Search page

Søket fant 34 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tut og køyr - arbeid med samansett tekst

    Opplegget tek sikte på å gi elevane erfaring med samansette tekstar, både å lese og vurdere slike tekstar, samt å sjølve produsere slike tekstar. Elevane får også trening i å formidle munnleg framfor ei forsamling.

    Opplegget tek også sikte på å gje elevane ein sjanse til å produsere ein fagtekst knytt til eige programområde. Her kan dei sjølve velje kva fagområde dei vil leggje vekt på. Samstundes får dei også erfaring med å produsere og publisere ein samansett tekst.

    DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Elevane skal trene på:

    brinor - 14.05.2013 12:07

  2. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  3. Terningkast 6

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, matematikk, engelsk, dokumentasjon og kvalitet og tekniske tjenester.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Elevene skal kunne:

    - Skrive arbeidsbeskrivelse på norsk og engelsk.

    - Skrive arbeidsrapport.

    - Produsere komponenter etter en arbeidstegning.

    - Velge materialer og verktøy i henhold til arbeidsoppdraget.

    - Regne med formlikhet og målestokk ut fra arbeidstegninger.

    - Bruke riktige måleenheter og måleredsskaper.

    - Regne ut overflate, volum og tetthet.

    lilan060753 - 13.05.2013 17:55

  4. Lagd og lært

    Elevene skal fortelle om noe de har lagd på verkstedet (f. eks. multiverktøy m/håndtak). De må beskrive både utstyr, materialer, arbeidsprosess samt nye ting de måtte lære seg underveis.

    Eva Beate Dahle - 06.03.2013 16:15

  5. HMS-kåseri

    Læringsmål: Lære å kjenne kåserisjangeren, hvordan skrive en kreativ, humoristisk tekst om et seriøst emne.

    Læreplan i norsk: Underpunkt skriftlig kommunikasjon:

    • Skrive kreative tekster i ulike kreative sjangere

    Læreplan mål for fellesfag teknikk og industriell produksjon, underpunkt:

    • Tekniske tjenester: foreta risikovurderinger i forhold til helse, miljø og sikkerhet.

    Muntlige ferdigheter i norsk: Skape mening gjennom å lytte, samtale og tale

    albe - 18.02.2014 20:12

  6. God kommunikasjon på bilverkstedet - Norsk - NDLA

    Oppgave til videoklipp om kommunikasjon mellom bilmekaniker og kunde.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.04.2013 09:22

  7. Sveiseingeniør - NDLA

    Kan du tenke deg å bli sveiseingeniør? I dette yrkesportrettet får du et innblikk i en sveiseingeniørs hverdag og hennes arbeidsoppgaver. Du får også vite noe om hvorfor det er viktig med de grunnleggende ferdighetene i fagene norsk, engelsk og matematikk, og hvordan sveiseingeniøren bruker disse ferdighetene når hun utfører arbeidsoppgavene sine.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.02.2014 09:25

  8. Yrkesretting av norsk på TIP: instruks skriftlig og muntlig

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret.no, hvor formål for skrivingen vektlegges mer enn i den typiske skoleskrivingen. Det faglige innholdet kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori. Det er skriftlige ferdigheter som er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 16:19

  9. Yrkesretting av norsk på TIP: rapport

    Beskrivelse

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret.no, hvor formål for skrivingen vektlegges. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Det er skriftlige ferdigheter som først og fremst er vektlagt her, men vurderingene kan også være muntlige.

     

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 16:38

  10. Brovaktstjeneste

    Dette tverrfaglige undervisningsopplegget er rettet mot fagområdet "Maritime fag" og omfatter fagene drift og operasjon, norsk, engelsk og samfunnsfag.

    Grunnleggende ferdigheter i maritime fag innebærer å beskrive, forklare og dokumentere arbeidsoppgavene på norsk og engelsk. Det innebærer å kunne formulere muntlig og skriftlig risikovurderinger og avviksrapporter. Å kunne bruke et presist språk for å unngå misforståelser.

    Etter endt undervisning skal eleven

    - beherske rorkommandoer på norsk og engelsk

    1604para - 21.11.2013 15:04

  11. Debatt: EL-bil

    Elevene skal være kjent med teori om debatt. Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i artikler fra ulike nettsider.

    marbaa1 - 27.04.2014 21:34

  12. Dikt for gutta

    Dette er et opplegg som skal sette fagstoffet om lyrikk inn i en kontekst gutta kanskje vil like. Opplegget inneholder tre dikt fra diktsamlingen "Dikt for gutta" (Kagge (Red.), 2011). Det inneholder også et dikt av Arne Hjeltnes, et av Jan Erik Vold og en rap av gruppa Endless. Alle filmsnuttene er hentet fra Youtube.

    marbaa1 - 24.04.2014 22:43

  13. Yrkesretting av norsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret, hvor formål for skrivingen vektlegges (se fil og lenke under). Logger brukes ulikt i ulike bransjer: som nødvendig informasjon i skiftarbeid innen helsesektoren, og som grunnlag for arbeidsprosess og faktura i industri og håndverk.

