktiviteter for deretter å jobbe med å skrive en lengre tekst.

    Bruk PowerPoint-presentasjonen for å gi elevene innspill til hva de kan skrive om. Gå veien om korte, konkrete spørsmål til tankekart til egenprodusert sammenhengende tekst

    Læringsmål: Skrive en lang sammenhengende tekst med logisk oppbygging og variert språk.

    Grunnleggende ferdighet: Skriftlig og muntlig aktivitet

    ginarn - 19.12.2013 10:05

  17. Presentere ungdomsbedrift

     

    Lisens: CC-by-nc-sa, foto: Espen S Hoen, vg, Scanpix/NTB

    Elevene skal presentere ungdomsbedriften og skolen i møte med besøk av elever fra Russland og Frankrike. Klassen er vertskap for de andre utenlandske elever, skal ta imot dem, presentere sin UB og legge til rette for en hyggelig sosial setting hvor elevene skal oppleve å bli kjent med hverandre.

    0904arst - 14.05.2013 11:14

  18. Tverrfaglig dag på kjøpesenteret

    "Fagdag" der elevene på Service og samferdsel besøker et kjøpesenter. Der dokumenterer de og svarer på en rekke oppgaver. De skal også handle inn til en lunsj, og tilbrede lunsjen for en gruppe andre elever. Opplegget tar med seg læreplanmål fra fellesfagene norsk og naturfag, men kan lett også inkludere andre fellesfag. Formell vurdering i norsk og naturfag. 

    Grunnleggende ferdigheter som berøres:

    - Muntlige ferdigheter: forberede/utføre/bearbeide, finne

    - Digitale ferdigheter: tilegne/behandle, produsere/bearbeide, kommunisere

    Hildegunn Moland - 12.11.2014 15:19

  19. Cruising Norway

    Tverrfaglig oppgave som kan brukes i engelsk, matte og naturfag, service og samferdsel evt vg2 transport og logistikk.

    You are a tour operator in Norway, and you have to plan a package deal for foreign tourists.

    You can choose from different target groups:

    • Retired Japanese business men
    • A group of American families
    • European youngsters in their gap year

     

    Criteria

    liss.hansen@bfk.no - 01.12.2015 14:59

  20. Lag en brosjyre over amerikanske merkedager

    Engelsk: Lag en brosjyre over amerikanske merkedager vi, i Norge, har tilegnet oss. Gjør i tillegg rede for hvordan de forskjellige merkedagene markedsfører seg.  Presenter brosjyren. 

    Kommunikasjon:

    Skriftlig innlevering hvor elevene diskuterer:

    1. Opprinnelsesland/opprinnelig tradisjon 
    2. Virkemidler i reklame/markedsføring
    3. Hvordan kan vi fornorske tradisjonene? 
    4. Hva gjør disse merkedagene med norsk næringsliv? 
    5. Etikk i forhold til markedsføring 

    Eventuelt at elevene idemyldrer om hva oppgaven skal inneholde. 

    alijoa11@vgs.nfk.no - 01.12.2015 15:10

Pages