Search page

Søket fant 20 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  2. Terningkast 6

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, matematikk, engelsk, dokumentasjon og kvalitet og tekniske tjenester.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Elevene skal kunne:

    - Skrive arbeidsbeskrivelse på norsk og engelsk.

    - Skrive arbeidsrapport.

    - Produsere komponenter etter en arbeidstegning.

    - Velge materialer og verktøy i henhold til arbeidsoppdraget.

    - Regne med formlikhet og målestokk ut fra arbeidstegninger.

    - Bruke riktige måleenheter og måleredsskaper.

    - Regne ut overflate, volum og tetthet.

    lilan060753 - 13.05.2013 17:55

  3. Diameter, slaglengde og volum

    Måler og tegner to forskjellige motorsylindre i verkstedet.

    I matematikktimen tas tegningene frem og det regnes på sylindervolum, enheter gjøres om og det regnes til slutt på motorstørrelse.

    Anders Fløtra - 18.11.2013 07:38

  4. " I chose to look the other way"

    Undervisningsopplegget har fokus på HMS. Utgangspunktet er diktet "I chose to look the other way" av Don Merrill som er et forståelig og konkret dikt. Diktet er basert på en sann historie. Opplegget inkluderer ordinnlæring og forståelse av innholdet ved hjelp av kahoot-quizer og film (10 min). Elevene skal deretter skrive en tekst der de gjør diktet om til en fortelling.

    Lisbeth Andersland - 23.04.2014 15:21

  5. Hand Tools of the Mechanical Trade

    Elevene jobber med vanlige verktøy som de daglig bruker i verkstedet. De skal lære seg de engelske navnene og forklare hva verktøyene brukes til.

    Elevene kan hvis ønskelig jobbe individuelt først, og så høre hverandre parvis.

    Opplegget har hovedfokus på ordinnlæring og muntlige ferdigheter.

    Håvard Karlsen - 11.09.2013 15:56

  6. Angle Grinder - Technical and Industrial Production

    Et tverrfaglig opplegg i muntlig engelsk, norsk og programfag på TIP.

    Elevene skriver manus til – og lager en instruksjonsvideo på engelsk der de skal foklare sikker bruk av vinkelsliper på verksted. Opplegget tar utgangspunkt i en video om bruk av vinkelsliper, og læringsaktivitetene forgår både i engelsk-, norsk-, og programfagtimene. Elevene lærer strategier for ordinnlæring og øver skriftlige, muntlige (kommunikasjon) og digitale ferdigheter. Et elevprodukt er inkludert i opplegget.

    Svein Anders Kvellestad - 16.04.2013 20:15

  7. Quiz and Swap - Hand Tools

    Cooperative Learning opplegg. Elevene får et spørsmål hver utdelt. De utveksler spørsmål, har en kort dialog rundt svaret, bytter spørsmål og finner en ny partner.

    Håvard Karlsen - 11.11.2013 08:10

  8. Registrere avvik og utarbeide avviksrapporter. Tverrfaglig oppgave norsk/TIP

    Oppgave:  HMS – Avviksrapportering.

    FORSLAG TIL GJENNOMFØRING:

    Tidsbruk 2x 45 min.

    Oppgavens formål: Gi eleven forståelsen av viktigheten med HMS. Eleven skal bli kjent med skolens eget avvikssystem. Eleven skal minst skive et avvik, samt fremføre dette foran klassen. Fremføringen skjer etter elevens eget ønske.

    Norskdelen i denne oppgaven går ut på: Muntlig og skriftlig presentasjon, med mulighet for diskusjon. Innhente fagstoff, fokus på personvern.

