Search page

Søket fant 31 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Theme Travel in the UK - Service and transport

    Elevene skal bruke relevant informasjon på internett til å lage og presentere en temareise til et land/sted i UK. Elevene skal lage en brosjyre på engelsk ved hjelp av programmet Publisher (Office-pakken). Brosjyren og opplysninger om markedsføringsidè og økonomiske beregninger skal inngå i presentasjonen. Opplegget øver både skriftlige, muntlige, kommunikative, digitale og matematiske ferdigheter.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 16.11.2012 12:15

  2. Formal and informal language

    Dette opplegget fokuserer på språklæring og skriftlige ferdigheter. Elevene skal identifisere eksempler på uformelt språk gjennom en brainstorm og vurdere språkbruk i forskjellige situasjoner. Videre skal de omskrive en veldig uformell jobbsøknad til passende språk. Neste oppgave innebærer at de skal lese en artikkel og en blogg om rapperen 50 cent og skal jobbe med å identifisere forskjellene i språklige uttrykksmåter og forklare effekten av disse forskjellene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.11.2012 12:26

  3. Pimp the Customer's Car! Technical and Industrial Production

    Et skriveopplegg som trigger interessen og fantasien til svært mange TIP/INT-elever, nemlig bilstyling. Her kan elevene, uten tanke på kostnader, style en hvilken som helst bil. Opplegget fokuserer på ordinnlæring og skriftlige ferdigheter, men kan også følges opp med en presentasjon som øver muntlige og digitale ferdigheter.

    Med opplegget følger et elevarbeidsark med skriveoppgaven "Pimp the Customer's Car" og et vurderingsark til bruk for læreren. Bilde kjøpt fra Dreamstime

    Svein Anders Kvellestad - 06.05.2013 15:36

  4. Make your own Haiku Poetry!

    Elevene lærer om haiku som sjanger og lager en klasseutstilling av haikudikt på engelsk. Diktene skal settes inn i layout i ett av Adobeprogrammene som elevene er kjent med (Photoshop, Illustrator eller InDesign).

    Etter en innledende forelesning om sjangeren, jobber elevene individuelt, med lærer som veileder.

    Grunnleggende ferdigheter som dekkes i dette prosjektet er skriving, lesing og bruk av digitale verktøy.

    Opplegget kan tilpasses andre programfagområder der elevene da bruker Power-Point eller et annet presentasjons-/designverktøy.

    Svein Anders Kvellestad - 08.05.2013 14:42

  5. Tiling and grouting - Building and Construction

    I dette opplegget øves elevenes evne til å ta imot muntlig instruksjon og å presentere en arbeidsprosess. Elevene bruker engelske ord og faguttrykk mens de demonstrerer hvordan flislegging og fuging foregår. Denne muntlig/praktiske presentasjonen foregår i byggverkstedet, mens elevenes forarbeid gjøres i klasse/grupperom i fellesskap og individuelt og ved øving hjemme.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 08:31

  6. To welcome a foreign employee - Building and Construction

    Dette opplegget har fokus på muntlige og kommunikative ferdigheter og kan brukes som etterarbeid til første utplassering i bedrift.

    Elevene skal forberede seg på og gjennomføre et rollespill (parvis) om hvordan han/hun ble mottatt på arbeidsplassen: hvordan medarbeidere, fasiliteter, sikkerhet og arbeidsoppgaver ble introdusert.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 09:06

  7. Felting - Design, Arts and Craft

    Elevene skal lage en presentasjon av eget produkt som etterarbeid til arbeid de har gjort i "Prosjekt til fordypning". I dette tilfellet har elevene lært om toving, og både prosess og sluttprodukt skal presenteres, samt at de skal vise kostnadsberegninger for en eventuell produksjon for et internasjonalt marked. Presentasjonen gjennomføres muntlig i klassen med bruk av Power Point eller annet egnet presentasjonsverktøy og utstilling av det ferdige produktet.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 12:25

  8. World Famous Designers - Design, Arts and Crafts

    I dette opplegget øver elevene muntlige ferdigheter, først og fremst forberedt muntlig kommunikasjon, siden elevene, med utgangspunkt i sine kunnskaper om en verdenskjent designer, skal lage en presentasjon og fremføre denne i klassen. Elevene trener også digitale ferdigheter og leseferdigheter, som her innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om World Famous Designers og andre tekster fra internett. Elevene jobber i små grupper på 2-3 eller individuelt og skal som sluttprodukt også lage en bildecollage med tilhørende tekst.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 10:21

  9. First Aid for Electricians - Electricity and Electronics

    Elever jobber med teori og praksis om førstehjelpstiltak med spesielt fokus på mulige skader en kan få under arbeid med elektriske innstallasjoner. Hovedfokus er på muntlig kommunikasjon, men involverer også lesing og noe skriving.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 13:25

  10. First Aid - Healthcare, Childhood and Youth Development

    In this teaching project the pupils choose a first aid case as a starting point for their work. They work in groups of three and have to make a list of words that they will need in order to describe and act out their case. The main focus is on oral competence, but they will also make a detailed desription in writing of how to treat an injured person.

