Search page

Søket fant 82 resultater på 0.069 sekunder.

Søkeresultater

  1. Co-operative learning & in-depth projects

    Aim: For the pupils to learn through teaching others. The pupils should be able to teach a small group of pupils about the in-depth project (ptf) they are currently working on, with the end result being that pupils not working on this project should have gained a basic understanding, and be able to answer questions on each of the other projects.

    Julia Day - 14.05.2013 10:06

  2. How to connect to a projector

    Beskrivelse: Ein lagar ein presis skriftleg instruksjon på korleis ein koplar ein prosjektør til datamaskinen. Sjå ressursark. Den eine eleven les opp instruksjonane til den andre eleven som utfører det instruksjonen seier. Ein byter så rollene.

    Bjarne Skuggen - 14.05.2013 11:04

  3. Artikkeloppgåve om avfallshandtering

    Arbeid med sjangeren saktekstar skal munne ut i at eleven skriv ein artikkel med tema frå programområdet sitt.

    Gjennom samtale, lesing og arbeid i klassen får ein sjå på korleis saktekstar er bygd opp. Ein ser på ulike typar innleiing, argumentasjon og avslutning og elevane får prøve seg på dei ulike delane sjølve.

    brinor - 03.10.2013 13:39

  4. Visit a wiseman - work experience

    This is a lesson based on a cooperative learning structure from Spencer Kagan and Jette Stenlev. It is to be used after work experience for students to share and reflect on their experiences. It predominantly involves oral work but can also be completed with the group producing a short text.

    Bronia Hamilton - 15.10.2013 11:08

  5. Yrkesutøveren og helse, arbeidsstillinger

    Elevene skal observere og dokumentere egen og andres sitte- eller arbeidsstillinger.

    De skal deretter forklare hvordan man kan bedre sitte- eller arbeidsstilling og forklare hvordan dette kan påvirke helsen.

    Vedlegg inneholder konkrete oppgaver til elevene.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:28

  6. Varmekabler

    Geometri, areal, målestokk.

    Elevene får i oppdrag å legge varmekabler på et bad.

    • De skal tegne badet i målestokk, beregne lengde på kabelen, velge riktig kabel i forhold til ønsket effekt.

    (De kan legge varmekabelen, men det er ikke nødvendig.)

    Oppgaven er lagt ved som ressurs.

    Gro Esekielsen - 30.01.2013 15:25

  7. Computer electronics and health, safety and environment

    Elevane skal reflektere over korleis helse, miljø og tryggleik spelar inn i sitt framtidige yrke. Elevane skal tenkje over kva potensielle risikoar dei kan støte på i yrket sitt. Dei skal også jobbe med kva tryggingstiltak og utstyr dei brukar i jobben, og kva dei sjølve kan gjere for å unngå helseproblem.

    Grunnleggjande dugleik; å kunne uttrykkje seg skriftleg og munnleg.

    kribef - 13.05.2013 14:45

  8. Å jobbe med ungdomsspråk og faguttrykk

    Elevene jobber med språk og faguttrykk på egen hånd, med utgangspunkt i noen konkrete spørsmål fra lærer. Elevene jobber med disse i grupper. Deretter skal elevene dele resultatene sine ved å gå til andre grupper. Lærer styrer denne organiseringen. Dette er et selvinstruerende opplegg, der elevene i størst grad jobber på egen hånd.Hensikten med opplegget, er å få større bevissthet rundt begrepsforståelse både opp mot programfaget og norskfaget/grunnleggende ferdigheter.

    Læringsmål:

    Elevene skal bli kjent med begreper knyttet opp til språk

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 16:05

  9. Electric circuit

    Beskrivelse av oppgaven «Electric circuit»:

    marinab - 13.05.2013 18:00

  10. Formelt brev. Dataelektronikk og norsk

    I programfaget dataelektronikk får elevane i oppgåve å levere eit skriftleg tilbod til ein skule som skal flytte inn i nye lokale. I firmaet som skal levere tilbodet får eleven rolla som IKT-ansvarleg og skal vurdere kva utstyr skulen treng, kva type oppkopling skulen må ha og dimensjonere denne. Det heile skal formulerast som eit formelt brev. Brevet skal vere skrive på ein slik måte at også ein som ikkje er datakyndig kan vurdere løysinga.

    brinor - 13.05.2013 18:01

  11. Montering av lamper i tak

    Hensikten med oppgaven er å finne plassering av lyspunkter i tak slik at det blir jevn lysfordeling i rommet.

