Elevene trener på å holde muntlige foredrag knyttet til et tema i programfaget, og på det å lage sammensatte tekster.
PRESENTASJON:
Lage en presentasjon av et yrke som design og håndverklinja legger grunnlaget for: Hva går yrket ut på, og hvor kan man jobbe? Hva trenger man av utdanning? Hvordan er det med jobbmuligheter, arbeidstider og lønn innenfor dette yrket?
Ressurser
FORSLAG TIL GJENNOMFØRING:
Programfag, ca 5 timer:
Elevene oppsøker håndverkere / bedrifter og danner seg et inntrykk av ulike yrker som design og håndverklinja legger grunnlag for. Om dette ikke er fysisk gjennomførbart, kan nettsteder undersøkes i stedet. Elevene samler notater som grunnlag for arbeidet med presentasjonen i norsktimene.
Spørsmål elevene skal innhente svar på ved bedriftsbesøk, kan være:
Hvilke produkter selges/produseres? Hvem kjøper / målgruppe? Hva er inspirasjon for produktene? Idéen for butikken? Hvordan gjør de butikken / produktene sine kjent, markedsføring? Hvilken utdanning har håndverkeren? Hvilke andre steder kan de jobbe?
Norsk, ca 4 timer:
Forberede presentasjonen. Det forutsettes at elevene er / blir gjort kjent med vurderingskriterier for muntlige presentasjoner på forhånd.
La elevene bli kjent med nettsteder som vilbli.no, hvor det bl.a står:
Ved å gå på design og håndverk kan du blant annet bli:
•aktivitør, blomsterdekoratør eller frisør
•urmaker, gull- eller sølvsmed
•buntmaker, bunadtilvirker eller kjole- og draktsyer
•møbelsnekker, treskjærer eller orgelbygger
•keramiker, skomaker eller smed
•interiørkonsulent eller utstillingsdesigner
Aktuelle arbeidssteder:
•større eller mindre håndverksbedrifter
•forskjellige typer forretninger
•industribedrifter
•servicebedrifter
•helseinstitusjoner
SLUTTPRODUKT:
Muntlig presentasjon i norsktimene av et yrke som design og håndverklinja legger grunnlaget for.
Muntlig karakter i norsk
VURDERING:
Muntlig karakter i norsk