Search page

Søket fant 45 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Kokk-servitør vg2. Restaurantbesøk - vudering av mat og service

    Besøk på restaurant der elevane vurderer produktet, dvs. meny, mat, sørvis, miljø og pris. Vilkåret er at det finst ein restaurant på staden og at ein kan avtale ein overkomleg pris på førehand. Ein kan sjølvsagt søke skulen om tilskot for å dekke utgifter.

    På førehand les elevane restaurantmeldingar/vurderingar, noko som det finst rikleg av i alle større aviser. Dermed lærer dei kva som skal leggast vekt på i ein slik situasjon. Dette bør også avtalast på førehand. Ein bør også lære elevane kva som er vanleg "folkeskikk" ved slike høve.

    runvan - 17.09.2013 14:02

  2. Boking

    Elevene inviteres til å ta bilder av mennesker med bok/bøker (lesende), helst en de har lånt på skolebiblioteket. Dere velger selv situasjon etc., men kravet er minimum en person samt en bok pr. bilde. Bildet kan tas med mobiltelefon eller annet utstyr eleven selv disponerer.

    harkri - 30.04.2013 11:55

  3. En drittjobb

    Dette er tenkt som et dokumentasjonsprosjekt av en praktisk arbeidsoppgave, hvor norskfaget og bransjelære samarbeider. Utgangspunktet er et faktisk utført stykke jobb: En reparasjon av et kloakkrør. Men opplegget kan også tilpasses andre typer av arbeidsoppgaver.

    Her inngår alle de grunnleggende ferdigheter: Skriving, lesing, regning, muntlighet og digitale verktøy.

    Metode: Det er tenkt som et gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning underveis.

    Sluttproduktet blir en skriftlig rapport eller tilsvarende levert på Fronter, med både tekst og bilde.

    peto - 31.10.2013 13:17

  4. Norsk og design og håndverk

    Dette er et opplegg om totemdyr. Det er utarbeidet av design og håndverkslærere på Røyken vgs. og norsklærer (Tor Hemma og Thorbjørn Carlsen).

    Thorbjørn Heen Carlsen - 06.11.2013 14:15

  5. VENSKAP – Å JOBBE MED FILMEN BUDDY

    Tverrfagleg samarbeid i norsk og samfunnsfag. Kan brukast på alle studieretningar, vg2

    ØVING PÅ DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Øving på munnlege, skriftlege og digitale ferdigheiter

    Eit opplegg om filmen ”Buddy” som kombinerar norsk og samfunnsfag. Elevane svarar rett inn i oppgåva. Tema er venskap og sosialisering.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 12:24

  6. Ordliste knyttet til programområdet

    Elevene skal lage en ordliste ut ifra utdanningsprogrammet de går på. Ordlisten skal inneholde navn på faguttrykk, verktøy, maskiner og utstyr elevene bruker på verksted på skolen. Elevene starter på ordlisten i starten av skoleåret. På den måten har elevene mulighet til å legge til ord løpet av hele skoleåret.

    Elevene uttrykker seg skriftlig ved å lage en ordliste som skal være en sammensatt tekst.

    Linn Økland - 03.02.2014 10:11

  7. Å lage forside til roman

    Elevene velger seg en roman, leser og diskuterer i lesesirkler ut fra spørsmål og stikkord fra lærer. Deretter lager de en ny forside til sin roman og presenterer denne for klassen. Hensikten er å både jobbe med romansjangeren og sammensatt tekst.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 17.06.2014 11:28

  8. Reklameoppgave

    Dette undervisningsopplegget er todelt:

    1. Elevene lager en reklame for et produkt eller en idé knyttet til eget programfag, hudpleierfaget.

    2. Elevene analyserer en fritt valgt hudpleierelatert reklame.

    Se vedlagt fil for metode, sluttprodukt og vurdering.

    marram - 27.03.2014 11:30

  9. Lag ein reklameannonse for linja di

    Elevane skal lage ein reklameannonse for yrkeslinja si. Målet er å få elevar på ungdomsskulen til å søkje på denne linja. Dette opplegget kan fungere fint som gruppearbeid.

    Grunnleggjande ferdigheiter:

    • å kunne uttrykkje seg munnleg
    • å kunne skrive
    • å kunne lese
    • å kunne bruke digitale verktøy

    Sluttprodukt: Sluttproduktet skal vere ein annonse. Denne kan til dømes vere ein plakat eller ei PowerPoint-side. Elevane skal til slutt presentere produktet og grunngi vala dei har gjort.