    Elevoppgave:

    Julie Bjørnstad - 15.06.2015 09:41

  9. Present your workbench

    Eleven skal presentere sin arbeidsstasjon muntlig, ved å forklare hvordan den slik at fellesfaglærereren forstår hvordan den brukes. Dette innebærer å forklare hva de tekniske termene betyr.

    anny8@vaf.no - 03.02.2016 15:40

  10. TIP logg, rapport og instruks med vurderingsskjema og skriverammer

    Dette undervisningsopplegget går over tolv uker, men kan gjøres på kortere tid dersom man ønsker det. Det er et tverrfaglig samarbeid mellom norsk, engelsk og om mulig programfagene produksjon og dokumentasjon og kvalitet.

    Torleif Sleveland - 21.10.2014 14:45

  11. Tilhengerlås / A Trailer Hitch Lock

    Læringsoppdrag "Tilhengerlås" i sammenføyning innneholder både norsk og engelsk-oppgaver. Vurdering skal gis i begge fag: programmfag og engelsk.

    Gunta Dale - 09.02.2016 00:24

  12. Verktøykjennskap / Tools (9-16)

    Dette interaktivt bildet hjelper TIP elever å lære verktøynavn både på norsk og engelsk. 

    Neste bildet (1-8):

    https://www.thinglink.com/scene/753541573119049729 (Denne lenka må du kopiere inn i nettleseren din for at den skal fungere.)

     

    Neste bildet (41-48):

    https://www.thinglink.com/scene/776344663341662210 (Denne lenka må du kopiere inn i nettleseren din for at den skal fungere.)

     

    Gunta Dale - 08.02.2016 18:04

  13. Matesystem i fôringsanlegg

    Oppgaven går ut på å beregne og planlegge ny drift /ombygging av et fôringsanlegg med tanke på fôring innen matproduksjon i landbruket.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i teknikk og industriell produksjon jobber vi med å foreta innstillinger på ulike maskiner.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 08:52

  14. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  15. Naturfagundervisning hos dekkgrossist

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i naturfag for TIP. Følgende fag involvert: naturfag, matematikk, tekniske tjenester, kvalitet og dokumentasjon. Stort innslag av praktiske oppgaver for elevene.

    ingaar@vgs.nfk.no - 31.05.2016 11:50

  16. Muntlig presentasjon: Instruksjon på verkstedet

    Elevene skal forberede og gjennomføre en presentasjon om en maskin de har lært seg å bruke på verkstedet. Presentasjonen holdes for norsklærer ute i verkstedet.

    Læringsmål:

    • Å planlegge og gjennomføre en presentasjon
    • Å formidle fagkunnskap fra programfaget for en målgruppe

    Elevene får en vurdering av sin presentasjon etter at presentasjonen er ferdig.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 15:40

  17. En reise på verkstedet -presentasjon/demonstrasjon av et arbeidsområde

    Elevene jobber parvis og velger ut et spesifikt arbeidsområde på verkstedet og skal demonstrere og presentere arbeidsprosessen etterpå. Nærmere beskrivelse i den vedlagte fila.

    lilan060753 - 13.05.2013 15:45

  18. Rapport og logg som en del av praktisk arbeid på verkstedet

    Elevene skriver logg og rapport etter å ha hatt overhaling av bremsesystem på en varehenger til personbil.

    lilan060753 - 14.05.2013 09:10

  19. Håndbok i måleverktøy/instrument

    FORSLAG TIL GJENNOMFØRING:

    Elevene velger et måleverktøy/instrument. Det er ønskelig at alle de nedenfor nevnte måleverktøyene/instrumentene er valgt, så elevene kan lære av hverandre. Elevene kan f.eks. ta bilde av valgte instrument og skrive en kort tekst om hva dette instrumentet brukes til. Teksten brukes som forberedelsesark til en muntlig presentasjon for de andre i klassen.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 10:56

  20. Funksjonsbeskrivelse av en dreiebenk

    Dette opplegget gjennomføres etter at elevene har gjennomgått krav til dreiebenkens HMS-reglement. Elevene gjennomgår dreiebenkens deler og funksjon på engelsk, før de tar den praktiske gjennomgangen ute i verkstedet.

     Metalldreiebenk

    Bildet er hentet hos www.ndla.no

    siwaina - 13.05.2013 15:21