English in The Kitchen

Beskrivelse: 

Emne: Et sunt måltid. Tverrfaglig undervisningsopplegg i engelsk og HO Helsefremmende arbeid.

Elevene skal sette sammen et treretters, sunt måltid for ungdom. De skal finne oppskrifter på norsk og oversette dem til engelsk. Printes ut og brukes under matlagingen på kjøkkenet.

Læringsmål:

  • Eleven skal lære faguttrykk fra eget utdanningsprogram på engelsk.
  • Skal kunne diskutere og forklare hvorfor et sunt kosthold og god hygiene er viktig.
  • Skal sette sammen og lage et treretters måltid.

Grunnleggende ferdigheter:

Muntlige og skriftlige ferdigheter, digitale ferdigheter, lese.

Ressurser

Forberedelser:

Lærer: Booke skolekjøkken

Samle inn oppskrifter og hefte sammen til hefter til hver gruppe som skal jobbe sammen på kjøkkenet

Handle inn ingredienser

Lage eget skjema til ”kjøkkengloser” til bruk under/etter matlagingen

Elever: Øve på ”sin” oppskrift på engelsk. Ta med forkle

Læringsaktiviteter:

Gjennomføres i 2.termin, når elevene har et grunnlag fra faget helsefremmende arbeid om kosthold og hygiene, samt vært gjennom tekst om hygiene i engelsk.

  • Teksten Eating Habits med oppgaver gjennomgås.
  • Idemyldring/ønsker for hvilke retter som skal lages.
  • Enes om en-to forretter, to hovedretter og to desserter som er sunne og næringsrike.
  • Oppskriftene søkes opp på matprat.no eller enighet om hvilke som skal brukes.
  • Klassen deles i grupper på 3, som oversetter og lager en treretters meny med oppskrifter på engelsk, pent satt opp med illustrasjon som sendes til lærer på It’slearning. Lærer lager hefter til hver gruppe som skal jobbe sammen på kjøkkenet.
  • På kjøkkenet (4 skoletimer): Elevene jobber i grupper med en rett hver. Alt foregår på engelsk. Helsefaglærer deltar under hele kjøkkenøkta og prater engelsk.

Bordet skal dekkes innbydende, andre lærere kan inviteres til middag. Da må de prate engelsk under måltidet, som nytes sammen med (forsøk på) engelsk høflighet.

Engelsklærer fyller tavla underveis med nyttige gloser til kjøkkenbruk (navn på kjøkkenredskaper, framgangsmåter, borddekking, høflighetsfraser rundt bordet etc.)

Elevene noterer glosene underveis el. etterpå på utdelt ark.

Vurdering:

Lærerne går rundt i gruppene, lytter, stiller spørsmål og vurderer deltakelse og engelsk-aktivitet.

Gloseprøve i påfølgende engelsktime og evt. oppfølging med oppgave på neste skriftlige engelskprøve.

Kommentar:

Elevene synes det er nyttig å lære ord og uttrykk som har med mat og helse å gjøre. De synes også det er stas ”å lage mat i engelsktimene”. Ser sammenhengen med helsefag på en god måte.

Bøker:

Rugset/Stenersen/Ulven: At Work1, Helse og oppvekstfag. Kap.1: Why Your Body Stays Well, kap.3: Eating Habits

Greng/Brønstad/Hoem/Volden:Om helse. Kap1,6,7,8,9

Utstyr: PC med internett tilgang, tavle, kjøkkenredskaper

Rom: Skolekjøkken