    Illustrasjon: ©Klaus-Allan Eide

    Anita - 06.03.2013 15:26

  12. Planlegge installasjon av varme i enebolig

    Planlegge installasjon av varme i enebolig i henhold til tegning. Gjør nødvendige beregninger ut fra tegninger og monter anlegget i øvelsesbås.

    magmor - 06.03.2013 17:00

  13. A simple electric circuit exercise

    Oppgåve der elevane skriv / reknar ut fakta om ein enkel straumkrins. Enkel bruk av Ohms lov.

    Roger Jan Støyva - 01.05.2013 19:19

  14. A simple electric circuit exercise

    Oppgåve der elevane skildrar ein enkel straumkrins og reknar ut fakta. Enkel bruk av Ohms lov.

    Roger Jan Støyva - 27.04.2013 12:36

  15. Korleis forklare elektronikk munnleg og skriftleg til Kari og Ola?

    Grunnleggande ferdigheter: Å kunne lese, uttrykke seg munnleg og skriftleg

    Opplegget inneheld mange ulike aktivitetar der programfaglærar og norsklæraren samarbeider.

    Sluttprodukt:

    1. Skriftleg tekst, frå gruppa, og ikkje-fagpersonar les han. «Kva forstår dei (ikkje)?»

    Faglærar i norsk og faglærar i programfaget vurderer, med karakter.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 19:02

  16. When will smartphone batteries get smart?

    Elever svarer på spørsmål om smarttelefonteknologi basert på nyhet fra BBC, og skriver om egen erfaring med smarttelefoner.

    Mål: Elevene skal forstå hovedinnhold og detaljer i en engelsk tekst om smarttelfonbatterier, og skal kunne formidle kunnskapen videre til data- og elektronikklærer.

    Grunnleggende ferdigheter: Å kunne lese og å kunne skrive.

    Julia Day - 18.03.2014 13:07

  17. An Electric Interview

    (gratis fra Dreamstime) © Cristian Nitu | Dreamstime Stock Photos

    Opplegget handler om å intervjue en annen elev på norsk eller engelsk om arbeid med et system fra programfag. Elevene jobber videre med intervjuet ved å skrive det ned og oversette til engelsk, og så brukes det til å skrive brukerveiledning eller sammendrag om systemet. Intervjuet kan også gjennomføres på engelsk.

    Julia Day - 30.01.2014 19:14

  18. Home Cinema

    Opplegget er opprinnelig en modul i data- og elektronikkfaget som har blitt oversatt til engelsk. Så langt som mulig underviser programfaglærer om emnet på engelsk, med støtte fra engelsklærer. Elevenes sluttprodukt framføres på engelsk. Arbeidet med elevenes presentasjoner foregår både i programfag- og engelsktimene.

    Læringsmål:

    ginarn - 04.12.2013 15:38

  19. Muntlig instruksjon

    I dette undervisningsopplegget skal elevene gjennomføre muntlig instruksjon på verksted. På forhånd er det nødvendig at norsklærer går gjennom sjangeren instruksjon.

    Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å instruere hvordan arbeidsredskaper, metoder og utstyr fungerer. Det er viktig at de er mottakerbevisste. Instruksjonen kan gjennomfører individuelt eller i par.

    Kompetansemålene som er vedlagt gjelder for norsk, byggfag og elektro. Men opplegget er overførbart til andre utdanningsprogram.

    Vurdering i norsk og programfag.

    Laget av:

    Linn Økland - 14.01.2014 11:34

  20. Sola er for alle

    "Image courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net".

    Forberedelser:

    • Sammarbeid mellom lærerne
    • Skaffe riktig utstyr
    • Lese kapitel i boka
    • Installasjonen er laget på forhånd i elenergi time
    • Solcelle teknikk er gjennomgått av naturfagslærer

    Julia Day - 19.03.2014 20:33

Pages