    Elinn Devold Myklebust - 23.04.2014 13:59

  10. Helseopplysningskampanje

    Et undervisningsopplegg om reklame. Elevene skal lage en helseopplysningskampanje.

    ada.brathen.oye@oppland.org - 09.12.2014 10:55

  11. Lær norsklæraren flislegging

    Fotograf: Sebastian Gonzalez

    Dette undervisningsopplegget er eit tverrfagleg prosjekt mellom norsk og produksjon i byggteknikk vg2. Elevane skal i programfaget legge membran og vegg- og golvflisar. Arbeidet skal dokumenterast. Sluttproduktet er ein instruksjonsvideo publisert på You tube der ein skisserer arbeidsmetode, forklarar verkty og går nærare inn på materiale. Det skal også leggast ved ei dreiebok som dokumenterer arbeidsprosessen fram til sluttproduktet. Modelltekst er vedlagt.

    Roy-Olav T. Øien - 27.01.2015 10:46

  12. Internasjonal reklamekampanje vg2

     

    I denne oppgaven skal elevene lage en reklamekampanje som kan brukes både nasjonalt og internasjonalt. Alle mediefagene samt engelsk og norsk kan trekkes inn i oppgaven.

    britt.guro.sather@bleiker.vgs.no - 10.02.2015 11:57

  13. HMS; ergonomi og trening for å forebygge belastningsskader

    Tverrfaglig samarbeid mellom bygg- og anleggsteknikk vg1, norsk og kroppsøving

    MÅL: Elevene skal lære seg korrekte arbeidstillinger på verksted/byggeplass, og lære styrke og bevegelsesøvinger som skal ivareta egen helse.

    Korrekte arbeidsstillinger og øvelser skal dokumenteres med bilder/film (digital fortelling), og elevene skal holde en muntlig presentasjon for medelever og lærere. 

    linnmageroy@hotmail.com - 27.05.2015 10:16

  14. Muntlig presentasjon av valgt tema fra en fagbok

    Dette er en tverrfaglig oppgave som går på gruppearbeid, presentasjonsteknikk, rettskriving, terminologi, repetisjon av fagstoff og evnen til å formulere et faglig tema på en forståelig måte.
    Kan brukes i alle fagområder.

    Vurdering: Mange måter å vurdere på, det kommer an på hvilken kunnskap og ferdigheter som skal vektlegges.

    Marie Hofseth Christensen - 20.02.2014 13:35

  15. Skrive artikkel for SAS sitt magasin Scanorama

    Du skal skrive en sammensatt tekst med bilder og bildetekst for dette magasinet som skal tiltrekke seg turister til Alta. Teksten skal innholde tittel, innledning, hoveddel med tre avsnitt, der hvert avsnitt beskriver et tilbud til turister i Alta. Avslutt artikkelen med en konklusjon. Tenk på målgruppa når du lager denne teksten, hvordan du kan bruke språk og bilder fra Alta. Ta gjerne dine egne bilder.

    Bruk lenkene nedenfor som inspirasjon.

    2408soru - 18.02.2014 19:33

  16. Sikkerhetsrutiner på skolen

    Norsk og sikkerhetsfaget

    Mål: Lære om sikkerhetsrutinene på Drammen vgs.

    Elevene skal samarbeide om å innhente informasjon fra blant annet IKT-avd, verneombud, vaktmester og brannvesen

    Gruppearbeid 3-4 elever:

     

    Espen Solberg - 06.11.2013 16:37

  17. Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk og samfunnsfag

    Grupparbeid tilpasset norsk på service og samferdsel på vg2

    Lærer - 08.11.2013 12:16

  18. Artikkel om stueplanter

    Skriv en artikkel om et tema i stueplanter.

    Artikkelen skal inneholde:

    • en innledning om temaet
    • plantenavn
    • bilder
    • fagstoff som er relevant for temaet som du velger (f.eks plantehistorie, symbolikk, hvor stammer plantene fra…)
    • plantepleie
    • nyttig informasjon til forbruker

    Du kan velge hva du vil skrive om. Velg selv tittel på artikkelen.

    Her er noen forslag:

    Tomas Bjørnstad - 03.03.2014 13:51

  19. Fagspråk og fagbegrep fra eget programfag

    Elevene arbeider med aktuelle fagbegrep fra eget programfag både i muntlig og skriftilg.

    gunhildg - 06.03.2014 09:46

  20. Bokelsker

    Elevene skal lese en novelle, analysere den og reklamere for den. I reklamearbeidet skal elevene lage et forsidebilde som de selv analyserer. Muntlig framføring med Power-Point Presentasjon.

    Læringsmål:

    • Å kunne finne informasjon eller opplysninger som er relevant for oppgaven
    • Å forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i tekstene og samtidig å reflektere over dem.
    • Å snakke sammenhengende om et tema i eget programfag
    • Sosiale ferdigheter (kommunikasjon- å snakke og å lytte)

    rora0708 - 27.01.2014 13:45

Pages