Search page

Søket fant 11 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Gjødsel: ressurs - men miljøproblem

    Yrkesrettet oppgave i Matematikk VG1 på Naturbruk.

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en artikkel om gjødsel som ressurs, men og som et potensielt miljøproblem. Artikkelen er delt i tre arbeidsoppdrag. Det er laget spørsmål til innholdet i teksten som elevene skal svare på underveis.

    Grunnleggende ferdigheter:

    - å kunne uttrykke seg muntlig

    - å kunne uttrykke seg skriftlig

    - å kunne lese

    - å kunne regne

    Det er en fordel om eleven bruker digitalt verktøy til grafisk fremstilling i oppgaven.

    harbre - 14.05.2013 09:09

  2. Mjølkeproduksjon og beregninger av volum

    Elevene skal jobbe to og to. De skal måle opp mjølketanken i fjøset vha målebånd eller tommestokk, etterpå skal de regne ut volumet av tanken. På bakgrunn av årsutskriten fra Tine, skal de regne på hvor mye ei ku produserer i gjennomsnitt pr. dag, hvor mye mjølk fjøset leverer pr. tankhenting, hvor stor del av volumet i tanken som brukes i både liter og prosent, sammenligning av produksjonen i forhold til kvote og i forhold til landsgjennomsnitt.

    elifi - 27.03.2014 12:01

  3. Fabrikktråler-regne utbytte og fortjeneste

    En god filetmaskin øker utbytte og fortjeneste noe enormt. Denne oppgaven viser hvor mye mer det blir i fortjeneste når utbyttet øker en prosent.

    Hans Olav Gjendem - 12.11.2013 14:52

  4. Matematikk for naturbruk, forberekning

    Enkel praktisk oppgåve som kan nyttast i matematikkundervisning utandørs.

    Anders Herfoss - 06.11.2013 15:07

  5. Finn spireprosenten i korn

    Undervisningsopplegg fra ndla naturbruk.

    Forsøk: Finn spireprosenten i korn.

    Hvor god kvalitet har såkornet?

    I dette forsøket skal elevene så korn, deretter registrere og beregne hvor stor andel av kornet som spirer.

     

    Berit Reitan - 19.04.2016 10:33

  6. Filetering av fisk, beregne svinn og fortjeneste

    Foto: Tom Haga / Norges sjømatråd. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Elevene skal lære seg å bruke måleredskaper, måleenheter og regne med prosenter og prosentfaktor. Samtidig er det fokus på å vurdere målenøyaktighet og målemetoder.

    Rolf Liebich - 14.05.2013 11:37

  7. Dekk og matematikk

    Opplegget tar utgangspunkt i informasjon som står på dekk. Ut fra informasjonen snakker vi om, og vi kan regne på, disse emnene i matematikk:

    Thorleif Westby - 06.11.2013 15:33

  8. Fôringsbehov for hest

    Elevene skal beregne fôringsbehovet for forskjellige hestetyper ved hjelp av formler, tabeller og informasjon i tekst.

    Kristine Lohne - 16.06.2014 10:40

  9. Hellelegging

    Foto: Jens Arne Meistad

    I denne oppgaven skal elevene øve seg på å lage mønstre av hageheller og «knott»-stein (små brostein). Foruten det estetiske blir det målinger, mengdeberegninger, enkel brøkregning og forholdstall.

    Wenche Dypbukt - 03.03.2015 10:43

  10. Fruktsalat og prosentregning

    Elevene får utdelt frukt og lager fruktsalat. Vi regner ut avskjær/svinn, andeler og prosentandeler. Til slutt spiser elevene fruktsalaten.

    Foto: Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Thorleif Westby - 07.11.2013 10:08

  11. Hestehold og matematikk

    Foto: Unni Hofsø. Lisens CC by-sa.

    Hest som veier 500 kg trenger til vedlikehold og lett arbeid: 4,5 fòrenheter pr. dag, 1 fòrenhet rundballe gir 6 kg, 1 fòrenhet høy gir 3 kg - og endel mere regneoppgaver når du har hest.

    Se hele opplegget under ressurser under her:

    Dag Vassbotn - 13.05.2013 17:30