Energien i maten

Beskrivelse: 

Foto: Knut Fjeldstad / NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa.

Denne oppgaven går ut på å regne ut energiinnholdet i en meny. Elevene får utdelt oppskrifter. Man kan med fordel dele klassen i to. En gruppe får oppskrifter med lite fett og en får med feitere mat. Oppskriftene skal justeres til riktig antall porsjoner og det skal regnes ut næringsinnhold for rettene per porsjon. Elevene har også en praktisk økt på kjøkkenet der de lager maten.

Sluttproduktet skal være en skriftlig rapport med utregninger av næringsinnhold og riktig justerte oppskrifter. Næringsinnholdet i menyen skal vurderes i forhold til norske anbefalinger. Rapporten skal også inneholde en egenvurdering på valg av måleenheter og valg av måleutstyr.

Oppgaven dekker delvis grunnleggende ferdigheter og deler av hovedområdene tall og algebra og geometri fra matematikken.

Foto: Bjørn Thunæs / VG / NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa.

Før denne aktiviteten må programfaglærer velge menyer og bestille inn de varene som trengs. Eleven kan bruke programmet kostholdsplanleggeren til utregningen. Det er en fordel å ha øvd litt på dette på forhånd.

Elevene får tallkarakter i matematikk og i programfag. I programfag vurderes utregninger og vurdering av energisammensetning med tallkarakter. Bruk av måleutstyr vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Elevene må levere en egenvurdering som en del av rapporten.