    Undervisningsopplegget bør gå over 4-12 uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker mer tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 11:25

  14. Smøreoljesystem og separator

    Læringsmål

    Fordypning i smøroljesystem, (fordypning i smøreoljesystem, diesel system og lensesystem. Hvis man blir ferdig med dette, kan man ta oppbygging av motoren, taktene og beregning av effekt, sylindervolum og indikert middeltrykk.)

    Elevene må lese manualer, som de videre skal basere systemtegninger på. Viderere skal de lage en presentasjon ved bruk av PowerPoint eller andre program som kan brukes.

    Innhold

    Formålet med smøring og eventuelt bortfall av smøring.

    mastersteinar@gmail.com - 10.12.2014 18:21

  15. Behandling av spesialavfall og miljøgifter på bilreparasjon

    Ei samarbeidsprosjekt i faga dokumentasjon og kvalitet, engelsk og norsk. Elevane skal få kunnskap om kva spesialavfall ein finn på ein verkstad og korleis denne skal handsamast. Elevane skal også lage ei liste over spesialavfall på engelsk med norsk oversetting. Dei skal også kunne utarbeide ein plan for korleis dei vil handsame spesialavfall på ein verkstad. Dette skal presenterast munnleg.

    brinor - 25.04.2013 11:29

  16. Stasjonsopplæring for repetisjon TIP

    Dette opplegget er ment som en repetisjon på temaer som er gjennomgått tidligere. Stasjonene er måling med skyvelær, toleranser og pasninger, festemetoder, gjenger, tiltrekking med moment. Fellestema for alle stasjoner er å bli bedre kjent med verkstedhåndboka og se sammenheng mellom teori og praksis.

    Det er beskrevet hvilket utstyr som skal være på hver stasjon. Det ligger også spørsmålsark på stasjonene som skal besvares og leveres inn.

    Det ligger inne noen spørsmål som ikke har sammenheng med faget, dette for at elevene skal undre seg over spørsmålene.

    magnemydland@gmail.com - 10.12.2014 18:24

  17. Registrere avvik og utarbeide avviksrapporter. Tverrfaglig oppgave norsk/TIP

    Oppgave:  HMS – Avviksrapportering.

    FORSLAG TIL GJENNOMFØRING:

    Tidsbruk 2x 45 min.

    Oppgavens formål: Gi eleven forståelsen av viktigheten med HMS. Eleven skal bli kjent med skolens eget avvikssystem. Eleven skal minst skive et avvik, samt fremføre dette foran klassen. Fremføringen skjer etter elevens eget ønske.

    Norskdelen i denne oppgaven går ut på: Muntlig og skriftlig presentasjon, med mulighet for diskusjon. Innhente fagstoff, fokus på personvern.

    Elevoppgave:

    Julie Bjørnstad - 15.06.2015 09:41

  18. ATV-prosjekt, Vg1 TIP, Godalen vgs.

    Elevene på TIP, Godalen VG1, lager ATV'er i løpet av vår-terminen. Prosjektet skaper mye engasjement og et uvanlig gruppefokus. Fellesfagene hadde en mulighet for å henge seg på dette engasjementet med å yrkes- og praksisrette. For de ulike aktivitetene i norsk og engelsk, se lenkene under. 

    For detaljer om ATV bygging må man henvende seg til TIP på Godalen.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 13:01

  19. Lesestrategier for tekst om dreiing

    Her finner en ulike lesestrategier for å lese gjennom en tekst om utvendig og innvendig dreiing. Teksten finner en på ndla under tip (teksten er opprinnelig fra "Industriskolen"). Tanken er at en kan plukke de strategiene en liker eller kjøre hele opplegget. Teksten er avansert og inneholder svært mange vanskelige fagbegreper.

    vigdis.pladsen@skole.rogfk.no - 16.06.2015 09:01

  20. Rapport på Yrkesfag - omvendt undervisning

    Dette er ein video som er laga for å gje elevane oversyn over kva ein rapport på yrkesfag eigentleg er. Kva typar rapportar har vi og kva type rapport er nyttig i kva samanheng?

    Videoen er primært knytt mot faget Prosjekt til fordjuping og Norsk, men det er også lagt inn tilknyting til læreplanmål for programfaga på vg1 og vg2, for å syne den tverrfaglege samanhengen mellom rapport som sjanger og bruken av rapport i dei ulike fagområda.

    Siv Reidun - 14.11.2013 15:26

Pages