    Ideas for peer assessment and follow-up activities are included.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 16:38

  11. Jamie vs. Nuggets - Restaurant and Food Processing

    Fokus i dette opplegget er å lære om kylling som råvare, korleis handtere denne og kva som er sunn mat. Målet er at elevane skal vere aktive, i diskusjonar og oppgåveløysing, og undervisningsopplegget fokuserer på ordinnlæring og både skriftlege og muntlege ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 14:08

  12. An HMS project in Agriculture and horticulture and Equestrian and farrier activities

    Elevane skal førebu ein presentasjon om helse og sikkerheit i eit område innan landbruk/hestefag for ei tenkt målgruppe - the Young Farmer's Club. Elevane skal jobbe i par. Målet er at dei skal betre engelskkunnskapane sine om HMS, men også bli meir merksam på eigen og andre sin tryggleik både i heimen, på garden og på skulen. Opplegget øver lesing som grunnleggande ferdigheit, evna til å organisere og framstille informasjon - også skjematisk - og har elles fokus på munnlege ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 12:35

  13. Endurance Riding – Endurance GB. - Agriculture, Fishing and Forestry

    I dette opplegget øves elevenes evne til å lytte for å forstå informasjon om et faglig emne på engelsk. En informasjonsfilm om Endurance Riding(utholdenhetsriding) er utgangspunktet for læringsaktivitetene. Elevene skal arbeide med oppgaver i et vedlagt arbeidsark. Opplegget øver også muntlig produksjon, og i noen grad, også skriftlige ferdigheter.

    Det gis forslag til hvordan opplegget kan inngå i en større sammenheng, f. eks. som forberedelse til lesing av en litterær tekst.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 17:21

  14. How do you handle the situation? - Restaurant and food processing

    Opplegget tek for seg ulike praktiske situasjonar som elevane kan møte på i arbeidslivet når det gjeld gjestebehandling og kundeservice. Det øver munnlege ferdigheitar, og elevane diskuterer i grupper ein aktuell situasjon og kjem fram til ei felles løysing på denne. Metodikken er rollespel/dramatisering, og med opplegget fylgjer det med 4 «situasjonskort», som elevane skal bruke.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 14:23

  15. Working with Recipes - Restaurant and Food Processing

    Elevane skal jobbe med oppskrifter, omsetje desse frå engelsk til norsk (og norsk til engelsk) og å rekne om frå amerikanske mål til europeiske. Samtidig vil elevane få auka vokabularet sitt og jobbe med fagrelaterte ord og uttrykk. Opplegget øver altså både lesing, skriving og rekning som grunnleggjande ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 15:03

  16. Custom-fitting a chair - Design, Arts and Crafts

    Dette opplegget øver lesing som grunnleggende ferdighet. I denne sammenhengen innebærer dette å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om hvordan de kan lage en skreddersydd stol til en tenkt kunde. I tillegg er det fokus på muntlige ferdigheter. Elevene lærer faguttrykk og måleenheter (inches og degrees) og å kommunisere om og presentere fagstoff fra dette programfagområdet som rollespill.

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 15:25

  17. HMS - prosessorientert skriving - programfaguavhengig

    Undervisningsopplegget fokuserer på skriftlige ferdigheter og det faglige ordforrådet innenfor eget programområde - spesielt innen Helse, miljø og sikkerhet. Elevene skal arbeide etter prinsippene i prosessorientert skrivepedagogikk, og sluttproduktet skal være en sakprosatekst om HMS på egen jobb/praksisplass. Elevene skal selv arbeide videre med teksten etter første respons fra lærer, og så leveres det ferdige produktet, som blir vurdert med karakter. Opplegget inneholder lenker til en litterær tekst for inspirasjon og gir ideer til førskrivningsaktiviteter.

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 14:00

  18. Gravity Racer - Technical and Industrial Production

    Dette er et tverrfaglig opplegg for elevene på TIP der fagene naturfag, matematikk, norsk og engelsk inngår. Sluttproduktet er en olabil. Her presenteres engelskdelen i prosjektet.

    Elevene skal vise forståelse av leste fagtekster om olabil og tilegne seg kunnskap og nytt vokabular. Etter at de har konstruert bilen i programfagstimene, skal de skrive manus til en muntlig redegjørelse av prosjektet. Denne redegjørelsen kan holdes i språklab, verksted eller klasserom.

    Svein Anders Kvellestad - 19.03.2013 15:58

  19. Run and Read - Healthcare, childhood and youth development

    Dette undervisningsopplegget er godt egnet som innledning til et større tema, for eksempel dokumentasjon av opplæring i praksisfeltet. Opplegget viser hvordan man kan bruke aktiviteten Løpediktat . Elevene skal samarbeid om å lese, huske, si, lytte, skrive en tekst. Opplegget øver både muntlige og skriftlige ferdigheter og har klar overføringsverdi til andre programområder.

    Svein Anders Kvellestad - 24.10.2013 15:26

  20. Create your own logo - Design, Arts and Craft

    Dette opplegget tar for seg hvordan man utarbeider en logo (idéutvikling, skisser etc.). Teoristoffet blir gjennomgått på engelsk (bla. farge- og formteori), og presentasjonen av oppgaven skal være på engelsk - både muntlig og/eller skriftlig. Hovedvekten legges på skriftlige og digitale ferdigheter. Opplegget inneholder arbeidsark med teori, elevoppgave og forslag til vurdering med vurderingskriterier. Flere nettressurser oppgis også for faglig påfyll og inspirasjon. Bilder inkludert i opplegget er enten kjøpt fra Dreamstime eller Creative Commons fra Wikipedia Commons.

    Svein Anders Kvellestad - 15.02.2013 14:00

Pages