Kvadrat og kubikk

Beskrivelse: 

Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

Hensikten med oppgaven er å øke forståelsen for sammenhengen mellom og forskjellen på areal og volum

Arbeidsoppdraget går ut på

  1. å skjære til en kvadratisk plate på en kvadratmeter (1 m2)
  2. å skjære til flere plater og sette disse sammen med den første slik at det blir en kubikkmeter (1 m3)
  3. å beregne diagonalen i kubikkmeteren

Se vedlegg for detaljert beskrivelse av opplegget og forslag til vurdering/egenvurdering

Nødvendig utstyr: Sag, skrujern, ulike måleredskaper, blyant

Forbruksmateriell:

  • Kryssfiner ca. 6 m2. Annet rimelig materiale kan brukes.
  • Møbelknekter, listverk eller annet som kan holde platene sammen i hjørnene
  • Treskruer

Dette kan vurderes i oppgaven:

  • Nøyaktighet i måling
  • Presisjon i utsaging
  • Bruk av Pytagoras og annen beregning
  • Løsning av praktiske og matematiske utfordringer
  • Redegjørelse for beregninger og metoder

Tips til læreren:

  • Kan legge inn vurdering i programfag hvis du samarbeider med programfaglæreren (bruk av verktøy, nøyaktighet osv. )
  • Undersøk om elevene har sertifisering før evt. bruk av elektrisk verktøy, og husk verneutstyr der det er påkrevd