Search page

Søket fant 14 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Vehicle for Sale!

    Elever på TIP bruker mye tid på å studere annonser på finn.no. Nå skal de selv lage en annonse på engelsk, der de skal fremstille en bil/motorsykkel/moped til salgs. Annonsen lages som en sammensatt tekst, med faguttrykk om kjøretøy i teksten. Hvordan skal du best appellere til en potensiell kjøper, hvilke tekniske finesser skal fremheves ved ditt kjøretøy?

    Elevene skal så parvis svare telefonisk på hverandres annonser. Her får de praktisert 'telephone English'.

    karin.d.pettersen@fremmedspraksenteret.no - 14.05.2013 12:07

  2. Stereotyping – us and they?

    A teaching design that empowers the individual through cooperative learning and prevents labeling and stereotyping of groups of individuals through an understanding of covert discrimination in digital media and face to face. The lessons will mainly strengthen the pupils' ability to express themselves orally.The end product of the lessons will be a poster produced by each group to be shared among the rest of the class.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.11.2012 10:49

  3. To welcome a foreign employee - Building and Construction

    Dette opplegget har fokus på muntlige og kommunikative ferdigheter og kan brukes som etterarbeid til første utplassering i bedrift.

    Elevene skal forberede seg på og gjennomføre et rollespill (parvis) om hvordan han/hun ble mottatt på arbeidsplassen: hvordan medarbeidere, fasiliteter, sikkerhet og arbeidsoppgaver ble introdusert.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 09:06

  4. Felting - Design, Arts and Craft

    Elevene skal lage en presentasjon av eget produkt som etterarbeid til arbeid de har gjort i "Prosjekt til fordypning". I dette tilfellet har elevene lært om toving, og både prosess og sluttprodukt skal presenteres, samt at de skal vise kostnadsberegninger for en eventuell produksjon for et internasjonalt marked. Presentasjonen gjennomføres muntlig i klassen med bruk av Power Point eller annet egnet presentasjonsverktøy og utstilling av det ferdige produktet.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 12:25

  5. Jamie vs. Nuggets - Restaurant and Food Processing

    Fokus i dette opplegget er å lære om kylling som råvare, korleis handtere denne og kva som er sunn mat. Målet er at elevane skal vere aktive, i diskusjonar og oppgåveløysing, og undervisningsopplegget fokuserer på ordinnlæring og både skriftlege og muntlege ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 14:08

  6. Endurance Riding – Endurance GB. - Agriculture, Fishing and Forestry

    I dette opplegget øves elevenes evne til å lytte for å forstå informasjon om et faglig emne på engelsk. En informasjonsfilm om Endurance Riding(utholdenhetsriding) er utgangspunktet for læringsaktivitetene. Elevene skal arbeide med oppgaver i et vedlagt arbeidsark. Opplegget øver også muntlig produksjon, og i noen grad, også skriftlige ferdigheter.

    Det gis forslag til hvordan opplegget kan inngå i en større sammenheng, f. eks. som forberedelse til lesing av en litterær tekst.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 17:21

  7. How do you handle the situation? - Restaurant and food processing

    Opplegget tek for seg ulike praktiske situasjonar som elevane kan møte på i arbeidslivet når det gjeld gjestebehandling og kundeservice. Det øver munnlege ferdigheitar, og elevane diskuterer i grupper ein aktuell situasjon og kjem fram til ei felles løysing på denne. Metodikken er rollespel/dramatisering, og med opplegget fylgjer det med 4 «situasjonskort», som elevane skal bruke.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 14:23

  8. Gravity Racer - Technical and Industrial Production

    Dette er et tverrfaglig opplegg for elevene på TIP der fagene naturfag, matematikk, norsk og engelsk inngår. Sluttproduktet er en olabil. Her presenteres engelskdelen i prosjektet.

    Elevene skal vise forståelse av leste fagtekster om olabil og tilegne seg kunnskap og nytt vokabular. Etter at de har konstruert bilen i programfagstimene, skal de skrive manus til en muntlig redegjørelse av prosjektet. Denne redegjørelsen kan holdes i språklab, verksted eller klasserom.

    Svein Anders Kvellestad - 19.03.2013 15:58

  9. Car Mechanics - Technical and Industrial Production

    Dette er et ganske omfattende opplegg der man kan velge å gjøre deler alt etter hvor sterk elevgruppen er faglig. Hovedfokus er muntlige ferdigheter og ordinnlæring, men opplegget øver også lesing og skriving (subjektiv skrevet artikkel). Elevene skal lære vokabular knyttet til bil samt få en forståelse for hvordan differensialer fungerer. De skal bruke ordlæringsstrategier, øve lesing og lesestrategier og ha et rollespill med utgangspunkt i situasjoner som kan oppstå i et bilverksted. Det inneholder lenker til aktuelt fagstoff fra NDLA og et arbeidsark knyttet til videoen.

    Svein Anders Kvellestad - 18.02.2013 14:17

  10. My Patient Needs Nursing

    Opphavsmann: Trine M Paulsen, Marit Sørhøy. CC-by-nc-sa

    jantet - 24.10.2013 11:57

  11. Shakespeare in Fashion - Design, Arts and Crafts

    I dette opplegget lærer elevene å se dagens moter i sammenheng med moter fra Shakespeares tid – drakthistorie er et nøkkelord. Muntlige, skriftlige og digitale ferdigheter øves.

    Relevans: Bruke elevenes interesse for programfaglige områder (klesdesign) i engelskopplæringen

    Yrkesretting: Forberede elevene engelskfaglig på framtidig yrke

    Bilde: Jessica av Samuel Luke Fildes (1843-1927). Shakespeare Illustrated (Wikimedia Commons).

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2014 10:10

  12. Run and Read

    Elevene samarbeider om å lese, huske, si, lytte og skrive en tekst. Opplegget øver både muntlige, skriftlige og kommunkikative aktiviteter. Dette undervisningsopplegget er godt egnet som innledning til et større tema, for eksempel dokumentasjon av opplæring i praksisfeltet/prosjekt til fordypning. Finn en kort engelsk tekst om et tema innen barne- og ungdomsarbeiderfaget. Forslag: hygiene, måltid, beskrivelse av barne- og ungdomsarbeid. Teksten bør være på 6 - 15 linjer.

     

    inger-margrethe.el - 11.09.2013 15:33

  13. Hello Mum – reading a young adult novel

    Elevene skal lese en kortroman der en ung gutt, som i flere år har vært blant de beste i klassen, havner i en gjeng, og livet endres dramatisk. Romanen er skrevet i brevform. 

    Opplegget tar utgangspunkt i kortromanen Hello Mum av Evaristo Bernardine (i Quick Reads-serien fra Penguin) og øver lesing, skriving og muntlige ferdigheter, samt evne til å analysere litteratur. Romanen gir også god innsikt i gjengkulturer. Arbeidsheftet som følger opplegget inneholder før-, under- og etterlesingsoppgaver, som både går på innhold og språk (slang).

    Svein Anders Kvellestad - 23.01.2013 15:55

  14. Kitchen utensils - Restaurant- og matfag

    Målet med opplegget er at elevane skal øve grunnleggande kjøkkenutstyr-vokabular. Dette gjer dei ved hjelp av stasjonsundervisning. Opplegget inneheld tre døme på ordinnlæringsstrategiar.

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 10:21