Search page

Søket fant 12 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Sjanger

    Veldig fin og oversiktlig side når det gjelder blant annet sjanger.

    Linn Økland - 08.11.2013 13:48

  2. Ordliste knyttet til programområdet

    Elevene skal lage en ordliste ut ifra utdanningsprogrammet de går på. Ordlisten skal inneholde navn på faguttrykk, verktøy, maskiner og utstyr elevene bruker på verksted på skolen. Elevene starter på ordlisten i starten av skoleåret. På den måten har elevene mulighet til å legge til ord løpet av hele skoleåret.

    Elevene uttrykker seg skriftlig ved å lage en ordliste som skal være en sammensatt tekst.

    Linn Økland - 03.02.2014 10:11

  3. Redesign

    På forhånd er det nødvendig at programfaglærer har gjennomgått emnet redesign og naturfaglærer har drøftet problemstillinger rundt temaet.

    Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å informere og drøfte temaet redesign.

    Sluttproduktet er en artikkel som (kan) vurderes med karakter.

    Laget av Linn Økland(norsklærer), Heidrun Framnes(programfaglærer), Ingunn Abrahamsen(programfaglærer), Bjarne Sørensen( naturfaglærer) og Eivind Rygh (naturfaglærer).

    Linn Økland - 03.12.2013 12:57

  4. Muntlig instruksjon

    I dette undervisningsopplegget skal elevene gjennomføre muntlig instruksjon på verksted. På forhånd er det nødvendig at norsklærer går gjennom sjangeren instruksjon.

    Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å instruere hvordan arbeidsredskaper, metoder og utstyr fungerer. Det er viktig at de er mottakerbevisste. Instruksjonen kan gjennomfører individuelt eller i par.

    Kompetansemålene som er vedlagt gjelder for norsk, byggfag og elektro. Men opplegget er overførbart til andre utdanningsprogram.

    Vurdering i norsk og programfag.

    Laget av:

    Linn Økland - 14.01.2014 11:34

  5. Spesialkost

    Innhold:

    Elevene skal lage en toretters meny for fire personer som skal dokumenteres i en mappe. Denne mappen skal også inneholde en saktekst om en valgt sykdom innenfor temaet spesialkost. Den samme sykdommen skal også presenteres muntlig ved hjelp av digitale verktøy, for eksempel PowerPoint.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Linn Økland - 11.02.2014 09:27

  6. "Min venn TV" av Gro Dahle

    Elevene skal lese sakprosateksten "Min venn TV" av Gro Dahle, bruke ulike læringsstrategier og lese med ulike oppdrag.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Elevene leser teksten og tittelen som de skal reflektere over.

    Elevene uttrykker seg skriftlig ved blant annet tenkeskriving og bruk av gule lapper.

    Elevene uttrykker seg muntlig i par og på klassenivå.

    Linn Økland - 03.04.2014 16:00

  7. Å skrive logg

    Elevene skal lære å skrive logg, og forstå hensikten med loggskriving.

    Elevene uttrykker seg skriftlig ved å skrive logg. Dette gjelder både kladd, og sluttproduktet.

    Elevene uttrykker seg muntlig i samtale og diskusjon omkring arbeidet.

    Elevene bruker digitale verktøy ved skriving av logg. I tillegg kan elevene bruke kamera og ta bilder, og legge de ved loggen på en hensiktsmessig måte.

    Når det gjelder kompetansemål i programfag, kan disse gjerne fjernes og erstattes av andre. Samtal med programfaglærer om disse.

    Linn Økland - 08.01.2013 12:12

  8. Tverrfaglig fremføring - Norsk og Bygg- og anleggsteknikk

    Muntlig presentasjon - prosjekt til fordypning

    Skriftlige ferdigheter:

    Elevene skal hver uke skrive logg fra verksted.

    Muntlige ferdigheter:

    Elevene skal holde presentasjon og diskutere arbeidsmetoder og HMS med hverandre og programfaglærer.

    Linn Økland - 13.05.2013 17:33

  9. Argumentasjon

    Argumentasjon

    Læringsmål:

    Målet for undervisningsopplegget er at elevene skal lære seg å argumentere for ulike påstander, og vise åpenhet for andres meninger og standpunkter. Elevene skal bli rustet til å drøfte ulilke problemstillinger og gjøre dem bedre til for eksempel å skrive en artikkel eller et leserbrev.

    Muntlige ferdigheter:

    Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å forklare hva som er årsaker og løsninger på ungdomskriminalitet.

    Skriftlige ferdigheter:

    Linn Økland - 13.05.2013 15:46

  10. Reklame - muntlig presentasjon

    REKLAME

    Elevene skal lære hva reklame er og forstå hensikten med reklame. I tillegg skal de analysere en reklame eller lage en reklame.

    Muntlige ferdigheter

    Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å holde en presentasjon.

    Skriftlige ferdigheter

    Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å lage en PowerPoint presentasjon.

    Linn Økland - 14.05.2013 09:26

  11. Rollespill

    Skuespill

    Skriftlige ferdigheter

    Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å skrive replikker og sceneanvisninger til skuespill.

    Muntlige ferdigheter

    Elevene skal i gruppe samarbeide og diskutere seg frem til replikker og sceneanvisninger i et rollespill. Neste steg er å innta en rolle i rollespillet ved å vise innlevelse og engasjement.

    Linn Økland - 14.05.2013 11:54

  12. Fra norsk kultur til moderne uttrykk

    • Undervisningsopplegget forutsetter at elevene har gått gjennom begrepet "Fra norsk kultur til moderne uttrykk" i programfaget sitt på forhånd. De må skjønne hva norsk kultur og moderne uttrykk er.
    • Norsklærer går på forhånd gjennom hva som er viktig i en presentasjon og hvordan en PowerPoint bør lages/ utformes.

    Grunnleggende ferdigheter:

    • Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å lage en PowerPoint presentasjon hvor de også viser sine digitale ferdigheter.
    • Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å holde en presentasjon.

    Linn Økland - 10.12.2013 12:39