Dette tverrfaglige undervisningsopplegget er rettet mot fagområdet "Maritime fag" og omfatter fagene drift og operasjon, norsk, engelsk og samfunnsfag.
Grunnleggende ferdigheter i maritime fag innebærer å beskrive, forklare og dokumentere arbeidsoppgavene på norsk og engelsk. Det innebærer å kunne formulere muntlig og skriftlig risikovurderinger og avviksrapporter. Å kunne bruke et presist språk for å unngå misforståelser.
Etter endt undervisning skal eleven
- beherske rorkommandoer på norsk og engelsk
- kjenne til navn på de viktigste instrumenter på norsk og engelsk
- kunne presentere hvordan instrumentene virker på norsk
- vite hvem som jobber på ei skipsbro, og hva yrkestitlene er på norsk og engelsk
- kunne drøfte ulike måter å håndtere situasjoner der ulik kultur og språk møtes
Ressurser
Hovedopplegget er forberedelser, gjennomføring og evaluering av rollespill.
Engelsk: Interaktive oppgaver før rollespill
Norsk: Presentasjon av utstyr på bro før rollespill
Samfunnsfag: Diskutere sin egen erfaring etter endt rollespill
Drift og operasjon: Rollespill i simulator
Hver elev vurderes individuelt av faglærer.
Vanlig klasserom og tilgang til simulator.