Hensikten med oppgaven er å lage en modell av en stol i arkitektisopor. Det er viktig at størrelsene på modellen er i samsvar med bruken av stolen i virkeligheten. Derfor er størrelsesforhold og formlikhet viktige begreper underveis i arbeidet med å lage modellen
Foto: Nora Østern, 2012
Ressurser
Arkitektisopor, måleutstyr, kniv, Internett
Ressurser
Innledende oppgave: Arne Jacobsens syverstol
Det lages ofte miniatyrmodeller av designede møbler. Nedenfor ser du målene på en miniatyrmodell av Arne Jacobsens syverstol og målene slik de er gitt i virkeligheten.
Mål i virkeligheten: Dybde: 51,5 cm Høyde: 77,5 cm Bredde: 49,5 cm Sittehøyde: 42 cm
Mål på miniatyrmodell: Dybde: 8,58 cm, Høyde: 12.92cm, Bredde: 8,25 cm.
- Gjør et søk på Arne Jacobsens syverstol, og finn et bilde av den. Lag linjer på bildet og sett på målene som er gitt for miniatyrmodellen. Du bruker Sett inn -> Figurer-> linjer.
- Miniatyrmodellen og den virkelige stolen er formlike figurer. Hva betyr det at figurer er formlike?
- Regn ut størrelsesforholdet mellom miniatyrmodellen og den virkelige stolen.
- Regn ut sittehøyden på modellen.
Stoloppgave
- Øv deg på å skjære i arkitektisopor. Skjærekantene skal være helt rette og vinkler 90 grader.
- Prøv å lage en buet form. For å få det til lager du tette riller ved å skjære nesten gjennom kartongen. Prøv deg frem.
- Lag en miniatyr stol i arkitektisopor som passer i størrelse til en tegnedukke. Dokumenter underveis.
- Finn ut hvilke viktige kriterier en stol bør ha for at den skal være ergonometrisk riktig.
- Tenk dere at stolen deres skal produseres i stor skala. Hvilken målestokk må modellen deres ha dersom dere skal kunne ha føttene deres i bakken når dere sitter på stolen?
- Med utgangspunkt i den målestokken dere oppgav i 5), finn ut om bredden på setet og lengden på rygglenet på modellen er tilpasset kroppen deres.
- Er det noe dere vil justere på modellen deres for at den skal tilpasses bruksområdet til stolen mer
Fra lærer: Oppgaven skal godkjennes og er ment som en oppgave der elevene skal bli bevisst bruken av målestokk/størrelsesforhold ved laging av modeller. De fleste elevene går i gang med å lage stolmodellen uten å tenke målestokk. For de elevene som ikke tenker målestokk før de lager stolen, blir det spesielt viktig å gjøre dem bevisst på dette i etterkant.
Innledende oppgave kan gjennomføres alene som en aktivitet i matematikktimene og vil kunne passe inn i en enkeltøkt etter gjennomgang.